acidxl1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Pent, acidxl1, men du sliter litt med fokus/skarphet. Prøv med manuell fokus på et område og få dråpen akkurat dit. Tar nok noen forsøk, men det er verdt det. Takk for det. Jeg bruker manuel fokus og stiller den inn mot det punkt som jeg markerer, men jeg tror ikke dråpene faller helt på samme plassen hver gang i tilegg til dette så tror jeg at jeg må få opp lukertiden ser flere plasser at man blir ambefalt ca 1/4000 men det går ikke med blitsen på kameraet pga. synkroniseringen det høysete jeg får til er 1/200. men har en plan om å bruke laser trigger på blitsen slik som nevnt ovenfor. Venter bare på noen deler.... men må vell opp i noen tusen bilder av dette før jeg blir fornøyd Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 Stabil skarphet og fokus er noe jeg sliter med selv på slike bilder. Noe som har noe gulltips? Lenke til kommentar
ZepukkU Skrevet 31. januar 2010 Del Skrevet 31. januar 2010 (endret) Et tips jeg bruker: Når jeg tar bilder av dråper. Finn ut hvor dråpene drypper, så kan du sette en penn eller noe der dråpene drypper. Sett kamera på autofokus, la den finne pennen i fokus, bytt over til manual, så har du fokus. Større blender (lavere tall) gjør at du får mer flyt i bilde, men gjør det vanskligere å få et godt fokus. Minsker du blenderen (høyere tall) får du et bredere spekter innen fokus, men da blir det mindre flyt f.eks det er klare overganger i horisonten Lykke til Endret 31. januar 2010 av ZepukkU Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Mitt første i denne tråden. Var litt innvikla i grunn, men det er vel alt til man fatter seg på tinga. Kva brukere dere av instillinger på kamera deres? Har eit Canon 40D med diverse objektiver, kven burde eg bruke? 70-200 IS f2.8, 17-55 IS f2.8, 50mm f1.4, 10-22 f3.5. Dere kan jo sjekke dei andre bilda her på flickr. Lenke til kommentar
Con Skrevet 28. april 2010 Del Skrevet 28. april 2010 Mitt første forsøk.. Ble sånn passe tenker jeg.. Blandet vann, saft og cola. Og dråpene er rent vann. Lenke til kommentar
DjDarkDragon Skrevet 2. mai 2010 Del Skrevet 2. mai 2010 for meg ser det ut som kullsyren i colaen gjør att bildene blir litt merkelige. Tipper att om du hadde fått helt ut kullsyren fra brusen ville bildene blit en del bedre. Lenke til kommentar
Con Skrevet 4. mai 2010 Del Skrevet 4. mai 2010 Det er faktisk ikke kullsyren Det er fordi jeg brukte en langpanne til underlag, og den har sånne hvite små prikker i seg.. Og så har jeg oppdaget etter mer lesing, at jeg brukte blitsen feil.. Jeg rettet den mot dråpen, mens den heller skulle vært mot en eller annen bakgrunn.. Nytt forsøk kommer sikkert plutselig Lenke til kommentar
amiljete Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Her er mine dråpebilder: http://annelinefoto.blogspot.com/2010/05/drapebilder.html Første gang jeg har prøvd meg:) Lenke til kommentar
dredg Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Knis, tittelen på URLen ble hos meg "Anne Line Foto Rape Bilder". Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 jeg kom på noe, før jeg kjøper canon eos 550d. Er 3.5 bilder i sekundet raskt nok til å ta dråpebilder? Det høres ut som edt burde være det, men jeg spør likevel Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Du bruker blits, ergo vil 1 bilde pr 10'ende sekund også være nok... Lenke til kommentar
Breni Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Ja, da jeg hadde olympus e-620 som tar 3-4 bilder i sekundet gikk det helt fint å ta dråpebilder så jeg ser ikke noe problem med at det ikke skal gå Det er mange andre ting som er viktigere når man ta dråpebilder Her er et fra meg: Et litt annerledes dråpebilde exif: kamera: Canon eos 50D Blender f/ 4 lukker: 250 sek Brennevidde: 50mm Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 *kremt* ikke så veldig annerledes *kremt*... btw, fokusen er feil... Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Vet ikke om dette kan kvalifisere som et dråpe bilde, men det er hvertfall en dråpe med i bildet Lenke til kommentar
akselme Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig? Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. september 2010 Del Skrevet 16. september 2010 (endret) Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig? Prøvde å ta bilder av dråper igår med 550d, kom OK nærme med 18-55 linsa men bildene/dråpene ble så uklare. Hva slags iso, blender og lukker bør man bruke for å få fryse dråpene mest mulig? Bruker du blits ?,hvis så kan du sette lukkertiden på 1/125 sec eller bruke x-sync/syncspeed. Uten blits burde du over 1/1000 sec. Blender/iso er veldig avhengig lys-tilgangen du har på dråpene,men jo mindre iso du bruker jo bedre er det. Når det gjelder fokuseringen må det gjøres manuelt,sett opp noe der dråpene kommer og fokuser på det. Man behøver ikke og bruke serie-skuddtakt når man tar dråpebilder,det går like greit og "telle" dråpene og trykke utløseren når dråpen er forventet,det skal til noen bilder før teknikken sitter og da må man også forvente endel bomskudd. Hvis man tar seg tid til og lese igjennom denne tråden finner man mange gode råd og innstilling-tips. Endret 16. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Luminos Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Kan noen forklare enkelt (inn-med-teskje) hvordan man skal gå frem for å ta slike bilder? Jeg har nemlig prøvd, og det ble mildt sagt ikke vellykket Lenke til kommentar
Need44speed Skrevet 9. oktober 2010 Del Skrevet 9. oktober 2010 (endret) Jeg prøvde meg for første gang i dag. Jeg brukte 18-55 linsa som følger med 550d kameraet. Jeg prøvde å la dråpene lande på en oppned skål og en liten greie( som var altfor liten fant jeg ut). Endret 9. oktober 2010 av olehh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå