Gå til innhold

Lillaskjær i CRT-skjermer.

Twinflower

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge hatt et Geforce 3 ti200-kort, og etterhvert ble viften dårlig. En dag stoppet den, og diverse originale løsninger fikk virke inntil videre.

En stund etter dette begynte skjermbildet og bli litt lilla, samt at grå farger ble helt svarte. Jeg trodde først dette var et problem med skjermen (en gammel Dell p910 eller noe, 17"), så jeg fikk lånt skjermen til en venn av meg.

Når jeg koblet den til, fikk jeg samme bilde som jeg alltid har hatt. Lillaskjer og grått blir svart. Det var dog ikke fullt så tydelig som på den gamle crt-skjermen.

Til jul fikk jeg en flott ny lcd-skjerm, jeg koblet den til (med analog) og bildet var perfekt. Jeg tenkte at jaja, da var det problemet ute av verden.

Det rare er imidlertid at når vennen min fikk tilbake skjermen sin, var bildet lilla med han også. Det kan jeg ikke forstå. Kan et skjermkort ødelegge en crt-skjerm?

Oppdateringsfrekvensen var på 75Hz, og alle oppløsninger er prøvd.

Noen som vet, eller har tilsvarende erfaringer?

mvh Yngve

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er rimelig sikker på at Kong Basse har rett her. Det er typisk med slike fargefeil hvis en av lederne ikke bunner skikkelig. Sjekk kontaktene og se om alle pinnene stikker like langt ut, eller at en av dem ikke er løse slik at de blir stående igjen når du trykker inn kabelen.

Lenke til kommentar
Kan det være at skjermen har stått nær en magnet eller noe? Høytaler etc? Da kan du oppleve dette. Prøv å avmagnetiser den.

-Trond

edit: typo

Ja det kan være lurt å sjekke.

Har du et par gode høyttalere ved siden av skjermen kan du få slike farger som du beskriver. Det tar ikke lang tid før skjermen får varige mén.

Lenke til kommentar

Pokker, beklager alle innleggene. Siden oppdaterte seg ikke, og trodde opera fucket med meg.

Men altså, det har ikke vært noen høyttalere i nærheten, og det som er pussig er at en skjerm blir lilla _idet _ den kobles til skjermkortet mitt, og forblir slik når man prøver på en helt annen pc.

Avmagnetisering, drivere og oppsett på skjermen er blitt prøvd, uten noe resultat.

Lenke til kommentar

da kan det jo vere noe med skjermkortet ditt som er feil.. og at når du har plugget til skjermen forblir den sånn når du prøver på en annen marskin... jeg har ikke peiling men det kan vere det som er at noe på skjermkortet ditt har ryki men at det ikke gjør noen virkning på hvordan det funker.. :blush:

Prøv å skru opp skjermen å se om det er noe som ser feil ut eller prøv å instaler skjermkort driverne på nytt...

Mvh Arne-Marius

Lenke til kommentar

ok, siden ingen på dette forumet kan lese, skal jeg prøve å lage en kort-versjon til dere:

1: Skjerm A blir lilla på pc A

2: Prøve fungerende skjerm B på pc A

3: fungerende skjerm B blir lilla på pc A

4: ta fungerende skjerm B tilbake til pc B, fremdeles lilla

5: prøve lcd A på pc A, normalt.

Hovedproblemet er altså at en fungerende crt-skjerm blir lilla idet den kobles til min pc, og forblir lilla når den taes tilbake til eieren.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på jeg tjener noe på det siden skjermkortet har kjørt i noen uker uten kjøling, og har nå bare en 120mm stripset fast i nabokortet.

Men uansett synes jeg det er rart at det kan "smitte" en crt på denne måten.

Kortet er dessuten ferdig med garantitiden sin, samme med begge crt'ene.

Lenke til kommentar

Det er jo helt sikkert skjermkortet som er gåent.

Det at lcden overlever trenger ikke bety noe siden den benytter en helt annen type teknikk / teknologi.

Det er klart at hvis skjermkortet forer ut en eller annen merkelig spenning så kan skjermen konke, uten å dø helt.

Det forklarer også hvorfor andre skjermer får overført feilen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...