Gå til innhold

Ny fremtidsrettet pc til rundt 9k

Anbefalte innlegg

Nei det blir ikke dobbelt så god ytelse.. langt i fra. I enkelte sammenhenger kan det gi opptil 50% bedre ytelse men det er svært få. I spill som f.eks Half life 2 ligger faktisk SLI utgaven at 6800 ultra under single versjonen og jeg har sett flere tester der SLI gir faktisk ¨dårligere resultat en når man bare kjøper 1 stk. 6800ultra

Dine datakunnskaper er ikke akkurat imponerende. :no: I visse tilfeller kan en SLI-konfigurasjon øke ytelsen med opptil 100%, og når man aktiverer AA/AF samt kjører høy oppløsning, vil garantert 2 x 6800-serien (eller 6600-serien for den saks skyld) gi bedre ytelse enn med bare ett enkelt kort.

LOL! Jeg vil gjerne se noen resultater på spill der 6600GT/ultra SLI gir 100% bedre ytelse.. takk. Dessuten snakker vi om 6600 serien her, ikke 6800. Og 6600 GT i SLI kan bare glemme å banke ETT ATI kort som f.eks X800/X850 serien i spill som HL2 uansett hvor mye du skrur opp på oppløsning AA/AF.

Hvis vi snakker om 6600-serien, hvorfor snakker du da om 6800-serien og dens SLI-potensiale? Dessuten skriver jeg jo også "6600-serien for den saks skyld" i parentes. Jeg har heller aldri sagt at 2 x 6600GT banker et x800/x850-kort, har jeg vel?

Nederst på denne siden ser du at 2 x 6800GT gir en ytelsesøkning på over 100%, og ikke rundt 50%, som du påstår. Foreslår at du setter deg litt bedre inn i SLI-teknologien før du uttaler deg om den neste gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er to spill.. og er mer enn 50% men mindre enn 100%. Å si at SLI garanterer dobbelt ytelse i alle sammenhenger vil ikke være riktig og SLI suger kraftig det er jo greit når man ser pris/ytelse på et generelt grunnlag, men dette er noe som kan forandre seg i fremtiden. Far cry er greit men å sammenligne sli med doom3 som faktisk ble laget ved at devs' hadde SLI kort selv vil være litt tåpelig for det er på ingen måte representativt for SLI på et generelt grunnlag

Lenke til kommentar
Dette er to spill.. og er mer enn 50% men mindre enn 100%. Å si at SLI garanterer dobbelt ytelse i alle sammenhenger vil ikke være riktig og SLI suger kraftig det er jo greit når man ser pris/ytelse på et generelt grunnlag, men dette er noe som kan forandre seg i fremtiden. Far cry er greit men å sammenligne sli med doom3 som faktisk ble laget ved at devs' hadde SLI kort selv vil være litt tåpelig for det er på ingen måte representativt for SLI på et generelt grunnlag

Hvor har du dette tøvet fra? Det er jo overhodet ikke det jeg sier. Det jeg faktisk sier er at et sli-oppsett gir bedre ytelse enn et oppsett med bare ett enkelt kort med AA/AF aktivert. Jeg har aldri garantert at et SLI-oppsett gir 100% ytelsesøkning i alle sammenhenger.

For å sitere meg selv:

"I visse tilfeller kan en SLI-konfigurasjon øke ytelsen med opptil 100%, og når man aktiverer AA/AF samt kjører høy oppløsning, vil garantert 2 x 6800-serien (eller 6600-serien for den saks skyld) gi bedre ytelse enn med bare ett enkelt kort.

"

Har jeg sagt at et sli-oppsett garantert vil fordoble ytelsen? NEI! "I visse tilfeller" betyr ikke "i alle sammenhenger" (som du hevder jeg har sagt).

Les bedre neste gang!

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke at du har sagt alt det, poenget mitt er bare ment som et svar til trådstarters spørsmål på om det gir dobbelt ytelse.

Men du sier "når man aktiverer AA/AF samt kjører høy oppløsning, vil garantert 2 x 6800-serien (eller 6600-serien for den saks skyld) gi bedre ytelse enn med bare ett enkelt kort. " Du sier ikke her noe om hvilket "enkelt kort" du tenker på. For meg virker det som det du sier er at ingen single skjermkort vil slå 2x 6800 i SLI. Dette er selvfølgelig tøv, og kommer helt ann på hvilket spill du spiller.

Selv om du setter 6600 serien i parantes blir det allikevel like gyldig i påstanden din om 6800 kortene. Så din "garanti" vil ut i fra måten det er skrevet på gjelde for begge korttypene.

Endret av Yoruk
Lenke til kommentar
Jeg mener ikke at du har sagt alt det, poenget mitt er bare ment som et svar til trådstarters spørsmål på om det gir dobbelt ytelse.

Men du sier "når man aktiverer AA/AF samt kjører høy oppløsning, vil garantert 2 x 6800-serien (eller 6600-serien for den saks skyld) gi bedre ytelse enn med bare ett enkelt kort. " Du sier ikke her noe om hvilket "enkelt kort" du tenker på. For meg virker det som det du sier er at ingen single skjermkort vil slå 2x 6800 i SLI. Dette er selvfølgelig tøv, og kommer helt ann på hvilket spill du spiller.

Selv om du setter 6600 serien i parantes blir det allikevel like gyldig i påstanden din om 6800 kortene. Så din "garanti" vil ut i fra måten det er skrevet på gjelde for begge korttypene.

Jeg mener selvfølgelig et kort av samme typen man kjører i SLI. Beklager visst ikke det kom godt nok fram.

Vi konkluderer med at et SLI-oppsett vil gi omtrent 50% ytelsesøkning i spill (sammenlignet med et singelt kort av samme type, og så lenge spillene ikke er cpu-begrenset), men kan også gi et "ytelsesboost" på over 100% i visse tilfeller.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

Jeg fikk PM fra trådstarter om å komme med min mening om SLI- baserte oppsett.

Hvis man i dag ønsker en maskin som man ønsker og beholde en stund har man som jeg ser det, to valg: SLI (også innkludert ATI's dobbel løsning) og PCI-E.

SLI er vel ca det råeste du får tak i per dags dato, og kan som nevnt tidligere i enkelte tilfelller yte ca 100% mer enn et enkelt kort. Men jeg slik ser det kommer ikke SLI- baserte løsninger til å komme ordentlig i gang før om ca 2-3 år. Og da er det kansje igjen på tide å oppdatere maskinen.

PCI-E er det jeg vil anbefale til dags dato til nye maskiner, det er fritt for "barnesykdomer" og er nå blitt en fullverdig erstatter for AGP (med unntak av utvalget). Jeg har også stor tro på at PCI-E kommer har kommet for og bli, vår nye skjermkort standard. Eneste problemet hvis du skal ha en ny maskin nå er utvalget. Jeg vil da anbefale å kjøpe et middelmåldig (6600GT,X600) skjermkort, og oppgradere om 1 år.

Uansett, jeg tror du vil bli fornøyd uansett hvem av disse to du velger.

Konklusjonen; Skal du ha det råeste akkurat nå, SLI.. Kan du vente litt, PCI-E.

Mvh Stikk, med forbehold om skrivefeil.

(PS. Fint hvis skrivefeilen i emnefelt blir ordnet.)

Endret av Stikk-kont@kten
Lenke til kommentar

Til Stikkontakten: man kan jo alltids kjøpe ett grafikkort og et hovedkort med SLI selv om SLI er nytt fordi man kan fint kjøre ett grafikkort med SLI-HK.

så når man har blitt overtalt til at SLI ikke er så dumt alikevel, kan man kjøpe et til identiskt grafikkort og kjøre de 2 i SLI.

Eneste ulempen jeg ser med å kjøpe SLI i dag er directx10, når kommer det? litt kipt å oppgradere og enda ikke ha støtte for dx10 når det kommer.

Noen som vet når det kommer?

Lenke til kommentar
test

Fra 57 til 92 fps pga SLI er jo nice... litt mer enn 40% kanskje?

Edit: fra 3500 til 6200 i 3dmark05 litt mer enn 40% kanskje?

Sli funker bare bra når der gjelder, DVS når du har bruk for det.

begge tilfellene er +- 60%

vel sli er iallefall fremtidsrettet og gir oppgraderingsmuligheter... så og kjøpe et sli hk og et skjermkort som 6800gt 6600gt er det han ber om...

det gir en unik oppgraderingsmulighet hvis en bare klarer og få tak i et kort til når man har behov for det mener jeg...

Lenke til kommentar
så konklusjon r, kat jeg bør kjøpe PCIe (ikke SLI) og et middelmådig kort og oppgradere senere?

eller var det: at jeg bør kjøpe SLI og ett middelmådig kort, og så oppgradere til et bedre, og så et til?

Konklusjonen er slik: Kjøp et hk med støtte for SLI, samt et toppkort (6800GT/Ultra). Når du har behov for mer ytelse kjøper du et identisk kort til.

Lenke til kommentar
så konklusjon r, kat jeg bør kjøpe PCIe (ikke SLI) og et middelmådig kort og oppgradere senere?

eller var det: at jeg bør kjøpe SLI og ett middelmådig kort, og så oppgradere til et bedre, og så et til?

SLI = 2 PCI-e porter på hovedkortet, går fint å kjøre bare ett PCI-e kort på hovedkortet med SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...