Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det riktig av meg å "låne" linja til naboen?


Anbefalte innlegg

Jeg bor i rekkehus med 2 og 2 boliger i hver. Og da jeg koblet opp WLAN så oppdaget jeg at naboen hadde WLAN oppe ukryptert eller uten MAC filtrering. Da jeg prøvde å koble meg til det så gikk det fint og fikk ganske gode signaler også.

 

Etter litt etterforsking så har jeg funnet ut at han har ASUS WL-500g WLAN Router (Samme som den jeg har, derfor jeg kom meg inn med standard passord og brukernavn). Og at han har en 2048kbits linje fra Telenor (IP-Trace).

 

Så det jeg lurer på... Er det slemt av meg å "låne" linja hans litt? Han er en godt voksen mann med barn og greier, men han har peil på data og vært på TG et par ganger. Eller syns dere jeg skal spørre om å få låne litt eller kanskje også bridge disse linjene isammen? Hvis jeg ikke skal spørre, men og bridge. Hvordan gjør jeg så dette og er det straffbart?

 

Takker på forhånd for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og han kan umulig ha peil på data som du sier - når han lar WLAN'et sitt være så åpent.......

Selv om man har peil på data betyr ikke det at han er verdensmester i alt i dataverdenen. WLAN er ikke akkurat der alle studerer. Men han har iallefall klart å sette opp WLAN for kortet sitt for han har satt på 802.11b only.

 

Vi bor på et ganske øde sted så man tenker ikke så veldig på sikkerhet. (Jeg tenkte ikke på det med det første ;))

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg liker å få litt tilbakemeldinger på ting. Ikke bare alle beslutninger fra min side.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Litt kjedelig den dagen telenor ber om å få sendt over diverse logger fordi han har klaget på ustabil hastighet på linja i mange måneder i strekk.

Joa! Hvis jeg voldtar linja hans så. Men hadde ikke tenkt å laste ned så mye på den :p Hadde tenkt å laste ned på min linje og så spille på hans :p Slik at han ikke får all loaden. Men han er en ganske ok kar så jeg tror det skal gå greit å få lånt litt. For som sagt han er aldri hjemme.... Pluss at han forsvinner 3 uker til Spania den 30. Januar :D

Lenke til kommentar

ærlig talt, naboen din finner nok etterhvert ut at du snoker på linja hans - hvordan tror du det blir å se ham i øynene etter dét? og hva sier egentlig din egen samvittighet?

 

som auditman sa: hvis du fant bilen hans med nøklene i, ville du lånt den en tur til butikken og håpet på at han ikke merket at det ble mindre bensin på tanken?

Lenke til kommentar

Hvis han har peiling på data som du sier, hvordan vet du at han ikke har satt uten sikkerhet med vilje. Hvis dere bor på et ganske øde sted så vil han kanskje være ganske sikker på at det er deg hvis han ser at noen bruker WLANet hans uten lov.... Bare en liten paraniod tanke fra meg :p

 

Jeg syns du bør snakke med han. Hvis ingen av dere bruker linja til spilling og fileshare samtidig så er det jo en vinn/vinn-situasjon :) Uansett bør du kanskje nevne for han at WLANet hans er usikra.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med gjengen her, det vil være galt av deg å bruke linja til naboen uten å spørre ham om det først. Og ja, jeg tror faktisk at hvis du snoker på linja hans så er det ulovlig og muligens straffbart.

 

Hvis du tenker litt over det så krenker du jo privatlivet hans på sett og vis, det er jo et brudd på personvernloven. Hvis du har tilgang til nettet via hans WAN har du jo kanskje tilgang til hans PC også, og dermed mulige sensitive og personlige opplysninger som måtte ligge der.

 

I verste fall, hvis du blir oppdaget, er det nok en mulighet for at du blir anmeldt for "hacking". Selv om det er åpent så betyr ikke det at du kan gå inn vettu :nei:

 

Jeg vil anbefale deg å snakke med ham, opplys ham om at du har oppdaget at han sitter på et usikret WAN, tilby deg å hjelpe ham med å sikre det hvis du har greie på det selv, og hvis du har lyst å låne linja hans en gang i blandt så spørr ham om det, hvem vet, kanskje du får lov :)

 

Anyway, dette er mitt syn på saken, du er nok i stand til å ta dine egne besluttninger og her både håper og tror jeg at du tar den rette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...