Keworkian Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Jeg har i dag 2 SATA disker kjørende på et Asus K8N-E Deluxe hovedkort uten problemer. Disse bruker jeg på nvidia sata kontrolleren. Det er imidlertid bare 2 av disse, så derfor må jeg bruke 1 av de 4 si3114 kontroller'ne som sitter på hovedkortet. Biosen finner disken men den er ingen stess å finne i Windows (har sett på disk management). "Silicon Image ATA Controler" på kontrollpanelet finner også disken, men der får jeg ikke gjort noe med den. Har prøvd diverse drivere fra både cd'en som fulgte med, asus sine sider og Silicon Image sine sider. Men sliter med at endel av dem restarter maskinen rett etter at windows er lastet inn. Har imidlertid fått de til å fungere, men har ikke kunnet gjøre noe med de konfigurasjonsverktøyene som har fulgt med driverne. Disse er også beregnet for RAID, men jeg har egentlig ikke tenkt til å kjøre noe RAID oppsett, derfor har jeg valgt "SATA mode" i biosen for si3114 kontrolleren. Noen ideer? Endret 5. januar 2005 av Keworkian Lenke til kommentar
MorePower Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Tja, spørs om dette hjelper da. Har samme hk som deg, men har ikke og har aldri hatt disker på sil3114 kontrolleren enda. Men har sittet og lest og fundert litt. Har et forslag, men vet ikke om det hjelper siden jeg selv ikke har noen disker å teste med. Men står noe i manualen om at raid5 og jbod konfigurasjon bare kan ordnes kun ved å bruke SATALink - SATA RAID managment Software. Og er vel jbod du ønsker. Da må du installere noe fra cd´n. Under drivers står det: Silicon Image Raid Driver, trykk på det og installer programmet. Ny hardware blir funnet, la installasjonsprogrammet gå på win update og lete finne en driver. Så langt kom jeg i denne omgang. Mulig du kan konfigurere disken din fra dette programmet. Har som sagt ikke fått testet siden jeg ikke har noen disker den. Fortell hvordan det gikk om du prøver. Lykke til Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Fant en pdf fil fra asus som sier at du skal kunne kjøre vanlig SATA mode på portene ved å installere kontrollerene manuelt med en av driverne på cd'en. Jeg fikk til dette og kontrolleren skiftet også navn under Device Manager, men finner fortsatt ikke disken i windows. Kan prøve det du foreslo, men nå virker det som maskine absolutt ikke vil kjøre det konfigurasjons programmet for raid. Kan vel se om æ får gjort det under biosopplastinga. Asus Sil3114 installasjons instrukser (pdf) Endret 30. april 2005 av Keworkian Lenke til kommentar
Keworkian Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Fant ut til slutt.... Viste seg at mens jeg har herjet med å få inn disken, før jeg fant den guiden som sa hvordan driver jeg skulle bruke, så hadde jeg ved en feil satt opp disken i RAID, derfor ble ikke disken funnet i windows når jeg kjørte SATA mode. Takk til MorePower for å ha prøvd i hvert fall. Dessuten fikk du meg på tanken å gå inn i kontroller konfigurasjonen i bios for å se om jeg kunne sette opp disken derfra (var der jeg tilfeldigvis trykket på "slett raid" ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå