Mammuten Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 Heisann Gutter! (og kanskje jenter?) Det man må gjøre for å lakkere en radiator, er og gå og kjøpe seg en boks med GOD spraylakk.. til cs 100 kroner, er ikke for mye, og ikke for lite.. den er sikkert kvalitet på.. Det du da gjør, er å lakkere hele radiatoren med et TYNT lag lakk, som dekker hele overflaten.. men husk at det skal være tynt!! Jeg ville tro at denne radiatoren da ville bli varm UANSETT hvor mye man vrir og vender på det... må man ikke da ha en vifte forran radiatoren, en som drar luft igjennom rillene? det ville jeg tro var det beste.. men tilbake til radiatoren.. man kan også montere den utenfor kabinettet, hvis den er pen.. skru den fast på siden el.lign. man kan også ta en papp-bit og skjære ut bokstaver, slik at men kan "skrive" på radiatoren.. hvis man klipper ut av pappen, og lakkerer med f.eks. hvit over de, så blir det garantert tøft.. MVH Joakim Lenke til kommentar
atrax Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) kobberet overfører varme bedre en glass, allikevel blir det et kompromiss siden gull overfører enda bedre. Nei, kobber overfører varme bedre enn gull. Sølv derimot overfører varme bedre enn kobber. En liten oversikt (gjelder ved 25°C): Jern: 80 J/smK Aluminium: 237 J/smK Gull: 317 J/smK Kobber: 401 J/smK Sølv: 429 J/smK J/smK : Joule per (sekund*meter*Kelvin) Endret 1. februar 2005 av atrax Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 (endret) Eh ja, nå gadd ikke jeg å lese mellom hele greia, men så jo det at det var en som anbefalte svart maling og at en annen anbefalte å ikke male den i det hele tatt. Men mitt synspunkt er i alle fall: Det er UTVILSOMT at radiatoren vil lede varme dårligere hvis man maler den. Dette er fordi at metallet har "frie" elektroner og kan dermed gi fra seg varme lettere enn det malingen kan, fordi maling ikke har "frie" elektroner. Og for dere som ikke er så kjent med det, det er bevegelsesenergien partiklene har som bestemmer temperaturen. Varmeenergi blir også kalt indre energi, av nettopp denne grunnen. Så til trådstarter: Ikke mal radiatoren hvis du ikke er nødt til det. Vær i hvertfall forberedt på at temperaturen går opp. Må bare ta med dette: 8-ball skrev: For noen kløner.. Ikke anbefalt å lakke selv. Elektrostøv lakkering i såfall. Vil førøvrig tro at svart radiator vil være mer som varme magnet en avleder. Hvis solstråler treffer svart radiator så vil dette ha motsatt enn ønsket effekt, og det vil garantert være slik at det bittelille du oppnår ved varmeavledning vil du tape i isolasjon ved å isolere metallet i seg selv. Pluss du har det negative med at det blir en varme magnet. Grunnen til en lakkerer bilradiatorer og andre diverse radiatorer tror jeg enkelt og greit er for å ta vare på metallet, forhindre utvendig korrosjon og irr. Sinnsykt bra innlegg!! (selvsagt ironi!) Pleier du å spille data i hagen din om sommeren? drar du skjøtekabler ut i solsteika? Men du tar nok også feil om at svart maling er en dårligere varmeavleder enn andre farger, bare les leif_erikg's URL. Men en ting har du rett i: maling på biler er for å forhindre rust ol. Endret 1. februar 2005 av KusaRS Lenke til kommentar
KusaRS Skrevet 1. februar 2005 Del Skrevet 1. februar 2005 QUOTE (-Bassaddict- @ 31/01/2005 : 00:40) hva med at fargen under det svarte fortsatt er lik og det bare blir et stoff til å føre varmen gjennom? Du tar feil. Fargen til det som er under lakken er svart, fordi det ikke kommer lys til. Fravær av lys = svart. Nei nei nei, svart farge oppstår fordi INGEN lysfrekvenser kommer tilbake igjen etter å ha truffet den svarte overflaten. Stoffet tar til seg alt lyset. Derfor vil også svarte overflater bli varmere enn hvite overflater i sterkt lys fordi hvite overflater lar alle frekvensene av lyset gå tilbake igjen, mens svarte overflater tar til seg all lysenergien. Og grønne overflater lar frekvensene for grønt lys gå tilbake igjen osv osv... Lenke til kommentar
-Bassaddict- Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 tror vi kan konkludere og stenge nå. å lakkere radiatoren gjør at den avleder varme dårligere men hvor mye det har å si i praktisk betydning kommer an på andre faktorer. som lufttemp, vifter, vann- og luft gjennomstrømming, varmeutvikling fra maskina, osv. når man først har brukt så mye tid på vannkjøling er det ulogisk for meg å gå "tilbake" i kjøleevne. Lenke til kommentar
atrax Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 KusaRS: Gjentar oss begge: Farger er de bølgelengdene som blir reflektert av et objekt. Når ingen bølgelengder blir reflektert, ser vi objektet som svart. Altså: Ved fravær av lys finnes ingen farger = svart. Hvordan klarer du å mene at denne påstanden er feil? Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 hva i all verden snakker du om? å isolere varmen inne med maling, lakk, eller støv. det treger ned varmeoverføringa. et syltynt lag med stor dyse gjort av en med litt can-controll så skal jeg innrømme at man sikkert ikke merker noen praktisk forskjell,men om radiatoren var den eneste flaskehalsen og du pøste på med lakk/maling tror jeg vanntemp ville blitt varmere. glasskjøleblokk har jeg aldri hørt om, men kobberet overfører varme bedre en glass, allikevel blir det et kompromiss siden gull overfører enda bedre. altså er et lag med lakk utapå stålet er en enda dårligere varmeleder enn stålet som originalt er overflata Uhhm hva snakker du om? Det er, som sagt, ikke snakk om å pøse på et tykt lag med verken lakk eller maling men et tynt lag. (Og igjen:vennligst les hele tråden før du fortsetter med synsingen din). Lenke til kommentar
Fat_ASS Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 (endret) Eh ja, nå gadd ikke jeg å lese mellom hele greia, men så jo det at det var en som anbefalte svart maling og at en annen anbefalte å ikke male den i det hele tatt. Men mitt synspunkt er i alle fall: Det er UTVILSOMT at radiatoren vil lede varme dårligere hvis man maler den. Dette er fordi at metallet har "frie" elektroner og kan dermed gi fra seg varme lettere enn det malingen kan, fordi maling ikke har "frie" elektroner. Og for dere som ikke er så kjent med det, det er bevegelsesenergien partiklene har som bestemmer temperaturen. Varmeenergi blir også kalt indre energi, av nettopp denne grunnen. Så til trådstarter: Ikke mal radiatoren hvis du ikke er nødt til det. Vær i hvertfall forberedt på at temperaturen går opp. Må bare ta med dette: 8-ball skrev: For noen kløner.. Ikke anbefalt å lakke selv. Elektrostøv lakkering i såfall. Vil førøvrig tro at svart radiator vil være mer som varme magnet en avleder. Hvis solstråler treffer svart radiator så vil dette ha motsatt enn ønsket effekt, og det vil garantert være slik at det bittelille du oppnår ved varmeavledning vil du tape i isolasjon ved å isolere metallet i seg selv. Pluss du har det negative med at det blir en varme magnet. Grunnen til en lakkerer bilradiatorer og andre diverse radiatorer tror jeg enkelt og greit er for å ta vare på metallet, forhindre utvendig korrosjon og irr. Sinnsykt bra innlegg!! (selvsagt ironi!) Pleier du å spille data i hagen din om sommeren? drar du skjøtekabler ut i solsteika? Men du tar nok også feil om at svart maling er en dårligere varmeavleder enn andre farger, bare les leif_erikg's URL. Men en ting har du rett i: maling på biler er for å forhindre rust ol. Vel nå har det seg jo sånn at uansett lys så vil svart tiltrekke seg det! Lys= Energi= Varme! Så om Han sitter i hagen å spiller i sterkt solys eller om han sitter på rommet med lys fra ei lampe eller ti så vil svart fargen tiltrekke seg det lyset bedre enn feks hvit som er det helt motsatte! Den lille varmen som alt lyset på rommet utgjør, som radiatoren dreger til jeg, er med på å gjøre den varmere enn vis den hadde vært i en farge som ikke trekker til seg varme på samme måte! EDIT: håper jeg ikke har driti meg kraftig ut nå.... I såfall sorry for det... Endret 2. februar 2005 av Fat_ASS Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2005 Del Skrevet 2. februar 2005 Vel nå har det seg jo sånn at uansett lys så vil svart tiltrekke seg det!Lys= Energi= Varme! Så om Han sitter i hagen å spiller i sterkt solys eller om han sitter på rommet med lys fra ei lampe eller ti så vil svart fargen tiltrekke seg det lyset bedre enn feks hvit som er det helt motsatte! Den lille varmen som alt lyset på rommet utgjør, som radiatoren dreger til jeg, er med på å gjøre den varmere enn vis den hadde vært i en farge som ikke trekker til seg varme på samme måte! EDIT: håper jeg ikke har driti meg kraftig ut nå.... I såfall sorry for det... Nå er det ikke slik at synlig lys nødvendigvis er det samme som varme. Faktisk er varmedelen av lyset usynlig for det blotte øyet og varmedelen som kommer fra vanlige lyspærer er faktisk fullstendig uønsket da det gir dårligere utnyttelse av lyset vs. enrgiforbruk. Uansett, jeg ser heller ikke at det er særlig sannsynlig at man har diverse spotlights nærmere enn ca. 1 meter som peker rett på radiatoren når man sitter inne. Vanlige innendørs lyspærers varmestråling vil miste all sin energi etter kun korte distanser og vil følgelig ikke bli tatt opp av en radiator som står i normal avstand. Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 26. juni 2005 Del Skrevet 26. juni 2005 Tja, nå har da vel ikke en RADIATOR noe med LYS og gjøre? Eller hvor har jeg detti ut hen? En radiator har som oppgave og kjøle ned vann, og den kan stå i ett mørkt kjølerom for den saks skyld.. Må ikke stå ute i sola vet dere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå