Burt Lasse Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei ! Jeg er nybegynner og trenger litt hjelp i infojungelen til valg av blits. Jeg har et Canon 20D kamera med EFS 18-55 mm, samt en Canon 28-80 mm (og en 100-300 mm Sigma) linse. Canon anbefaler en Speedlite 580EX. Ser at det snakkes varmt om Sigma sine blitser på forumet. Ser også at de er vesentlig billigere. Er det kun Speedlite 580EX som gjelder til 20D eller er andre alternativer "fullgode" mht automatikk og ytelse PS! Husk at jeg er nybegynner så skriv sakte og enkelt... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja, Sigma har en blits på høyde med Canon sin, men til halve prisen, ca kr 1990,-. Du kan se specs her. Lenke til kommentar
andreash Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ellers så har Japan Photo fortsatt Canon 580EX til 3499.- Det er nesten 500 kroner billigere enn de fleste andre. Lenke til kommentar
Burt Lasse Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Ser at Sigma sin blits ikke støtter rød øye reduksjon - er ikke det en stor ulempe? Jeg vet at det er rimelig greit å fjerne dette i diverse program, men alikevel.. Prøver å lese de to spesifikasjonene side ved side, men ettersom jeg er litt ny og det er mange nye begreper så sliter jeg med å finne essensen. Hva er det jeg vil få for de 1500 ekstra kronene i en 580 EX som jeg ikke får ved Sigma 500 deg super? Er det kun merket i fronten? Eller er det funksjoner som en nybegynner (som har planer om å bli litt mer engasjert i foto) kan ha bruk for? Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Røde øyne er et mye mindre problem med ekstern blitz, så jeg ville ikke vært bekymret for det. Når jeg bruker min Sigma 500DG super pleier jeg rette den opp mot taket uansett, det gir mye penere lys på bildene og eliminerer røde øyne helt. Husk å justere hvitbalansen dersom taket ikke er hvitt... Hvis det i det hele tatt er aktuelt å bruke 4000 på en blitz ville jeg mye heller hatt to Sigma-blitzer enn én Canon-blitz. Det vil gi deg større fleksibilitet til å variere belysning av f.eks forgrunn og bakgrunn eller bruke én blitz som hovedlyskilde og én for å lette opp i skyggene. Jeg bruker forøvrig Sigmaen på EOS 300D. Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ser at Sigma sin blits ikke støtter rød øye reduksjon - er ikke det en stor ulempe? Jeg vet at det er rimelig greit å fjerne dette i diverse program, men alikevel.. Dette kan du da vel stille på kameraet uansett? Som nevnt av Aesop er ikke røde øyne noe problem når man bruker ekstern blitz. Særlig om man skyter blitzen i taket/veggen. Du vil ikke få noen funksjoner på 580EX som du ikke har på Sigmaen også. Sigmaen kan du faktisk også bruke som slave til den innebygde blitzen på kameraet. Å heller kjøpe 2 sigmaer istedet for en stk 580EX vil nok de aller fleste ha mer igjen for. Byggekvaliteten til Canon's EX-blitzer er bedre enn Sigmaen, men ved normal bruk er ikke dette noe problem. Lenke til kommentar
Arve28 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Du kan jo også bruke lillebroren EX 550. Canon sin skal passe bedre til Canon kamerane enn Sigma. Under ekstreme forhold fungerer ikke Sigma like bra fortalt karen i kjelleren på Lømark foto. Men til vanlig bruk er den bra. Ble i alle fall en Sigma på meg i dag. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Hva mente han med ekstreme forhold da? Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hva mente han med ekstreme forhold da? Ja, det er jeg også spent på... Lenke til kommentar
Åkken Bom Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hva mente han med ekstreme forhold da? Sikkert at han egentlig ikke vet helt hvordan Sigmaen fungerer og derfor synes at det er tryggest å anbefale en blitz som de tjener mer på å selge Fra spøk til revolver: Jeg benytter både Sigmaen og Canons 420/550EX og kan ikke si at Sigmaen står noe tilbake for hva 550EX gjør. Den eneste forskjellen som jeg vet helt sikkert er at EX-serien er kraftigere bygd enn Sigmaen. Jeg er ikke helt sikker på det med å bruke en EX som slave for den interne blitzen (har ikke fått det til), men det kan Sigmaen uten problemer Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Men det som ER litt deprimerende er at jeg har inntrykk av at Nikon generelt er bedre enn Canon på blitzstyring. Hvis jeg ikke bruker FEL (Flash Exposure Lock) hender det at kameraet bommer på lysmålinga. Sist helg testa jeg D70en til en kamerat med tilhørende SB-600 blitz og den var betraktelig enklere og mer stabil i bruk. Blitz-styringen var blant annet uavhengig av pogram. For meg som stort sett bruker manuell modus, så er det ikke så viktig, men det er ganske tungvindt å måtte gi et ettvektallskurs i blitzfotografering hver gang jeg skal låne bort kameraet... (Var ikke det imponerende ærlig fra en Canon-eier? ) Har hørt rykter om at EOS 20D er bedre enn forgjengerene sine, men har ikke satt meg inn i det siden det blit LENGE til jeg bytter hus... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå