Arrow Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg vurderer å kjøpe laptop som er kraftig nok for videoredigering, og skal også gå til anskaffelse av en firewire-disk i tillegg. Har sett på laptop'er med innebygget firewire-port, men hvordan blir det da når jeg skal kjøre video ut og inn på kameraet og jeg kun har 1 stk firewire-port? Finnes det splitter til slike porter, eller bør jeg kjøpe ekstra PCMCIA-kort med firewire-port slik at jeg kan ha kjøre video direkte mellom kamera og disken. Ser for meg at det blir tungvint om jeg skal legge video over på lokal disk for så å sende deg ut til disk eller kamera. Noen tips? Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 18. juni 2002 Del Skrevet 18. juni 2002 Jeg redigerer på en DELL Latitude C800. Denne har kun en FW-port av typen Texas Instruments. Det som er viktig når du kjøper ekstern harddisk er at kabinettet til harddisken har den såkalte oxford911-chippen. Dette er en en chip som fungerer som en bro mellom FW og IDE. Den støtter de nyere ATA100-diskene som finnes på markedet. Det betyr at du teoretisk sett har ca. 35MB/sec lesehastighet og ca. 19MB/sec skrivehastighet, noe som burde holde for videoredigering. http://www.macx.no selger IceBox-kabinetter med denne oxford911. Icebox har to FW-porter, slik at du kan seriekoble kameraet og harddisken. Jeg har ingen problemer med denne løsningen. Hender at jeg av og til får en dropped frame, men det er svært sjelden. husk forøvrig å slå av alle bakgrunnsapplikasjoner som skjermsparere og viruskillere, og konfigurer OS'et med prioritet for bakgrunnsapplikasjoner. Anbefaler også Seagate sine Barracuda IV (7200rpm)disker, ettersom de er raske (nok) og svært stillegående. I tillegg er de godt konstruert mtp. støt, noe som kan være kjekt når disken skal være bærbar. Lenke til kommentar
Paul Spielberg Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Laptoper blir MYE billigere til våren! Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 11. desember 2002 Del Skrevet 11. desember 2002 Jeg benytter PCMCIA-kort som har to firewire-porter. Kjøpte det som pakke sammen med Pinnacle Studio 7. Det er en Pentium III 800 MHz, og jeg har aldri opplevd tap av "frames". Men jeg har ikke prøvd med firewire-disk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå