Gå til innhold

Kan jeg stoppe en vifte som kjøler HK?

fxwz

Anbefalte innlegg

Har en relativt stillegående maskin (når jeg vil ha den stille), men så fant jeg ut her om dagen at jeg kunne få den enda stillere, for det viste seg at det ikke var cpukjøler eller vifta på psu som støyet mest, det var ei slik bitte lita vifts som sitter på hovedkortet! å nå lurer jeg på om hvis jeg evt stopper denne, kan det skje noe dramatisk da?

Legger ved bilde, vifta er markert med ring!

post-12-1104965856_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan fint stoppe vifta, men husk å fjern hele den plastikk-trakten på hovedkortet. Det blir passe drivhus om du ikke gjør det ;)

Edit: Jeg regner med du har kabinettvifter på plass, så ikke ting blir for varmt ja?

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Akkurat den vifta skal du være litt forsiktig med å stoppe. Den kjøler ned MOSfets som regulerer spenningene til CPU og andre komponenter på kortet.

Blir de for varme, kan du risikere problemer! Nettopp det kan fort skje, ettersom disse komponentene er "innkapslet" i plastkanalen fra vifta.

Alternativt kan du redusere hastigheten på vifta, ved å lodde inn en passende motsatand i serie med en av ledningene til vifta. Prøv først med en 50ohm / 1/4watt´s motstand, og sjekk resultatet mht støy, og sjekk ikke minst stabiliteten på maskinen. Er den fortsatt ok, så kan du øke motstanden til en noe høyere verdi, for ytterligere å redusere turtallet på vifta.

Men skyld ikke på meg, om du får problemer med spenningene! :p

Hm, der var likferd kjappere. Plastkanalen kan sannsynligvis fjernes, på de kriteriene han nevner.

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...