Theo343 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Spørsmålet gjelder ifb med synth komponering på pc med midi instrumenter etc. Altså hvis man bruker eks. Reason og spiller instrumentene selv. Vil SoundStorm fungere bra til slike ting? Hvilken latency snakker vi om i ms? Endret 10. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
larsli Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 SoundStorm har vel ASIO-drivere og da burde ikke latency være noe problem. Jo raskere maskin du har, jo lavere latency kan du vente deg. Men alt under 15 ms oppfattes ikke av øret uansett. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Men alt under 15 ms oppfattes ikke av øret uansett. Uhm... har du prøvd å spille trommer med 15 ms latency? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg har ikke Reason eller slikt selv og har ikke greie på det, men det gjelder egentlig min bor og hvorvidt min maskin kan være bra nok for han. Hvordan kan jeg måle latency som min maskin har i forohold til dette? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Finnes det noe program som enkelt lar meg teste Input/Output latency på et system, slik at jeg evt. kan svare min bror på om dette er bra nok?. Tanken er å evt. bygge et SoundStorm basert system til rundt. 3000,- totalt i stedet for at han skal kjøpe en dprlig ferdigpc til 5k-7k og i tillegg et bra nok lydkort til 2k. Hvis SoundStorm er bra nok. Endret 10. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
kiMMey Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Men alt under 15 ms oppfattes ikke av øret uansett. Uhm... har du prøvd å spille trommer med 15 ms latency? Dette har jo i grunnen ingenting med det å gjøre, da det å spille trommer er en fysisk berøring som skaper lydbølger i det man slår på trommene. Selv har jeg et e-mu 0404 kort som kjører på alt fra 5-10ms, og merker TILNÆRMET likt ingen tid fra jeg trykker på synthen til vst'en reagerer. Så 15 ms skal gå HELT fint dersom du bruker et midikeyboard... (Bruker selv Cubase SX2) Endret 10. januar 2005 av kiMMey Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Hvordan kan jeg teste input/output latency uten å få tak i og installere Reason eller Cubase? Lenke til kommentar
kiMMey Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 (endret) Hvordan kan jeg teste input/output latency uten å få tak i og installere Reason eller Cubase? Si det... Tror ikke det er veldig lett... Men I\O latency har jo kun med instillingene på driveren å gjøre da, og hvor mye kortet trenger å bufre for å klare å streame lyden uten at det blir hakking (en effekt av at lydkortet "hopper over" samples fordi den ikke klarer å behandle informasjonen raskt nok) Endret 10. januar 2005 av kiMMey Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 10. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 10. januar 2005 Så hardware har liten eller ingen betydning? Lenke til kommentar
kiMMey Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Jo, det har det selvsagt. Jo bedre kort du har, jo lavere kan du sette latency i driver. Et godt kort ligger på alt fra 5-15 ms ved normalt bruk, og dette tror jeg ditt SounsStorm skal greie helt ypperlig Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Flotters, takk for gode svar. Hva slags tuning kan man evt. gjøre på Asio drivere? Endret 11. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
kiMMey Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Det kommer an på hva du kan gjøre på din ASIO driver. I mitt tilfelle så kan jeg kun stille på latency, resten av I\O konfigurasjonen går på et eget program som kalles E-mu patchmix. Dersom du ikke har et slikt eksternt program så kan du i dine drivere mest sannsynlig velge hvilke ins og uts som skal brukes i ditt oppsett, hvilken latency dette skal kjøre på osv. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Ok, blir kanskje unødvendig å stille spørsmålene, men side jeg ikke har program selv og bare skal anbefale hardware evt. Så man kan stille latency ned helt til man hører det blir feil i lydene man spiller? Finnes det en god side som lærer deg alt om uttrykk som - sequenzing - synthesizer osv osv? Greit å vite hva de forskjellige tingene innebærer... Har i grunn hørt på på alt fra C64 og oppover men aldri tenkte over hva forskjeller er. Vet hva midi og soundfonts er, og samples men mye jeg ikke skjønner hva innebærer. Endret 11. januar 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
kiMMey Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 (endret) Det stemmer. Dersom du skal bruke kortet til musikkproduksjon o.l så er det mulig at det kreves et par ms ekstra, da dette tar på kortet mye mer enn vanlig musikkavspilling osv, men det ligger fremdeles på normalt lav latency. Google litt rundt så finner du mye informasjon om drivere og soundfonts osv. Endret 11. januar 2005 av kiMMey Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Men alt under 15 ms oppfattes ikke av øret uansett. Uhm... har du prøvd å spille trommer med 15 ms latency? Dette har jo i grunnen ingenting med det å gjøre, da det å spille trommer er en fysisk berøring som skaper lydbølger i det man slår på trommene. OK. Kanskje jeg skulle uttrykt meg litt klarere: Har du noen gang prøvd å spille MIDI-trommer med 15 ms latency? Det er ikke bare gøy... Selv kjører jeg på 2.7 ms. Personlig synes jeg at latency over 5 er for mye hvis man bruker softsynths og effekter. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 11. januar 2005 Del Skrevet 11. januar 2005 Finnes det en god side som lærer deg alt om uttrykk som- sequenzing - synthesizer osv osv? Greit å vite hva de forskjellige tingene innebærer... Jeg vil anbefale Studiocovers. Det var en kjempesamling med artikler som omhandler det absolutt meste som foregår innenfor studioets fire vegger. Uheldigvis ble siden lagt ned, men den finnes fremdelesi i et web-arkiv. Nå er det bare å lese til du blir blå! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå