Gå til innhold

Dine beste dråpebilder

Anbefalte innlegg

fUuGeL: jeg er langt fra noen ekspert, men kit-linsen din skal nok holde til å ta fine dråpebilder. du kan jo bare prøve deg frem med innstillingene for å finne ut hva du synes gir best bilder. tar du bilder av dråper i bevegelse så må du ha kort lukkertid for å få klare bilder. :)

Er ikke bare lukkertiden som bestemmer hvor skarpe bildene blir. Hvis du bruker blitzen så har det igrunnen lite å si, og lukkertider på f.eks 1/100sek fungerer fint.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SUiCiDE_COMMANdO Skrevet 04/05/2005 : 14:09

QUOTE (krister461 @ 04/05/2005 : 13:26)

fUuGeL: jeg er langt fra noen ekspert, men kit-linsen din skal nok holde til å ta fine dråpebilder. du kan jo bare prøve deg frem med innstillingene for å finne ut hva du synes gir best bilder. tar du bilder av dråper i bevegelse så må du ha kort lukkertid for å få klare bilder. 

Er ikke bare lukkertiden som bestemmer hvor skarpe bildene blir. Hvis du bruker blitzen så har det igrunnen lite å si, og lukkertider på f.eks 1/100sek fungerer fint.

Her tror jeg du har oppdaget noe som få andre i fotoverden enda har oppdaget. Eller så har du fått til å kjøpe et kamera som er helt unikt.

Er interresert i å høre hvile andre ting enn lukkertid som har noe å si på om bildet blir skarpt, i følge din mening.

Så vidt meg bekjent så er blitz kun et hjelpemiddel til å lyse opp et motiv slik at man kan benytte kortere lukkertid eller mindre blenderåpning og fortsatt får et korrekt eksponert bilde.

Hvis du skal ta bilde av f.eks en bil som kjører forbi, og denne blir uskarp ved 1/100 sek, så spiller det ikke noen rolle om du setter opp all verdens blitzer eller lyskastere. Motivet vil for evig og alltid bli uskarpt ved en lukkertid på 1/100 sek.

Christopher

Lenke til kommentar

Har prøvt meg litt frem nå.. Har ikke satt opp med sjikkelig lys og folie til å reflektere blitsen enda.. Skal prøve det i morgen.. Kanskje større glass/bolle sånn at kanten av glasset ikke kommer med sånn som på bildet her.. Ser også at jeg må ha mindre iso siden det ble litt mye støy når jeg forstørret bildet.. Brukte iso 500..

post-209-1115240382_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hvis du skal ta bilde av f.eks en bil som kjører forbi, og denne blir uskarp ved 1/100 sek, så spiller det ikke noen rolle om du setter opp all verdens blitzer eller lyskastere. Motivet vil for evig og alltid bli uskarpt ved en lukkertid på 1/100 sek.

Tror han mener at om blitzen er veldig kjapp, og det er mørkt i rommet, spiller lukketiden liten rolle.

F.eks: 10 sekunder lukketid i bekmørke, og en kort blitz mot et bevegelig objekt. Vil det ikke da kunne bli skarpt? :)

Edit: Om en bil kjører forbi, med lysene av... Og det er bekmørkt ute. Så kan en vel få skarpe bilder, om en har en kraftig og kortvarende blitz?

Endret av Jove
Lenke til kommentar

Så langt ifra.

Det kommer helt an på hvor mørkt det er; man kan få et sylskarpt bilde (altså uten blurring pga. bevegelse) på denne måten siden blitzen i praksis tilsvarer en ekstremt rask lukkertid. Om valget av lukker/blender uansett ikke vil være i nærheten av å kunne ta et lyst nok bilde uten blitz så spiller det ingen rolle om lukkertiden er 1/500, 1/100 eller 1/10; bildet vil bli skarpt pga. blitzen.

Hvis lukkertiden i seg selv er i nærheten av å kunne fryse motivet (men ikke helt) så vil blitzen bidra til at man får en blurring-effekt + skarpt bilde av hovedmotivet. Hvordan blurringen fremtrer avhenger av om blitzen syncer på åpning eller stenging av lukkeren. Dette kan bli ganske tøft hvis man bruker det bevisst.

Se for eksempel dette bildet der man har en kombinasjon av sylskarpe biljardkuler (blitzen) og blurring pga. bevegelse. Uten bruk av blitz her så hadde man knapt nok sett de kulene som beveger seg mest.

Edit: Jeg tror du (i beste fall) har misforstått det SUiCiDE_COMMANdO skriver, eller så har du noen betydelige hull i fotokunnskapene dine - se også Jove sine kommentarer i innlegget over.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
hvordan tar dere dråpe bilder? Mørkt rom med blitz, lyst rom md blitz osv.? hva lar dere dråpen dryppe oppi? En skål, glass? Bruer dere bakrunnsbelysning med farger?

Jeg tok på kjøkken med vanlig lys på og brukte blits i tillegg.. Satte et glass fyllt til randen med vann under springen og åpnet sånn at det dryppet en gang hvert 5. sek ca.. Prøvte også å ta bilde med mørkt rom, men da var det så mye vanskeligere å synkronisere knipsingen med når dråpen traff :p

Hva er best: zoome helt ut og stå nerme glasset eller zoome inn og stå lenger vekke? Eller blir det noe av det samme kanskje?

Lenke til kommentar
hvordan tar dere dråpe bilder? Mørkt rom med blitz, lyst rom md blitz osv.? hva lar dere dråpen dryppe oppi? En skål, glass? Bruer dere bakrunnsbelysning med farger?

Ett lite bilde av mitt oppsett når jeg holdt på sist:

post-209-1115292538_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 04/05/2005 : 22:57

Så langt ifra.

Det kommer helt an på hvor mørkt det er; man kan få et sylskarpt bilde (altså uten blurring pga. bevegelse) på denne måten siden blitzen i praksis tilsvarer en ekstremt rask lukkertid. Om valget av lukker/blender uansett ikke vil være i nærheten av å kunne ta et lyst nok bilde uten blitz så spiller det ingen rolle om lukkertiden er 1/500, 1/100 eller 1/10; bildet vil bli skarpt pga. blitzen.

Hvis lukkertiden i seg selv er i nærheten av å kunne fryse motivet (men ikke helt) så vil blitzen bidra til at man får en blurring-effekt + skarpt bilde av hovedmotivet. Hvordan blurringen fremtrer avhenger av om blitzen syncer på åpning eller stenging av lukkeren. Dette kan bli ganske tøft hvis man bruker det bevisst.

Se for eksempel dette bildet der man har en kombinasjon av sylskarpe biljardkuler (blitzen) og blurring pga. bevegelse. Uten bruk av blitz her så hadde man knapt nok sett de kulene som beveger seg mest.

Edit: Jeg tror du (i beste fall) har misforstått det SUiCiDE_COMMANdO skriver, eller så har du noen betydelige hull i fotokunnskapene dine - se også Jove sine kommentarer i innlegget over.

Er enig med deg i noe av det du skriver. Man kan bruke blitz på bakre gardin for på denne måten skape effekter av ting i bevegelse, samtidig som man får enkelte objekter skarpe.

Men det var ikke det som var sagt tildligere, og heller ikke det jeg da kommenterete. Det som var kommentert var utsagnet som antydet at hvis man får uskarpe bilder ved en lukkertid på 1/100 (gitt at man ikke har ekstreme forhold som bekmørke) så kan man kompansere for dette med bblitz, og på denne måten få skarpe bilder.

Som også skrevet, hvis du har bekkmørke omgivelser, lukkertid på 30sek, og tar et bilde av et objekt i bevegelse, så vil jo selvsagt dette bli skarpt. Det men det er ikke fordi det har noe med lukkertiden på 30 sek å gjøre. Lukkertiden vil da i praksis bli akkurat like lang som lysglimtet til blitzen. Man kunne likegjerne hatt en lukkertid på 2 og en halv time på et slikt blide uten at det hadde blitt anderledes.

Lenke til kommentar

Føler ikke at jeg får dette her helt til.. Bildene blir så uskarpe :(

Bildet vis nedenfor er tatt med kit linsen helt ute på 70mm (har prøvt både helt på 18, midt i mellom og helt ute), Aperture Priority, 1/60sec, f/29, iso 400 og blits.. Har også prøvt med Shutter Priority med 1/500 sec (går ikke raksere med blitz ( :hmm: )), men føler at resultatet blir endra dårligere da.. Noen forslag?

post-209-1115308012_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Et dråpebilde jeg tok for noen dager sider...

Edit...bildet var visst ikke så interessert i å bli med i denne posten... :no:

får gå med en dåbbelpost

Ide å legge inn bildet? :p

EDIT: å...

Endret av fUzZy^
Lenke til kommentar
Jeg har holdt på å ta masse bilder i det siste, men jeg klarer ikke å få dråpen i fokus.

..

Noen som har et lite hint om hva jeg bør gjøre?

Har et Olympus C-725.

Hei!

Har ikke peiling på det kameraet, men prøv å f.eks holde noe foran kameraet, der dråpen vil komme. Trykk utløserknappen halveis ned, og hold slik til du skal ta bildet.

Om du har manuell fokus, kan det brukes.

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...