Gå til innhold

Toshiba Elkjøp 6995,- Skjermkort?

Gmail

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat kjøpt meg en Toshiba bærbar pc på elkjøp, for 6995,-

Denne har ett skjermkort som "stjeler" minne fra det interne minnet. Den kan stilles fra 16-64MB. Men min står på 18MB, og jeg finner ikke ut hvordan jeg øker denne. Noen som har en lik pc, evt vet hvordan jeg gjør dette?

Og når vi er så godt i gang, noen som vet hvilke minne brikke jeg kan kjøpe til denne pc'n? 256MB er litt lite når den skal dele med skjermkortet i tillegg.

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En oppgradering til 512MB er vel å anbefale ja, siden den har delt skjermkortminne og i tillegg kjører XP....

SO-DIMM DDR minne er det du skal se etter... forøvrig er det lurt å se hva slags brikke som allerede sitter der, så du får en med samme spesifikasjoner (PC2100 eller PC2700)

Lenke til kommentar
Hei

Har akkurat kjøpt meg en Toshiba bærbar pc på elkjøp, for 6995,-

Denne har ett skjermkort som "stjeler" minne fra det interne minnet. Den kan stilles fra 16-64MB. Men min står på 18MB, og jeg finner ikke ut hvordan jeg øker denne. Noen som har en lik pc, evt vet hvordan jeg gjør dette?

Og når vi er så godt i gang, noen som vet hvilke minne brikke jeg kan kjøpe til denne pc'n? 256MB er litt lite når den skal dele med skjermkortet i tillegg.

Takk for alle svar :)

Hva er vitsen med å øke hvor mye minne skjermkortet spiser?

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
For å få mest mulig ut av skjermkortet kanskje? Ikke vet jeg :D

Det integrerte GPU-kortet på den modellen er så gammelt og tregt uansett

at det vil neppe hjelpe deg å øke minne i særlig stor grad.

Om du så hadde hatt utrolige 5GB minne på det kortet, så er minne og core-hastigheten så treg at ingenting vil gjøre det kortet up-to-date.

Karmacom

Lenke til kommentar

takk for svarene. det er pc2100 ddr ram i den. Har forresten lest igjennom manualene, står ingenting der. Er inne på Toshiba.no sitt forum og ser om jeg finner noe der.

Sendte en mail til de og spurte også :)

Vist noen vet noe mer så bare til synge ut.

Lenke til kommentar

Om du så hadde hatt utrolige 5GB minne på det kortet, så er minne og core-hastigheten så treg at ingenting vil gjøre det kortet up-to-date.

Karmacom

Å kunne bruke 64MB til skjermminne istedenfor å bruke 46MB av disse til vanlig minne vil da helt klart ha noe å si for ytelsen.

Den vil gå fra ekstremt lav til hakket høyere, men allikevel, man må få ut det man kan av maskina!

Lenke til kommentar

Karmacom

Å kunne bruke 64MB til skjermminne istedenfor å bruke 46MB av disse til vanlig minne vil da helt klart ha noe å si for ytelsen.

Den vil gå fra ekstremt lav til hakket høyere, men allikevel, man må få ut det man kan av maskina!

Ja jo ja det... hehe, joda, er jo en liten marginal forskjell.

Blir mere som et "choice of lesser evil" valg mellom veldig tregt, eller veldig tregt + 1 eller 2 ekstra FPS.

Personlig ville jeg tweaket opp core-hastigheten, finnes sikkert noen opensource / freeware programmer for Intel integrerte GPU-chiper som gjør det.

Muligens også gått inn i BIOS og sett om maskin-ramen kan settes litt mere aggressivt (7-2-2 kanskje), siden GPU vil jo da bli påvirket av det.

For å være helt ærlig, så ville jeg aldri kjøpt den maskinen, og får litt vondt når jeg leser om f.eks førstegangskjøpere som bruker 7.000,- på en slik konfigurasjon når de kan få det dobbelte i ytelse til samme pris hvis man leter litt. Eller f.eks ved å kjøpe brukt, til 7.000,- kan man enkelt finne dusinvis av brukere som selger bærbare som originalt kostet 11-14.000 som er mellom 1 dag og 2 mnd gamle.

Mitt beste råd ville vært å be han benytte angrefristen å gå å heve kjøpet, og får han ikke det, kan man garantert finne spesifikasjoner som ikke er oppgitt på elkjøp annonsen som trekker ned som er nok grunn til å heve kjøpet pga at varen ikke samsvarer med spesifikasjonene annonsert (ettersom butikker som elkjøp ofte bruker begrep som "ultrahøy oppløsning" isteden for den rene tall-tekniske spesifikasjonen).

Gjør han det, skal jeg med glede hjelpe han aktivt å lete rundt etter langt bedre konfigurasjon til 7.000,-

Stå på Gmail! :D

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar
For å være helt ærlig, så ville jeg aldri kjøpt den maskinen, og får litt vondt når jeg leser om f.eks førstegangskjøpere som bruker 7.000,- på en slik konfigurasjon når de kan få det dobbelte i ytelse til samme pris hvis man leter litt. Eller f.eks ved å kjøpe brukt, til 7.000,- kan man enkelt finne dusinvis av brukere som selger bærbare som originalt kostet 11-14.000 som er mellom 1 dag og 2 mnd gamle.

Mitt beste råd ville vært å be han benytte angrefristen å gå å heve kjøpet, og får han ikke det, kan man garantert finne spesifikasjoner som ikke er oppgitt på elkjøp annonsen som trekker ned som er nok grunn til å heve kjøpet pga at varen ikke samsvarer med spesifikasjonene annonsert (ettersom butikker som elkjøp ofte bruker begrep som "ultrahøy oppløsning" isteden for den rene tall-tekniske spesifikasjonen).

Gjør han det, skal jeg med glede hjelpe han aktivt å lete rundt etter langt bedre konfigurasjon til 7.000,-

Stå på Gmail! :D

Karmacom

Du har ikke angrefrist i butikkjøp (Elkjøp har 30 dagers returrett).

Og maskinen er da en svært kurant sak til 6995,-, "dobbel ytelse" til den prisen andre steder er det bare tåpelig å påstå.

Maskinen er bra, men egner seg ikke til 3D-spill.

Lenke til kommentar
dobbel ytelse" til den prisen andre steder er det bare tåpelig å påstå.

Egentlig ikke,

http://www.komplett.no/k/config.asp?ConfigSystemId=10065

Denne kan konfigureres med:

Komplett Notebook 410

PC Uten OS, White Box PC

Kingston ValueR DDR SO-DIMM PC2700 512MB

Intel Pentium M 745 1.8 GHz Boxed

Intel Pro Wireless 2200bg MiniPCI

til 5858,-

Den har ATI Radeon Mobility 9600 med 64MB dedikert DDR minne, som er minst 4-5 ganger raskere enn Intel Extreme Graphics.

For P-M 2.1Ghz kommer den på 9024,-

Samme skjermoppløsning som Toshiba'n ( 1024x768 ).

en Centrino 1.8Ghz istedet for Celeron M 340(1,5 GHz) er langt raskere.

512 MB minne istedet for 256MB er jo dobbelt så mye.

og ATI Radeon Mobility 9600 med 64MB dedikert DDR minne istedet for Intel Extreme Graphics II (på sistnevnte snakker vi om langt mere en dobbelt ytelse enn en Intel intergrert GPU.)

Og det til over 1000kr rimeligere til og med enn Toshibaen. ( 5858,- ).

med da 80GB HD ( Samsung SpinPoint M40 80GB 5400RPM IDE ATA/100 2,5" 9,5mm ) istedet for 40, så vi får dobbelt så stor HD med 5400RPM, så blir det 500 kr ekstra, fortsatt da 500 kr rimeligere enn Toshibaen.

Dette da nytt fra et annet sted (Komplett.no (men som jeg synes har dårlig service)).

+ at man kan lete litt så finner man 1-2mnd gamle bærbare som bruker gjerne har betalt 11-14.000,- for med dobbel ytelse av den Toshibaen som de ofte selger til 7-8000,-.

Karmacom

Endret av Karmacom
Lenke til kommentar

er du sikker på at den prisen på komplett pcen stemmer? Når jeg velger pc-bærbare og pc-bygger og igjen velger konfigurer med ekspert alternativer så kommer prisen med standard oppsett da opp med over 11000. Jeg ser da at standard oppsettet i maskinen er byttet ut med Radeon 9700 128MB og SXGA skjerm, men dobbel pris... kan prisen på rundt 5500 med P-M 1.8ghz og alt annet som standard stemme eller er det en bug som gjør at prisen for selve barebooken ikke blir med. Hva trur dere?

Jeg synes også standard oppsettet til rundt 3200,- virker mistenkelig billig.

Endret av Kimber
Lenke til kommentar
er du sikker på at den prisen på komplett pcen stemmer? Når jeg velger pc-bærbare og pc-bygger og igjen velger konfigurer med ekspert alternativer så kommer prisen med standard oppsett da opp med over 11000. Jeg ser da at standard oppsettet i maskinen er byttet ut med Radeon 9700 128MB og SXGA skjerm, men dobbel pris... kan prisen på rundt 5500 med P-M 1.8ghz og alt annet som standard stemme eller er det en bug som gjør at prisen for selve barebooken ikke blir med. Hva trur dere?

Jeg synes også standard oppsettet til rundt 3200,- virker mistenkelig billig.

Ser ut som det du sier stemmer. Selve barebook'en var ikke med for noen minutter siden, nå er den plutselig med.

Har en PC (uten barebook) liggende i handlekurven, lurer på om jeg skal prøve å gjennomføre kjøpet. Men jeg får vel bare en mail fra Komplett om at jeg ikke får PC'en til den prisen. Evt. kun delene uten barebook...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...