Gå til innhold

Ringenes Herre eller Matrix. En avstemming


Black Star

Hvilken av disse to trilogiene liker du best?  

437 stemmer

  1. 1. Hvilken av disse to trilogiene liker du best?

    • Matrix trilogien
      107
    • Ringenes Herre trilogien
      328


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Jeg har vaert "LOTR-fan" siden jeg var 12, saa jeg hadde nok litt for store forventinger til den. Etter den foerste filmen tenkte jeg; jaja, han kan jo ikke faa med alt, og det var en helt OK gjengivelse av historien, og en veldig bra film. Etter den andre filmen var jeg nesten sint, jeg synes alt for mye av det sentrale er forrandret eller modifisert paa en maate som absolutt ikke var noedvendig. F.eks Faramirs rolle ble veldig mye forrandret, i filmen bestemmer han seg for aa ta Sam og Frodo til fange og ta med ringen tilbake til sin far, mens i boka vises det eksempel paa Faramirs karakter og styrke naar han har Den Ene Ringen innen rekkevidde, men bestemmer seg likevel for aa tro Frodo og hjelper han videre. Mye av det samme med den tredje filmen egentlig, det siste slaget, de doedes stier, Elrond kommer til unsettning med Aragorns sverd osv. osv.

 

Ringenes Herre er paa den andre haanded veldig goodt teknisk utfoert og gjennomfoert, saa jeg vil nok si at den er bedre filmmessig

Nå hadde det jo vært svært vanskelig å laget filmen nøyaktig etter hendelsesforløpet i bøkene. De forandringene som ble gjort var rett og slett for å få det til å fungere bedre på film. Og når man tenker på lengden og omfanget av Ringenes Herre-bøkene, så skjønner man at det er umulig å få med alt sammen. Anbefaler deg å se de forskjellige dokumentarene på Extended Edition DVD'ene av filmene, der alt dette er forklart mye bedre. Etter at Ringenes Herre først ble publisert, fikk Tolkien naturligvis en god del spørsmål ang. filmatisering. Han var alltid positiv til at det kunne lages film av bøkene hans, bare resultatet ble bra, og det synes jeg så absolutt Peter Jackson har klart. Han har fanget inn det essensielle i bøkene, og konsentrert seg om det som har betydning, nemlig Frodo's ferd for å ødelegge Ringen i Mordor. Og ikke minst, fått det hele til å fungere på lerretet. Jeg synes egentlig det er veldig godt gjort, for Tolkien selv sa at (riktig nok for 50 - 60 år siden) at bøkene hans egentlig var ufilmelige.

 

Alt i alt synes jeg at mange Ringenes Herre-fans er alt for kravstore når det gjelder filmene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Naa blir dette kanskje litt offtopic. Men, likevel. Det er ikke bare hendelsesforloepet som er unoeyaktig. Grunnen til at jeg synes det kunne blitt gjort bedre er at PJ forrandret mange av de tingene som enkelt kunne bli gjort som i boka. F.eks Narsil, De Doedes Stier, Frodo og Sam tatt med mot Godor, alvene dukker opp tusen mil unna for aa komme til unnsetning under slaget ved "Helms deep".

 

Matrix har ingen slik ulempe ved at den har en bok aa bygge paa derfor blir det uhyre vannskelig aa sammenligne de. Men jeg synes at den andre og tredje filmen hadde et stort fall. Mesteparten av den siste filmen satt jeg bare aa venta paa at de skulle bli ferdig med de uendelige kampscenene bare for aa se Neo ofre seg som en annen Messias. Vet ikke om dette er ment aa vaere Allegori, men for meg virker det veldig slikt gjennom hele den siste filmen.

Lenke til kommentar
jeg stemte på the matrix siden ringenes herre trilogien er de mest oppskrytte filmene som noen gang er laget.

og det er appåtil så mange übertragiske folk som liker filmene (sånne som kler seg ut og camper uttafor kinoen)

så syns jeg matrix filmene er mye mer underholdene (ikke reloaded da den sugde)

men de to andre var fete

Så korleis fansen oppfører seg har betydning for filmen? :ermm:

 

Det er sikkert folk som kler seg ut som Neo og hopper rundt også.

Lenke til kommentar

Ringenes Herre-trilogien er tidenes beste blockbuster synes jeg. Det er de første filmene jeg har tilgitt for å ha kostet et helvete med penger tror jeg. Jeg som eskapist er veldig glad i dem sånn sett. Setter dem på når jeg er litt rastløs ofte.

 

Jeg har sett hver Matrix film en gang; den første rett etter at den kom ut. Dvs. at jeg ikke akkurat fikk noe godt utgangspunkt for å skjønne noe i de to siste. De er nesten helt verdiløse for meg, selv om eneren er rimelig stilfull.

Lenke til kommentar
jeg stemte på the matrix siden ringenes herre trilogien er de mest oppskrytte filmene som noen gang er laget.

og det er appåtil så mange übertragiske folk som liker filmene (sånne som kler seg ut og camper uttafor kinoen)

så syns jeg matrix filmene er mye mer underholdene (ikke reloaded da den sugde)

men de to andre var fete

Så korleis fansen oppfører seg har betydning for filmen? :ermm:

 

Det er sikkert folk som kler seg ut som Neo og hopper rundt også.

Ja, trur det er mer folk som kler seg ut som Neo og hopper og slår rundt om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
jeg stemte på the matrix siden ringenes herre trilogien er de mest oppskrytte filmene som noen gang er laget.

Nei, for Matrix er jo ikke oppskrytt i det hele tatt...

 

Du trenger ikke være sånn voldsomt spent... De har jo begynt å lage "King Kong"

 

Produskjonen av King Kong er i full gang, og filmen skal vel komme på kino rundt desember. ;)

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...