Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det riktig av meg å "låne" linja til naboen?


Anbefalte innlegg

Som et apropos til Auditman sin henvisning så er dette fra Økokrim sine sider.

 

Datamisbruk rammes av straffeloven § 261. Selv om betydelig vinning ikke er oppnådd, kan handlingen likevel være straffbar, men da etter den mildere bestemmelsen i straffeloven § 393.

 

Uansett synes jeg ikke du skal snylte på linja hans uten å si ifra. Jeg hadde blitt forbanna hvis noen andre hadde lastet ned gud-vet-hva på en linje som jeg står ansvarlig for.

§ 261. Den som rettsstridig bruker eller forføyer over en løsøregjenstand som tilhører en annen, og derved skaffer seg eller andre betydelig vinning eller påfører den berettigede betydelig tap, straffes med fengsel inntil 3 år. Medvirkning straffes på samme måte. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes.

 

       Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring med mindre allmenne hensyn krever påtale.

 

§ 393. Med Bøder straffes den, som retsstridig bruger eller forføier over Løsøregjenstand, der tilhører en anden, saaledes at den berettigede derved paaføres Tab eller Uleilighed, eller som medvirker hertil.

 

Uansett vilken paragraf man velger vil jeg tro at dette vil straffes med bot.

Hvis ikke eieren av nettverket velger selvtekt.

 

Jeg skjønner ikke at folk gidder å risikere å bli dømt etter straffeloven når man tenker på hvilke konsekvenser det får senere i livet.

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke at dette er et spørsmål. Alle her synes jo å vite hva man burde gjøre, så hvorfor ikke gjøre det?

Hjelp mannen å sikre nettverket sitt, og spør om det er greit at du låner det når han er borte.

Hvis du er tillitten verdig, så burde ikke det være noe problem.

Men siden du vurderer å bare ta deg til rette, så er du kanskje ikke verdig den tillitten?

Endret av auditman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg blir litt betenkt når jeg ser hvor mange det er som ikke har skrupler for å bruke naboens åpne/ubeskyttede WLAN.

 

Hvis naboen (uvitende eller med vilje - spiller ingen rolle) går fra huset sitt ulåst - går du da inn til naboen? Kanskje bare titter deg rundt, eller kanskje du tar deg et glass vann eller noe sånt?

Jeg håper og tror inderlig at de aller, aller fleste har så pass moralsk innhold oppe i sine små grå, at man skjønner at man ikke skal gjøre slikt...........

Blir langt fra det samme, du går ikke inn i huset til naboen, tvert imot, det er hans trådløse stråling som penetrerer veggene til huset ditt, og da ser jeg ikke noe problem for at du skal kunne bruke dem, når de først er inne hos deg, så må de regnes som dine, mener jeg.

Lenke til kommentar

Hmmmm kan kanskje gjøres på en anne måte kanskje? Litt frekt etter min mening, men uansett synes jeg at det ikke er greit å snylte på andre fordi de ikke er observante/datakyndige. Selv var det et helt nabolag som snylta på min/familiens adsl linje, ga meg skikkelig luse ping på nett spill...så jeg stiller meg derfor sterkt kritisk til snylting....

Lenke til kommentar
Jeg blir litt betenkt når jeg ser hvor mange det er som ikke har skrupler for å bruke naboens åpne/ubeskyttede WLAN.

 

Hvis naboen (uvitende eller med vilje - spiller ingen rolle) går fra huset sitt ulåst - går du da inn til naboen? Kanskje bare titter deg rundt, eller kanskje du tar deg et glass vann eller noe sånt?

Jeg håper og tror inderlig at de aller, aller fleste har så pass moralsk innhold oppe i sine små grå, at man skjønner at man ikke skal gjøre slikt...........

Blir langt fra det samme, du går ikke inn i huset til naboen, tvert imot, det er hans trådløse stråling som penetrerer veggene til huset ditt, og da ser jeg ikke noe problem for at du skal kunne bruke dem, når de først er inne hos deg, så må de regnes som dine, mener jeg.

Og du tror at politiet hadde brydd seg mye om det, hvis du kommer med det argumentet når de stod på døra? Jajmensann, lykke til med den :)

 

Du må passe deg for å parkere bilen din på en privat parkeringsplass, eieren av plassen kan jo da faktisk ta den ifølge din egen argumentasjon ... litt på spissen kanskje men same shit.

Endret av NeoTech
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...