Gå til innhold

Harddisken krasjer strax, hjeeeelp meg please

Anbefalte innlegg

Hei alle som en....

Det er en ganske stor krise for meg dette siden ca 4 giga med digitalbilder og filmsnutter av mine nærmeste som ligger der.. Disse har jeg da selvfølgelig glemt å ta backup av.

- Dette er en Maxtor 120 giga ide disk med 2 partisjoner, som brukes til lagring

- OS ligger på en 30 giga partisj. på en Sata disk på 200 giga

Ingenting er mulig for meg å gjøre nå ser det ut til. Har prøvd dette:

Brenne dvd, kopiere over, windows error check på disken men det blir kun frys og restart av maskinen. Har blitt så ille nå at jeg får kun sett på ca 3 bilder før maskinen fryser og ny restart..

Håper så inderlig på svar snarest...

Mvh

daniello :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ehhh... Kan vel ikke si Knoppix var helt enkelt.. Det eksisterer vel ikke tilfeldigvis noe enklere med noenlunde samme funksjoner..??

Eller kanskje noen kan gi meg en kort forklaring i hvordan gangen i Knoppix er?

Jeg får smånoia hver gang mange ting går over skjermen som jeg ikke forstår..

Mvh

Daniello

Endret av daniello
Lenke til kommentar
Ehhh... Kan vel ikke si Knoppix var helt enkelt.. Det eksisterer vel ikke tilfeldigvis noe enklere med noenlunde samme funksjoner..??

Eller kanskje noen kan gi meg en kort forklaring i hvordan gangen i Knoppix er?

Jeg får smånoia hver gang mange ting går over skjermen som jeg ikke forstår..

Mvh

Daniello

hva mener du? du bare booter med knoppix cden, velger å boote med engelsk språk (se boot-options på siden) og så er du ikke i kde (windows-systemet som knoppix bruker). og der er ting ganske like windows.

Lenke til kommentar

Jaaaaaaa..

Takker for hjelp.. Testet file recovery med norton ghost 9.0 og bildene, og filmsnuttene er flyttet.. Dette gikk uten problemer med å kopiere og flytte til annen harddisk..

Meeen, det jeg nå lurer på er hvorfor dette gikk så lett??

Kanskje holder ikke disken min på å gå bananas lell??

Er det noen som vet om jeg kan sjekke noen instillinger ang. harddiskene??

Takker uansett for hjelp og forslag.....

Mvh Daniello :thumbup:

Lenke til kommentar

Tok en sjekk på harddiskinstillingene nå ang. IDE channels og de står som følger:

IDE channel 0 master : maxtor (problemdisken)

0 slave : none

1 master : cd brenner

1 slave : dvd brenner

IDE channel 2 master : S-ATA1 : ST........ AS 3.01 (seagate m/ os)

3 master : S-ATA2 : none

P.S. Må si at dette er en maskin jeg har bygget selv for første gang, og har når jeg tenker meg om opplevd at maskinen har låst seg ved flytting av større filer

Er dette helt på trynet kanskje....?

Dani

Lenke til kommentar
Jaaaaaaa..

Takker for hjelp.. Testet file recovery med norton ghost 9.0 og bildene, og filmsnuttene er flyttet.. Dette gikk uten problemer med å kopiere og flytte til annen harddisk..

Meeen, det jeg nå lurer på er hvorfor dette gikk så lett??

Kanskje holder ikke disken min på å gå bananas lell??

Er det noen som vet om jeg kan sjekke noen instillinger ang. harddiskene??

Takker uansett for hjelp og forslag.....

Mvh Daniello :thumbup:

Så Ghost fungerte?

Det kan være problemer med Windnoes også, har egentlig ikke peiling. Meeen, kjempebra at du fikk reddet ting, om den har litt hikke. Ta backup. ;)

Lenke til kommentar

Jeg undrer fortsatt på dette med harddisken som ikke fungerer.. Jeg skulle sjekke hvor stor musikkmappa var på den og harddisken jobbet som bare det uten problemer i ca 30 sek.. Åpner jeg en mp3 låses maskinen og restarter.. Har reddet filene så det er ikke problemet lenger, nå lurer jeg bare på om dette kan fixes..??

Noen med gode råd..?

Lenke til kommentar

Nå som du har fått reddet dataene dine, kan du jo prøve å kjøre en diskscan på den, chkdsk /r. Hvis den stopper opp, kjør disken i PIO-modus, og prøv igjen. Hvis det fortsatt feiler, ville jeg sjekket om disken fungerte normalt i en annen maskin, gjorde den ikke det -> inn til garanti/reklamasjon. Gjorde den det -> reinstaller windows.

Edit: Whoops.

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Hei KAS....

Takker så mye for svar, og skal teste dette i morgen....

Er Dj nå for partey og kan ikke enda, men må si at disken fungerer vikke som før.... Jeg kan jo ikke åpne noen progr. der uten at det låser seg ogf restarter...

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...