Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble en router til en annen router?

Anbefalte innlegg

Kan jeg koble en trådløs router til en av 100mb standard utgangene på min trådløse 3com router for å få ett trådløst nettverk til?

Grunnen til at jeg lurer på dette, er at vi har en 3com trådløs router i andre etasje som alle 3 i familien bruker. Nå har jeg flyttet ned i 1. etasje og har lyst til å dra en 100mb kabel ned til meg (fra en av de 5 portne på routeren) og henge en ny 54g router på denne som kun jeg skal bruke (antakelig en airport express). Da kan de der oppe bruke 11b routeren til sin internett aksess og jeg får mitt eget rakere lokal nettverk her nede med internett aksess.

Går dette, eller blir det kluss når man kobler en ekstra router på en router? Skal _ikke_ dele andre nettverksresursser enn at jeg vil ha internett tilgang ned til min egen router.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette bør gå helt fint. Sørg for at hver router har sitt eget ip- segment. Dvs. at den ene har f.eks 192.168.1.x og den andre 192.168.2.x for eksempel.

Edit: Hmm, man trenger vel strengt tatt ikke det, men det blir mest ryddig.

Endret av okidoki
Lenke til kommentar

takk for raske svar :)

Hvor lang Kabel kan jeg dra fra første til andre router uten at det blir trøbbel? Routeren i andre etaje ligger i motsatt ende av huset. Airport express routeren som jeg vil ha nede skal også kobles til mitt B&O system som står i stuen så jeg må nesten ha routeren ved siden av denne.

Er 30 meter noe problem? Sikkert ikke fullt så langt, men da har jeg litt sikkerhets margin.

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar

30 meter går helt fint. På 100mbit med CAT5 kabler kan du gå helt opp til 100meter i henhold til standarden. Men det finnes flere eksempel hvor man kan ha en enda litt lengre kabel. Det setter dog ekstra store krav til kabelkvalitet/pluggkvalitet og presisjonen på termineringen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...