Kakerlakken Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 Mange fascinerende dråpebilder i denne tråden. Jeg har akkurat oppgradert fra "superzoom" til dSLR, og fikk lyst å prøve meg på dråpebilder i kveld. Det var ikke så lett som jeg trodde, og tok en stund før jeg fikk noen jeg var sånn passe fornøyd med. Bildet er tatt med Canon EOS 500D og kit-linsa 18-55, Blitz er fra Sigma EF 530. Lenke til kommentar
Farner Skrevet 20. september 2009 Del Skrevet 20. september 2009 (endret) utrolig inspirerende tråd! tok dette under junifesten. Ble overraskende bra. Endret 20. september 2009 av Farner Lenke til kommentar
Klegg Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 (endret) Her var det mye bra. Legger med noen egne dråpebilder. Flickr Endret 26. september 2009 av Klegg Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Flott! Bra resultat av dråper nærmest i makro. Ser ut som magiske glasskuler på et stormfullt hav. Bare synd det er vanskelig å få god dybdeskarphet så nærme. Lenke til kommentar
Makk-verk Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Jeg får vel nesten bidra litt selv da, siden det var denne tråden som var inspirasjonen. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 28. september 2009 Del Skrevet 28. september 2009 burde kanskje rettet det opp? Lenke til kommentar
veronica4 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 Morsom tråd :-) Dette var mitt første forsøk på det klassiske dråpe-treffer-vann-bildet. Brukte en blå skål og satte hvitbalansen på kameraet til "tungsten". Tatt med Canon 400D. ISO 800 55mm f/29 Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 1. oktober 2009 Del Skrevet 1. oktober 2009 (endret) Et par tips: 1. Ta i RAW, da kan du justere hvitbalanse i ettertid 2. Helst ikke bruk over f/11 om det ikke er nødvendig (pga. differaksjon). Her kunne du nok brukt kjappere lukker. Endret 1. oktober 2009 av Aak1 Lenke til kommentar
veronica4 Skrevet 2. oktober 2009 Del Skrevet 2. oktober 2009 Et par tips: 1. Ta i RAW, da kan du justere hvitbalanse i ettertid 2. Helst ikke bruk over f/11 om det ikke er nødvendig (pga. differaksjon). Her kunne du nok brukt kjappere lukker. Takk for tips! :-) Jeg tar alltid bilder i RAW, så hvitbalansen kunne jeg ha endret på i ettertid, ja. Skal huske det med blenderåpning neste gang! :-) Siden jeg brukte ekstern blitz, tenkte jeg at lukketiden ikke hadde så mye å si..? Vanskelig å skjønne seg på det der med synkronisering av lukketid og blitz, synes jeg... :-) Lenke til kommentar
jacoobholm Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 Hvilke lys bruker dere og hvordan posisjonerer dere de? Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Blits rettet mot et papirark som står bak dråpen. De funker gull her hvertfall Funker også med blits på-kamera, men da må du tweake en del i etterkant. Endret 21. januar 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 21. januar 2010 Del Skrevet 21. januar 2010 (endret) Her er to bidrag fra meg To dråper som koliderer, den første treffer vannet og spretter opp igjen og koliderer med en ny som er på vei ned. Første bilde tatt i et mørkt rom med kamera i bulp innstilling. Dråpen passerer en laser som trigger en blits med x.ant millsec.forsinkelse blitspower på 1/64. blitslyset treffer farget papp som setter fargen på vannet. Vannet i karet er farget svart og dråpen er melk :-) bilde nr to er samme framgangsmåte, men her er det bare litt konditorifarge på dråpen Endret 21. januar 2010 av b4073 Lenke til kommentar
Larsaronen Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 Holder du bare utløseren inne til blitsen har flasha? Hvilken laser har du? Hva er egentlig trikset for å få de til å treffes? Bare ta masse bilder å være heldig på noen få eller har du en viss hastighet på vannet? Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 22. januar 2010 Del Skrevet 22. januar 2010 (endret) Holder du bare utløseren inne til blitsen har flasha? Hvilken laser har du? Hva er egentlig trikset for å få de til å treffes? Bare ta masse bilder å være heldig på noen få eller har du en viss hastighet på vannet? Holder utløser inne til blitsen har flashet ja. Kom over en av forumets bruker som har utviklet en foto-computer (EKKO) følg linken https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1168060&st=0 Må ha to dråper som er ganske tett på hverandre får og få kolisjon med en slik effekt Har fast høyde fra dråpen starer til den treffer vannet slik at den alltid har samme hastighet når den passerer laseren og altid fast avstand fra laser til vannkar e.l.l da er det bare og få to dråper til og falle ganske tett etter hverandre de må være ca 20-40millisec etter hverandre i oppsettet mitt så vidt jeg husker Endret 22. januar 2010 av b4073 Lenke til kommentar
ferik Skrevet 23. januar 2010 Del Skrevet 23. januar 2010 (endret) Feilpost Endret 23. januar 2010 av ferik Lenke til kommentar
acidxl1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 (endret) Her er mitt forsøkt! Var litt vanskelig å få fryst bevegelsen selv med blits hvet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det til.... Men men ble ganske så fornøyd selv om jeg sikkert tokk 700 bilder og bare et av dem var bra Endret 27. januar 2010 av acidxl1 Lenke til kommentar
b4073 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Her er mitt forsøkt! Var litt vanskelig å få fryst bevegelsen selv med blits hvet ikke helt hva jeg skal gjøre for å få det til.... Men men ble ganske så fornøyd selv om jeg sikkert tokk 700 bilder og bare et av dem var bra Slet lenge før jeg fikk dreisen på det jeg også, løsningen min er og stille inne fokus manuelt der jeg forventer at dråpe kolisjonen skjer. jeg tar også bildene i et mørkt rom (uten lys) kan ha døra litt på gløtt så du ser noenlunde hva en driver med. Blitsen er off camera og på minimums power, står den på max power så varer lyset for lenge og en får motion blur i motivet. kan også legge til at dråpen passere en laser som trigger blitsen med noen millisekunder forsinkelse ved hjelp av en liten foto komputer som er nevn tidligere. Finnes også andre mer kostbare hjelpemetoder til dette. http://www.cognisys-inc.com Lenke til kommentar
acidxl1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Har bestilt meg en slik en komer vell i posten om noen dager og så må jeg sette meg ned og lodde den sammen Det jeg gjorde nå var og finne ut vor dråpen traff i skålen for så og sette opp en linial der fokuserte medg inn på den (lot objektivet st på manuel fokus) satte blitsen på manuel styrke og prøvde meg fra tror jeg havnet på 1\4 styrke... problemet mitt er at dybdeskarpheten ikke blir stor nokk og eller at jeg ikke får mer en 1\200 på lukkeren siden det er max sync.. får rett og slett ikke til å fryse dråpen godt nokk men men... skal prove meg litt mer frem Lenke til kommentar
acidxl1 Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Fant noen flere som jeg var fornøyde med. De to som er like har jeg bare forskjelig hvitbalase på Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 27. januar 2010 Del Skrevet 27. januar 2010 Pent, acidxl1, men du sliter litt med fokus/skarphet. Prøv med manuell fokus på et område og få dråpen akkurat dit. Tar nok noen forsøk, men det er verdt det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå