Jihadinmymind Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei godtfolk, jeg har fått en litt vrien oppgave jeg tenkte noen kunne hjelpe meg å løse. Her er den; Skriv opp reaksjonen mellom; i) saltsyre og vann ii) svovelsyre og vann iii) ammoniakk og vann. Utrolig takknemelig hvis noen gidder å hjelpe meg innen i morgen (6.1) Takk for all hjelp! Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Her er den første for å hjelpe deg på vei: HCl + H2O => Cl- + H3O+ Edit: Ja, HCl er jo en sterk syre... Endret 5. januar 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
Armalite66 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Hei godtfolk, jeg har fått en litt vrien oppgave jeg tenkte noen kunne hjelpe meg å løse. Her er den; Skriv opp reaksjonen mellom; i) saltsyre og vann ii) svovelsyre og vann iii) ammoniakk og vann. Utrolig takknemelig hvis noen gidder å hjelpe meg innen i morgen (6.1) Takk for all hjelp! HCl (g) + H2O (l) = Cl^- (aq) + H3O^+ (aq) H2SO4 (aq) + 2(H2O) (l) = SO4^2- (aq) + 2(H3O^+) (aq) Denne har 2 protolysetrinn, ie Svovelsyre>Svovelsyrling>Sulfation NH3 (g) + H2O (l) = NH4^+ (aq) + OH^- (aq) Edit: Husk at å få hjelp fra forum ikke hjelper deg på eksamen! Matematikk og kjemi er sannsynligvis de viktigste fagene du kommer over i skolen. Les og lær. Endret 5. januar 2005 av Armalite66 Lenke til kommentar
Jihadinmymind Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 takker, skal følge rådet ditt... Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvis du lurer på hva "protolysetrinn" og sånt betyr, lagde jeg en post som ble til en liten kjemi-guide på Teknologi/vitenskap-forumet rett før jul. Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Husk at HCl har en syrekonstant på > 1, så pilen går bare mot høyre. Protolysetrinn nummer 2 er uvesentlig i denne oppgaven, siden syrekonstantene er utrolig mye mindre i trinn 2 enn i trinn 1. Piler brukes i stedet for = i reaksjonslikninger. Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Syre i vann går ann, vann i syre blir uhyre. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Syre i vann går ann, vann i syre blir uhyre. Læreren vår fyller godt med svovelsyre oppi et begerglass og setter fullsprut på vasken og fyller glasset opp til kanten. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Det kommer selvfølgelig an på hvor sterk syren er, men grunnen til at "det blir uhyre" er at man kan risikere at så lite vann vil støtkoke, og at det spruter syre overalt. Jeg har selv fått 6M HCl i et sår på fingeren, og det SVIR noe hemningsløst! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå