cobolt18 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg er ute etter et digitalkamera som tar bilder som gjør at hårene reiser seg på ryggen. Det er en kjent sak at man ikke kan finne ut dette utfra antall megapixler osv. Et godt kamera med 4 megapixler kan jo lett ta bedre bilder enn et middemådig 6 megapixels-kamera (ala Trust osv..). Jeg er (dessverre) også avhengig at kameraet tar state-of-the-art filmopptak, med det mener jeg minst 640x480 med 30 fps (er vel kun Dimage Z2 som har en videofunksjon som overgår dette?). Jeg vil også gjerne ha et kamera jeg kan vokse med. Det vil si at det har ganske mange manuelle funksjoner. Jeg har funnet to gode alternativ som oppfyller de fleste av nevnte kriterier, tror jeg: Fujifilm FinePix S5500 og Fujifilm FinePix E550. Disse ser rimelig forskjellige ut, men i praksis har de stort sett det samme under panseret. Med unntak av, som EMNE TITTELEN indikerer, førstnevnte har mer zoom (10x, 3,87 MP), det andre har flere megapixels (6 mega, 4X zoom). Spørsmålet blir vel syvende og sist dette: Er 6x mer zoom verdt prisen, nemlig 2 megapixels mindre? Synspunkter på dette mottas med takk. Lenke til kommentar
Fixer'n Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hadde kjøpt det med 6x zoom. 4mpiksler holder det sjø. Lenke til kommentar
FM Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Hadde kjøpt det med 6x zoom. 4mpiksler holder det sjø. Samme her. Trenger egentlig ikke mer enn 4MP. Edit: Må bare legge til at S5500 ligger ekstremt bra i hånden. Endret 5. januar 2005 av FM Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Selv ville jeg lagt mer vekt på optikken enn på antall megapixler. Lenke til kommentar
cobolt18 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Selv ville jeg lagt mer vekt på optikken enn på antall megapixler. Hei, Anderfo. Når det gjelder optikk er kameraene nesten identiske. De har som jeg skrev bare ulike YTRE. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Spørsmålet ditt inneholder ikke nok informasjon til å gi et spesifikt svar. Det er hva du har behov for som avgjør hva som er det beste kameraet. Kameraene er ikke like nok til å gjøre en zoom/mekapiksel sammenligning. For eksempel så har de ikke samme vidvinkel. Til mitt bruk ville 10x kameraet vært håpløst fordi det har altfor dårlig vidvinkel. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Selv ville jeg lagt mer vekt på optikken enn på antall megapixler. Hei, Anderfo. Når det gjelder optikk er kameraene nesten identiske. De har som jeg skrev bare ulike YTRE. Optikken kan umulig være tilnærmet identisk hvis det ene kameraet har 4x zoom og det andre har 10x zoom. Men hvis kameraet med 10x zoom har likt blenderforhold på minste og største brennvidde som det 4x-kameraet har, ville jeg helt klart valgt kameraet med 10x zoom, siden det da er mye mer verdt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå