HrSteen Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Dråpebilder er vel en typisk fotografisk klisjee som alle har prøvd? Dette er ett av mine bedre dråpebilder, hvordan ser ditt beste dråpebilde ut? Objektiv: Sigma 105 EX deg Macro Endret 5. januar 2005 av stoners Lenke til kommentar
Guljar Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har ikke akkurat noe luksus linse, men her er mitt bidrag. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Bra fanget stoners! Synd det er så skjeft. Jeg vet ikke om du har tenkt på å unngå midtstilling, men med slike bilder mener jeg midtstillt (horisontalt) er best. Guljar, du trenger ikke noen bra linse. Bare et godt oppsett, tolmodighet og mange knips. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Dråpen falt tilfeldigvis så langt ut til venstre at det bare ble slikt som oftest tar jeg slike bilder midtstilt og heller fikser plasseringen ved hjelp av beskjæring. 100% midtstilte bilder er jeg ikke så stor fan av. Endret 6. januar 2005 av stoners Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 100% midtstilte bilder er jeg ikke så stor fan av. Og derfor valg av avatar? Personlig synes jeg at kravet om at motiv ikke skal være midtstillt er litt for dogmatisk (midtstillt = galt). Midtstilling er etter min mening en 'teknikk' som passer i enkelte situasjoner, og bør brukes når det passer. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 100% midtstilte bilder er jeg ikke så stor fan av. Og derfor valg av avatar? Personlig synes jeg at kravet om at motiv ikke skal være midtstillt er litt for dogmatisk (midtstillt = galt). Midtstilling er etter min mening en 'teknikk' som passer i enkelte situasjoner, og bør brukes når det passer. Avataren min er ute av fokus også :o Og med den enorme størrelsen man har til rådighet så er det vel sterk begrenset hvilke muligheter man har for utsnitt. midtstillingen må evalurers for hvert enkelt motiv man tar bilde av, og enkelte gang passer det mens andre gang passer det ikke. Og enkelte foretrekker jo ha alle bildene sine midstilt. Så jeg kan vel modifisere mitt utsagn til dette: "100% midtstilling på etthvert bilde man tar er jeg ikke så stor fan av" Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Du kan jo lage deg en ny avatar med utgangspunkt i bildet i første innlegg. Da får du selvsagt ikke speil i vannflaten men.. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Her er et par av mine bedre Begge er tatt med en reversert 50mm linse og Canon A70 EDIT: Ser ut til at det er problemer med å få linket inn bildene. Hvis de ikke viser kan du følge linkene under EDIT: Oppdatert linker Endret 30. januar 2005 av Aesop Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Fikk feil på dem og Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg lagde meg en kjapp hjemmeside på 1go.dk som tilbyr 5Mb plass og 99,9% oppetid. Sida gikk ned etter en halv time... Bildene ligger også på foto.no: Vase Kappløp Lenke til kommentar
kingvald Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Her er et par av mine: Regndråper på vindu Splash kingvald My Shutterstock Gallery Join Shutterstock Endret 6. januar 2005 av kingvald Lenke til kommentar
Jove Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ikke noe godt bilde, men får poste ett av mine beste likevel Artig at bakgrunnen blir opp-ned... Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Steike som den shutterstock logoen ødelegger bilder... Blir helt fokusert på den.... Ellers er det bra bilder da... Lenke til kommentar
F828 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Her er et par av mine: Regndråper på vindu Splash kingvald My Shutterstock Gallery Join Shutterstock Hvorfor i granskauen har du ødelagt bildene med den logoen da? F828 Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 F828: Kanskje shutterstock.com legger logo på alle bilder som lastes opp da vet du.... Lenke til kommentar
F828 Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 F828: Kanskje shutterstock.com legger logo på alle bilder som lastes opp da vet du.... Du har visst rett. Ante meg ikke at en side for bilder kunne være så idiotisk... Men når det er sagt, så har vel han med dråpebildene sikkert originalbildene på sin PC. Og da er det vel bedre å legge ut de da kanskje. F828 Lenke til kommentar
kingvald Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Takk for kommentarer. Joda selvsagt bedre å vise bilder uten logo, men jeg har dessverre ikke andre online galleri enn Shutterstock å linke til. Men litt må man vel ofre for å få noen kroner for bildene sine.......... kingvald Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Kan man få tatt slike bilder med f.eks lumix fz20?? Lenke til kommentar
Jove Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Kan man få tatt slike bilder med f.eks lumix fz20?? Om det er dette kameraet så burde det vel ikke være noe problem? Nærgrense på 5cm, rask lukketid, manuell fokus.. Noen grunn til at det ikke skulle være mulig? mvh Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 For å ta gode dråpebilder må du huske å bruke blitz og liten blenderåpning. Selv kort lukkertid f.eks. 1/1000 sekund er ikke nødvendigvis nok til gi et skarpt bilde av dråpen. Et blitzblink varer imidlertid ofte så kort som 1/10000 sekund. Ved å blende ned slik at du får lite av bakgrunnsbelysningen med, og bruke blitz for å lyse opp dråpen får du bilder uten bevegelses-uskarphet. Det er også en god idé å eksoperimentere litt med aluminiumsfolie for å reflektere blitz-lyset inn fra siden hvis du ikke har en ekstern (slave)blitz. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå