Gå til innhold

Komplett.no og Lian-li


Anbefalte innlegg

Best kvalitet, lagerstatus, fraktordning, service og pris styrer mine valg :).

 

Så har jeg et visst slingringsmonn på pris før det overstyrer en av de andre, Det kan variere fra kjøpt til kjøp.

 

Jeg har i mange år vært såkalt "trofast kunde" i mange sammenhenger. Men det er idioti så lenge man ikke får særs mye igjen for det, man handler der man får best betingelser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke handle av Microplex - they suck bigtime.

 

Microplexs slogan "oppretthold monopol - oppretthold høye priser".

 

 

Greit nok at de har investert i branding/merkenavn bygging av Lian Li men det faktum av at de er redd for "åpen" konkurranse bekrefter jo bare at de har UFORHOLDSMESSIGE HØYE MARGINER. :mad:

 

 

Microplex har i dag som status som importør, distributør og forhandler av Lian Li.

Ergo de tjener penger i 3 ledd - det er klart de vil forhindre åpen konkurranse.

(de ønsker jo tross alt å selge kabinetter til komplett som importør med grossistpriser til Komplett - for deretter å indirekte påvirke sluttpris)

 

Bruk enkel logikk og la Microplex smake sin egen medisin ved at man handler fra andre :D

Lenke til kommentar

Dere som ikke vil handle oss microplex lenger. hvor skal dere få alle de delene de selger da? er jo ikke så mange alternativ i norge. ;) Jeg kommer til og handle der videre unasett pga. de har deler jeg vil ha av småting, noe ikke komplett og desse har, vet at 3dfxcool og netconnection finnes. men de har ikke halvparten av det microplex har.

 

mvh Erik_s

Lenke til kommentar

vel, finnes konkurrenter til microplex.no, du har jo 3dfxcool.no, netconnection, og www.coolnsilent.no, som jeg hører fuglene sunger om at de skal begynne med casemod om ikke lenge..

 

Er mange andre man kan finne samme greiene som mp.no har, gidder ikke å støtte dem lengre nei...

 

Spesielt nå som kompelett har begynt med vannkjøling, og tatt inn kabinetter, og netshop og sikkert flere.

Så har du jo også www.pcstyling.no som også leverer case mods..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Mange her inne som ikke ser poenget tror jeg. Microplex er lite inntresert i å drive support/garanti/warranty tjenester på produkter Komplett har handlet andre steder. Dette er da ganske naturlig? Hvis Ole selger Ford biler parallelt med Per som importerer selv fra Japan sier det seg selv at Per sine salg ikka kan fikses av Ole med mindre noen betaler Ole?

 

Noe kronglete, men jeg forstod i allefall problemstillingen slik.

 

 

_

Thorsan

Lenke til kommentar

kan jo ta ett eksemple på pris..

 

Tok 3 varer på pcstyling.no og 3 like varer på microplex.no

 

Pris?

Jo, Varens ordre 266 kr på pcstyling.no 233 på microplex.no

Samlet pris, med frakt og hele tullet:

pcstyling.no 310 microplex.no 386 kr..

 

det sier jo bare litt da..

Lenke til kommentar
Mange her inne som ikke ser poenget tror jeg. Microplex er lite inntresert i å drive support/garanti/warranty tjenester på produkter Komplett har handlet andre steder. Dette er da ganske naturlig? Hvis Ole selger Ford biler parallelt med Per som importerer selv fra Japan sier det seg selv at Per sine salg ikka kan fikses av Ole med mindre noen betaler Ole?

 

Noe kronglete, men jeg forstod i allefall problemstillingen slik.

 

 

_

Thorsan

For å sitere Komplett fra første side i denne tråden:

Kunder av Komplett får naturligvis full service/garanti/reklamasjonsrett på alle produkter kjøpt hos oss

Så hva er problemet til Microplex?

Lenke til kommentar

Dette går ikke spesielt på Lian-Li men er en forklaring hvorfor enkelte merker ikke ønsker konkurranse og flere selgere. La oss ta Hitachi f.eks. Dette er et merke som er veldig streng på hvem som selger dette. De lar f.eks kun få av elektronikkbutikkene selge Hitachi plasma eller projektorer. Dette gjør igjen at konkurransen er lav og butikkene som selger disse kan ha høy fortjeneste på produktene. Dette gjør igjen at produktene blir anbefalt sterkt på disse plassene. F.eks de har en projektor som selges på Hi-Fi center kjeden til ca 20k. Den selges ikke på noen nettbutikker og de som selger den må holde en viss pris.

 

Så vil jo noen si, ja men hitachi taper jo ikke på at f.eks Komplett også selger disse. Det vil jo bare si at flere av projektorene blir solgt. Der er svaret faktisk nei. Når prisene blir konkurranseutsatt så synker fortjenesten og dermed så vil ikke f.eks Hi-Fi centeret være interessert i å selge den mer, eller de vil iallfall ikke anbefale den på samme måten.

 

Derfor er det slik at Panasonic sin PTA-E700 som selges på nettet til ca 15k er omtrent umulig å oppdrive i vanlig butikk, mens Hitachi sin PJ-TX100 som koster mindre i innkjøp (men selges til 20k)og som er en dårligere projektor selges i en rekke butikker.

 

Konkluksjon: Høyere konkurranse på ett produkt kan føre til mindre salg, da selgeren ikke får samme fortjeneste som tidligere.

Lenke til kommentar
Mange her inne som ikke ser poenget tror jeg. Microplex er lite inntresert i å drive support/garanti/warranty tjenester på produkter Komplett har handlet andre steder. Dette er da ganske naturlig? Hvis Ole selger Ford biler parallelt med Per som importerer selv fra Japan sier det seg selv at Per sine salg ikka kan fikses av Ole med mindre noen betaler Ole?

 

Noe kronglete, men jeg forstod i allefall problemstillingen slik.

 

 

_

Thorsan

For å sitere Komplett fra første side i denne tråden:

Kunder av Komplett får naturligvis full service/garanti/reklamasjonsrett på alle produkter kjøpt hos oss

Så hva er problemet til Microplex?

Problemet er vel at Mixroplex ikke vil yte support på varer solgt av komplett, kan hende jeg sykler nå, men er nå slik jeg forstod det.

Lenke til kommentar
Problemet er vel at Mixroplex ikke vil yte support på varer solgt av komplett, kan hende jeg sykler nå, men er nå slik jeg forstod det.

Selvfølgelig vil ikke Microplex gi support på ting kjøpt hos Komplett. Men jeg ser fortsatt ikke noe problem, siden Komplett gir servicen selv. Microplex får konsentrere seg om de kundene som velger dyrere løsninger, og la Komplett ta seg av sine egne kunder. Komplett sier jo at kundene har full service fra dem.

Lenke til kommentar
Hmm.. Er ikke Lian Li japansk? hvertfall så har en nett butikk i USA Lian Li kabinetter til en ektrem lav pris. Pc75b som koster 2500.- på microplex koster 1200.- der. (har noe med at dollaren er så lav) 200$ . nevner ikke navn her.

 

mvh Erik_s

Lian Li er taiwansk, det ser du med en gang på skrifta på introen dems.. og det står jo overalt på sidenene dems da :)

Lenke til kommentar
Hmm.. Er ikke Lian Li japansk?

 

mvh Erik_s

Lian Li er taiwansk, det ser du med en gang på skrifta på introen dems.. og det står jo overalt på sidenene dems da :)

åjah :) har ikke lest så mye på den..såg bare at det var en sånn rar tegnskrift. Men det har jo ikke noe og si. Men nå vet jeg hvertfall det :yes:

Lenke til kommentar
Problemet er vel at Mixroplex ikke vil yte support på varer solgt av komplett, kan hende jeg sykler nå, men er nå slik jeg forstod det.

Selvfølgelig vil ikke Microplex gi support på ting kjøpt hos Komplett. Men jeg ser fortsatt ikke noe problem, siden Komplett gir servicen selv. Microplex får konsentrere seg om de kundene som velger dyrere løsninger, og la Komplett ta seg av sine egne kunder. Komplett sier jo at kundene har full service fra dem.

Såvidt jeg forstår har vel Lian-Li ett "koss porta-pro"-opplegg. Slik at du kan levere inn kabinett hos alle offisielle levrandører, og få fikset problemet. Men dette gjelder altså ikke det som er kjøpt fra komplett.

 

At enkelte ikke klarer å lese innleggene som er skrevet og framstiller dette som at microplex prøver å få monopol er vel litt drøyt. Selv om microplex såklart sikkert ønsker seg at komplett hadde solgt varene sine dyrere.

 

AtW

Lenke til kommentar
Espen Faale skrev :

 

En gang i februar i fjor mottok vi varsel om at dette hadde skjedd fra IP 64.28.8.130. Samtlige konti som ble opprettet var på "Test Testesen", "Gjest Gjestesen", "Donald Duck", osv osv. Vi valgte derfor å sperre denne IP'n, det er helt korrekt. Hold dere dog for gode til å gi andre et inntrykk av at vi har sperret dere ute av konkurransehensyn når det er deres egne ansattes misbruk som har forårsaket dette.

 

Uansett synest jeg det er dårlig at dere ikke aksepterer at andre begynner med import av et produkt , er det ikke fri konkuranse her i landet .

Har de noen gang sagt at de "ikke aksepterer at andre driver med import"? Ingen av partene har vel gjort noe direkte klanderverdig såvidt jeg ser det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Saken dreier seg vel først og fremst om type garanti-service.

 

Siden Komplett gir serivce til sine kjøpere så ville jeg, hvis jeg var Microplex bare bedt kjøper om å fremlegge kvittering fra kjøpet ved en evt. service.

 

Så er vel det problemet løst?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dette koker ned til følgende ting for meg - som er en helt alminnelig forbruker, sikkert slik som dere fleste andre her på forumet:

 

1. Jeg driter en lang kabel i aftersale service på kabinetter - hadde det vært et kirkeorgel kunne jeg ha forstått argumentasjonen.

2. Å si at man skal handle omtalte kabinett hos Microplex, og at prisen deres er høyere bla. fordi de selger kvalitetskabinetter fra Lian - det blir helt på trynet. Hvis Komplett selger samme kabinett for 400 kroner mindre, kjølper jeg det derfra - det er samme kvaliteten på kabinettet uansett hvilken webshop du kjøper fra.

3. Konkurranse på pris er helt sunt, og dertil ønskelig i samfunnet forøvrig.

4. Å påstå at man skal kjøpe ensidig på Microplex fordi de har god service, blir også helt på jordet - ihvertfall når de skal sammenlignes med Komplett. Komplett har minst like god service - så argumentet faller ut. Jeg har handlet både hos Komplett og Microplex - og har fått god service fra begge - noe jeg faktisk forventer av begge parter. Dette gjelder andre plasser også, enten det er Rimi, Rema eller Statoil jeg besøker.

Lenke til kommentar

Hvorfor er Komplett plutselig den edle ridder her? I mine øyne er det komplett som igjen prøver å leke bestekompis og smiske for kunder her inne, og framstille seg i beste lys med en overvennlig mine + leke forbrukeralliert istedet for en enorm kjede som ikke er det den engang var:

 

1. God på service

2. Spesielt god på priser.

 

En pent innpakket insinuasjon, men det var faktisk Lian Li selv som tok initativet fordi

 

PS! Det er forresten heller ikke forbrukervennlig å kontakte Fortron/Source og KOSS distributører og klage på at prisene våre er for lave.

 

Asetek gikk ut å "advarte" mot at vi ikke var offisiell distributør etter at vi satte ned prisene på Waterchill. Selv om vi var sterkt uenig i begrunnelsen så kunne det ikke falle oss inn å klage på et offentlig forum at de valgte å opplyse om at vi lå godt under de veiledende prisene og ikke var offisiell distributør. Name of the game.

Endret av ~inso
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...