Gå til innhold

Spørsmål ang ASUS P4S533

Ash

Anbefalte innlegg

Så var det tiden for å begynne å sikle på ny hardware igjen. Etter at jeg satte sammen en P4 maskin til en kompis i helga så begynner fristelsen til å bygge en selv å melde seg. Siden jeg alt har en DDR basert maskin så trenger jeg kun hovedkort og prosessor for å gå over til mørkesiden. :wink:

Byggern har overbevist meg om at dette er et solid hovedkort. Men en ting har jeg ikke funnet ut av enda, har dette hovedkortet muligheten for å "låse" pci og agp hastighetene? Eller følger de fortsatt fsb'en?

Siden jeg har kjørt med ASUS hovedkort de siste 3 årene stort sett problemfritt så tenkte jeg at det var på tide med en forandring, er det noen som veit om MSi sitt 645dx hovedkort, MSI 645E MAX2-L(RU), har de samme funksjonene (mange fine ram-dividere for å smelte rambrikker osv) i biosen som ASUS kortet har??

Har det ikke det så blir det P4S533, men hvis det har det så er det på tide med et nytt merke. Det har gått bra så lenge med ASUS at jeg trenger noe nytt. (NEI jeg gidder ikke kjøpe meg et ASUS A7V333 bare for å føkke opp ting. Har prøvd det alt og det er definitivt det sureste eplet i hele eplehagen til ASUS). :razz: :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-10 12:26, Ash skrev:

Byggern har overbevist meg om at dette er et solid hovedkort. Men en ting har jeg ikke funnet ut av enda, har dette hovedkortet muligheten for å "låse" pci og agp hastighetene? Eller følger de fortsatt fsb'en?

Takker for tilliten.

Du kan ikke låse pci og agp hastigheten. Men kortet har dividorer som sørger for at disse kjører på spesifisert hastighet ved 100 og 133MHz FSB. (Altså 1/3 samt 1/4 divider på PCI, på AGP er den 2/3 og 1/2). Noe må de utelate, slik at de selger andre hovedkort også :smile:

Dersom du ønsker å kjøre kortet på 150MHz FSB, vil derfor PCI hastigheten være 37.5MHz, dette klarer de fleste komponenter.

Når du velger prosessor for overklokking, er det naturlig å handle en Northwood prosessor som har 100MHz FSB, da du da har mye større mulighet for økning av FSB på hovedkort før PCI hastigheten/hovedkortet klikker. Jeg vil påstå at de beste prosessorene med tanke på overklokking, er 1.6, 1.8 og 2.0GHz (Northwood selvfølgelig). Alle disse prosessorene har et potensiale til å kjøre 133MHz FSB, den siste trenger mest sannsynlig mer enn originalkjølingen. FSB hastigheter over 150MHz er nærmer seg grensen for disse prosessorene, dividorene på P4S533 kortet burde derfor være tilstrekkelig for disse prosessorene. Dersom du er heldig, kan det være at du finner en 1.6GHz som klarer hastigheter over 150MHz FSB.

Quote:

Siden jeg har kjørt med ASUS hovedkort de siste 3 årene stort sett problemfritt så tenkte jeg at det var på tide med en forandring, er det noen som veit om MSi sitt 645dx hovedkort, MSI 645E MAX2-L(RU), har de samme funksjonene (mange fine ram-dividere for å smelte rambrikker osv) i biosen som ASUS kortet har??

Jeg har ikke testet MSI kortet selv, men kan med ganske god sikkerhet si at du ikke har samme muligheten til å smelte/straffe minnet som Asus kortet. (Tror ikke du har valg for DDR400 i bios, men det er det sikker andre som kan svare på)

Jeg mener å ha lest at MSI kortet har en 1/5 dividor med hastigheter over 160MHz FSB, men dette er ikke noe jeg kan bekrefte.

Noe av det beste med Asuskortet med tanke på overklokking, er muligheten til å sette spenningen på CPU og Minne ganske kraftig opp. (1.9V og 2.9V)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 13:09, byggeren skrev:

Du kan ikke låse pci og agp hastigheten.

Pokker. :grin: Hmm kanskje jeg ikke skal bytte allikevel.

Quote:

Når du velger prosessor for overklokking, er det naturlig å handle en Northwood prosessor som har 100MHz FSB, da du da har mye større mulighet for økning av FSB på hovedkort før PCI hastigheten/hovedkortet klikker. Jeg vil påstå at de beste prosessorene med tanke på overklokking, er 1.6, 1.8 og 2.0GHz (Northwood selvfølgelig). Alle disse prosessorene har et potensiale til å kjøre 133MHz FSB, den siste trenger mest sannsynlig mer enn originalkjølingen. FSB hastigheter over 150MHz er nærmer seg grensen for disse prosessorene, dividorene på P4S533 kortet burde derfor være tilstrekkelig for disse prosessorene. Dersom du er heldig, kan det være at du finner en 1.6GHz som klarer hastigheter over 150MHz FSB.

Alltid gøy å utforske grenser. :grin:

Quote:

Noe av det beste med Asuskortet med tanke på overklokking, er muligheten til å sette spenningen på CPU og Minne ganske kraftig opp. (1.9V og 2.9V)

Jeg mistenker at MSi har stort sett de samme mulighetene til å justere spenningen. Den maskinen jeg bygde i helgen hadde et i845e basert MSi hovedkort og der var det spandable justeringsmuligheter for vcore og vdimm. Men det er jo ikke mulig i det hele tatt å få minnet over DDR266. :sad: Og det suger skikkelig.

Jeg har ihvertfall ikke bestemt meg helt enda. Men det frister. Alternativet blir nok vannavkjøling av Athlonen. :evil:

Lenke til kommentar

Ash: Ønsker bare å skyte inn at dersom du kjøper P4S533 hovedkortet, er det tvilsomt at du kommer til å savne lyden i gamlekortet ditt (med mindre du er en lydfreak, men da duger vel ingen integrerte lydkort). C-media brikken som er integrert på Asuskortet er faktisk en meget bra løsning, lydmessig skal denne være blandt de beste.

Men, jeg er for såvidt enig i at det kan være like fornuftig av deg å fikle med ditt eksisterende system (spørs om ikke det er det eneste fornuftige). Husk at AMD prosessoren yter svært godt på multimedia/spill, og at du derfor skal temmelig langt opp i hastighet på P4 prosessoren for å tukte den du har. Så dersom du bruker maskinen mye til f.eks. spilling, hadde jeg ikke tatt bryderiet med å bytte.

Jeg sitter selv med en tbird 1000@1400+ Mhz, og den fungerer så bra at jeg ikke gidder å bytte hovedkort/prosessor fra testmaskinen. Derfor blir P4 maskinen stående å lete etter UFO'er 24/7. Ikke særlig fornuftig bruk av over 2.5GHz, men hva ellers skal man bruke slike maskiner til ? :smile:

Lenke til kommentar

Siddis: det er nærmest garantert at det ikke er skjermkortet ditt som streiker! Når du har 137MHz FSB, er ikke AGP på mer en 68.5MHz, dette er ikke mer enn 2MHz over spec. Alle skjermkort fungerer lett på denne hastigheten.

Kjører ikke du med boxed kjøler på 1800 din? Det fine vestlands været gjør det ikke akuratt bedre.

Jeg er 99.9% sikker på at det er prosessoren din som streiker.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 13:52, byggeren skrev:

Ash: Ønsker bare å skyte inn at dersom du kjøper P4S533 hovedkortet, er det tvilsomt at du kommer til å savne lyden i gamlekortet ditt (med mindre du er en lydfreak, men da duger vel ingen integrerte lydkort). C-media brikken som er integrert på Asuskortet er faktisk en meget bra løsning, lydmessig skal denne være blandt de beste.

Jeg har hatt et c-media lydkort. Det låter dritt i forhold. :razz: Jeg har også hatt et SB Live 5.1, et Monstersound MX300 (gode gamle Vortex 2), har prøvd Audigy osv. Ingen av dem har i nærheten av samme kanalseparasjon, lydklarhet, frekvens-spekter osv. Og ikke minst, hvor mange av de lydkortene klarer å enkode ALL lyd som pcen din produserer i Dolby Digital realtime?? Det er nok kun nForce som klarer det ja...

Jeg påroper meg ikke å være noe utpreget audiofil eller å ha gyldne ører eller.no. Men det er en SINNSYK forskjell å gå fra et c-media (6-kanalers), SB Live 5.1, og/eller et Monstersound MX300 til et nForce lydkort. Det kan ikke beskrives. Som sagt, jeg har vært igjennom en lass med lydkort (glemte forresten å nevne et SB 128 pci kort). Og ingen av de har vært noe særlig bedre enn andre. MX300 kortet hadde en annen "sound" enn SB Live f.eks. Men ikke direkte bedre. nForce derimot er bare helt rått. Det tok meg 2 sekunder med lytting før jeg skønte at jeg bare kunne droppe å sette inn SB Live kortet mitt i dette hovedkortet (det var den opprinnelige tanken, for innebygde lydkort er som kjent dritt. :razz:).

Men tilbake til kjernen i tråden (nesten ihvertfall): Jeg ble veldig overrasket over hvor mye kjappere en P4 1.6Ghz er i forhold til min egen 1.6Ghz Athlon XP i alt bortsett fra syntetiske tester. Den er vestentlig kjappere i Windows, og den er på ingen måte underlegen en Athlon XP i spill såfremt du ikke mener at 265fps i Quake 3 er bedre emm 250. :lol:

Det er litt av grunnen til at jeg tenker på og investere i en P4 1.6 og overklokke den. For da bør den banke dritten ut av Athlonen min som jeg vet VELDIG godt ikke klarer mer enn sine 1630Mhz uten mer kjøling. Det virker som enten prosessoren eller hovedkortet gir seg rundt 163Mhz fsb. Maskinen blir rett og slett ustabil samme hva jeg gjør (over det).

Jeg kan fint starte den opp på 181Mhz fsb (maks for hovedkortet) og kjøre Sandra sin minnetest flere ganger. Men starter jeg f.eks 3Dmark 2k1SE så kræsjer den. Hittil virker det som at jeg har vært uheldig med Samsung minnet mitt ikke sant? Men hvis jeg går ned til 165Mhz fsb da. Så skjer det samme.. Det er helt uavhengig av om jeg kjører cas2.5normal eller cas2.0turbo, den kræsjer etter noen minutter så lenge jeg kjører over 163Mhz fsb. Jeg har prøvd med en ganske lav multiplier også slik at jeg kjørte under 1.6Ghz, men det samme skjer. Så derfor trenger jeg noe nytt og leke med. Eller så trenger jeg litt voksen vannkjøling. :evil:

Whoops, skravler visst for mye igjen. Gøy med pc ja. :grin:

Men for å avslutte, jeg har lest en masse on nForce brikkesettet og det er mange som ikke klarer 163Mhz fsb en gang med nForcebaserte hovedkort så jeg får vel anse megselv for å være heldig. :razz: Men jeg får jo ikke torturert minnet mitt!!! :roll:

Lenke til kommentar

Jeg buser inn her jeg, og roper ut et spørsmål: I biosen til mitt p4s533, kan jeg velge 3 ting på CPU: manual, 2000MHz (P4 2A GHz er fett :grin:) eller 2663MHz.

Velger jeg 2000 settes fsben til 100, velger jeg 2663 så plopper den opp til 133. Kjører på 2000/100 siden jeg ikke trenger den raskere. :smile: Det jeg lurer på er; min 256mb pc2700 brikke fra Apacer skal kunne kjøre på 166mhz FSB, har noen anelse på hvorfor jeg må resette coms når jeg går over 133??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 14:03, byggeren skrev:

Siddis: det er nærmest garantert at det ikke er skjermkortet ditt som streiker! Når du har 137MHz FSB, er ikke AGP på mer en 68.5MHz, dette er ikke mer enn 2MHz over spec. Alle skjermkort fungerer lett på denne hastigheten.

Kjører ikke du med boxed kjøler på 1800 din? Det fine vestlands været gjør det ikke akuratt bedre.

Jeg er 99.9% sikker på at det er prosessoren din som streiker.

Kan jo legge til at Geforce 3 kort fort streiker når AGP bussen oppererer litt kjappere enn den skal, men det skal mer en 2.5MHz til får å få det til siddis. Kjøp en Swiftech MCX478 med en Papst etter din egen mening om støy. Hørt det er mange som skryter av denne kombinasjonen, ihvertfall når det kommer til kjøleytelse ved luftkjøling.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 15:38, Vegard20 skrev:

Kan jo legge til at Geforce 3 kort fort streiker når AGP bussen oppererer litt kjappere enn den skal,

hmmm merkelig, min erfaring er noe helt annet. Vi kjørte et Geforce 3 Ti200 på 106MHz AGP hastighet, du kan lese testen på slapps. Vi har også testet et MSI og et Elsta GF3Ti200, begge disse kortene fungerte også fint på AGP hastigheter over 100MHz.

Creative GF4Ti4400 hadde ikke mulighet til å komme i nærheten av disse AGP hastighetene.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 15:38, Vegard20 skrev:

Kan jo legge til at Geforce 3 kort fort streiker når AGP bussen oppererer litt kjappere enn den skal, men det skal mer en 2.5MHz til får å få det til siddis. Kjøp en Swiftech MCX478 med en Papst etter din egen mening om støy. Hørt det er mange som skryter av denne kombinasjonen, ihvertfall når det kommer til kjøleytelse ved luftkjøling.

Switech sin kjøler er jævlig bra, men og ganske dyr Alpha sin er 250kr billigare og nesten like bra

lurer på om eg skal ta ein delta støvsuger siden eg kan lett justere vifte hastigheten på hovudkortet :smile:

Lenke til kommentar

Bestilte P4 1.8 Northwood i helgen.. :grin: Det blir stas tror jeg. Har ikke bestilt Asus P4S533 enda, fordi jeg ikke vet hilken web-shop jeg skal bestille fra. Komplett hadde ikke på lager, så d blir enten it-butikken el databutikken(kom gjerne med alternative web-shops som har dette hk på lager!!)

Jeg må innrømme å ha gått i samme fella som mange andre, å kjøpt samsung ram fra PC-Max.. Tenkte jeg skulle sende dem i retur, men får se om jeg gjør det i morgen. Databutikken hadde singel-sided inne på lager så jeg! :smile: :wink: Blir noen kroner bortkasta i proto/oppkrav men men!

Ellers vil jeg bra ønske alle P4S533 alt hell og lykke! :grin:

Lenke til kommentar

Hva med Rambus? Ytelse og pris er ganske så god for tiden, og et amd system stopper jo litt opp fortiden. Sett litt på dette systemet og lurte på om Bygger'n eller andre hadde noen tanker om dette.

ASUS P4T-E i850 kr 1423.-

Intel P4 2.2Ghz (533Mhz) Boxed kr 2767.-

2X Kingston Value PC1066 256MB RIMM á kr 1272.-

Alpha PAL8942M82 (max 2.5GHz) kr 728.-

-------------------------------------------------

Samlet Pris 7214.-

-----------------------

Samenlignet med en AMD XP2100+ DDR 333 system, vil P4 systemet bli kun 1500 kroner dyrere, og da ligger det langt under i ytelse. Alle prisene er fra http://www.databutikken.com, untatt Kingston ram som er fra koplett.no.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 15:39, byggeren skrev:

Ash: Skal du straffe DDR minnet ditt, spørs det om ikke Asus kortet i kombinasjon med en 1.6GHz Northwood er den beste løsningen på markedet i dag
:grin:

Jeg må innrømme at det frister veldig å smelte litt ram. :razz: Men det er vel egentlig enklere/billigere(?) å bare ta en rambrikke og koble den til 220v hvis jeg bare skal smelte den!? :evil: :wink:

Lenke til kommentar

Det er ingen som kan diskutere en gang at en 533fsb P4 med RD1066 er kjappest, men jeg tror regnestykket ditt er "litt" skeivt fordelt. Her har jeg brukt Komplett sine priser på alt, se selv hva en XP2100+ DDR333 maskin vil koste i forhold til en P4. Begge prosessorene er boxed, så de trenger ingen ekstra kjøleribbe. Begge maskiner har et temmelig standard hovedkort, men P4 kortet har innebygd nettverkskort.

Intel Pentium 4 2.26 GHz Boxed PC533 kr 2 867,00

Asus P4T533-C Hovedkort S478/533 mhz LAN kr 1 985,00

Kingston Value PC1066 256MB RIMM kr 2 544,00 (2 stk)

Totalt kr 7 396,00

AMD Athlon XP2100+ 1.733 GHz 266 MHz bus (Boxed) kr 2 215,00

Abit KX7-333 Hovedkort Socket A (DDR) kr 1 198,00

DDR-DIMM PC2700 512MB DDR CL2.5 kr 1 179,00

Totalt kr 4 592,00

Det blei en "liten" forskjell på kr 2804,- Men som sagt, har man råd til den øverste kombinasjonen så er det nok det aller beste utgangspunktet for en rå maskin. (Forutsatt ingen overklokking, for i850 er vel ikke akkurat egnet for den slags, det er også grunnen til at jeg har valgt boxed prosessorer siden man er ute etter "ut av esken" ytelsen). Du ser sikkert at jeg har valgt et annet hovedkort enn deg, det er jo sikkert en fordel å kjøpe et hovedkort som med sikkerhet støtter RD1066 og 533fsb. :razz:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 15:45, byggeren skrev:

hmmm merkelig, min erfaring er noe helt annet. Vi kjørte et Geforce 3 Ti200 på 106MHz AGP hastighet, du kan lese testen på slapps. Vi har også testet et MSI og et Elsta GF3Ti200, begge disse kortene fungerte også fint på AGP hastigheter over 100MHz.

Creative GF4Ti4400 hadde ikke mulighet til å komme i nærheten av disse AGP hastighetene.

Unnskyld...

Jeg mente bildet på skjermen det får en haug av horisontale linjer som flimrer, GF 4 er ikke så ille der, heller ikke 2. Hvis du GF3 kortene dere testet funket uten disse linjene på over 80 MHz så er jeg overrasket. Og imponert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...