Burt Lasse Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei ! Jeg er nybegynner og trenger litt hjelp i infojungelen til valg av blits. Jeg har et Canon 20D kamera med EFS 18-55 mm, samt en Canon 28-80 mm (og en 100-300 mm Sigma) linse. Canon anbefaler en Speedlite 580EX. Ser at det snakkes varmt om Sigma sine blitser på forumet. Ser også at de er vesentlig billigere. Er det kun Speedlite 580EX som gjelder til 20D eller er andre alternativer "fullgode" mht automatikk og ytelse PS! Husk at jeg er nybegynner så skriv sakte og enkelt... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja, Sigma har en blits på høyde med Canon sin, men til halve prisen, ca kr 1990,-. Du kan se specs her. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ellers så har Japan Photo fortsatt Canon 580EX til 3499.- Det er nesten 500 kroner billigere enn de fleste andre. Lenke til kommentar
Burt Lasse Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Ser at Sigma sin blits ikke støtter rød øye reduksjon - er ikke det en stor ulempe? Jeg vet at det er rimelig greit å fjerne dette i diverse program, men alikevel.. Prøver å lese de to spesifikasjonene side ved side, men ettersom jeg er litt ny og det er mange nye begreper så sliter jeg med å finne essensen. Hva er det jeg vil få for de 1500 ekstra kronene i en 580 EX som jeg ikke får ved Sigma 500 deg super? Er det kun merket i fronten? Eller er det funksjoner som en nybegynner (som har planer om å bli litt mer engasjert i foto) kan ha bruk for? Lenke til kommentar