Gå til innhold

Tekniske problemer med header

Anbefalte innlegg

Heisann, har lært meg litt basic css siden sist og synes det er knas. Eneste problemet jeg har er at når jeg lager en header i PS så blir ikke bakgrunnsfargen i PS og bakgrunnsfargen på siden den samme, selv om jeg vet at jeg bruker samme farge. Den ser lik ut på min maskin, men ikke på en annen maskin vi har i huset.

Det jeg lurer på er altså da om jeg kan lage en header uten farge. Det er bare litt tekst som er "stylet", omplassert osv, veldig enkelt men synes alikavel at den bli litt stilig.

Er relativt ny på PS, men det bør vel la seg gjøre? Jeg har lett leeenge på www.good-tutorials.com uten noe funn.

Takker for respons ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-df17e

Grunden til att fargen ikke er lik på den andre pc'n kan være masse da!

Først og fremst skjermen tenker jeg!

Og bilde uten bakgrund ? .. hmm!

Prøv og lagre bilde ditt som Trancparent gif eller noe sånt :thumbup:

Lenke til kommentar

Ok, men som gif blir jo antall farger et problem.. så hvordan det skal gjøres vet jeg ikke, men det må jo fungere på en eller annen måte med sånn transparancy.

Jeg trodde at f.eks #B18B66 var det samme farge i både PS og som "background-color:" i CSS.

Lenke til kommentar
problemet er at overgangen mellom bildet og bakgrundsfargen på en div eller lignende er feil,

dette kan du løse ved å bruke farger som er web-safe.

hadde dette problemet ista, med 2 forskjellige nettlesere da...

Men de er kjedelige og ikke veldig pene, så ikke gjør det.

Her har du gjort en feil. Får vi se sida di?

Lenke til kommentar

Ja nå er siden oppe, lager den for damen til far min, men må allikavel se skapelig ut. Holder på å fylle ut innholdet og tweake divene enda, men dere kan se at bakgrunnen i headeren er forskjellig fra bakgrunnen i resten av diven. (nå prøvde jeg å lage en 5x5px dott med samme farge fra PS som jeg brukte som bakgrunn i headeren, den dotten bruker jeg nå som bakgrunnsbilde i den divven, og legger til headeren i html)

http://privat.bluezone.no/kitiara

Lenke til kommentar
Ja nå er siden oppe, lager den for damen til far min, men må allikavel se skapelig ut. Holder på å fylle ut innholdet og tweake divene enda, men dere kan se at bakgrunnen i headeren er forskjellig fra bakgrunnen i resten av diven. (nå prøvde jeg å lage en 5x5px dott med samme farge fra PS som jeg brukte som bakgrunn i headeren, den dotten bruker jeg nå som bakgrunnsbilde i den divven, og legger til headeren i html)

http://privat.bluezone.no/kitiara

Bakgrunnsfarga er: #EDD6C2

Headeren er: #E3D1C7

:D

Lenke til kommentar

Men jeg bruker jo en farget "dott" som bakgrunnsbilde, den dotten har samme farge som bakgrunnsfargen i headeren fra PS

på min maskin ser jeg ikke forskjellen, men ser den med en gang på den andre maskinen :(

Endret av lollipop
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-df17e
Jeg trodde at f.eks #B18B66 var det samme farge i både PS og som "background-color:" i CSS.

Ja det er det vel også ?

Lenke til kommentar
Men jeg bruker jo en farget "dott" som bakgrunnsbilde, den dotten har samme farge som bakgrunnsfargen i headeren fra PS

Du har noe tull med PS, tru meg, de fargene jeg oppgav er rette. Bruk dem i stedet. Det tallet der setter du bare inn i PS (uten # såklart), så voila, problem solved.

Edit: bruk denne dotten i stedet;

post-76-1104966456_thumb.jpg

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Ok, takk for den dotten, bruker den nå, men ser ingen forskjell (på min maskin, har heller ikke oppdatert siden med den)

En annen ting, er det mulig å få footer diven helt nede til å ligge klistra til bunnen, eller må jeg til med magi for å få det til? :whistle:

Lenke til kommentar
Ok, takk for den dotten, bruker den nå, men ser ingen forskjell (på min maskin, har heller ikke oppdatert siden med den)

En annen ting, er det mulig å få footer diven helt nede til å ligge klistra til bunnen, eller må jeg til med magi for å få det til? :whistle:

Jeg vet ikke htl hvor du har plassert den dotten egentlig, men uansett;

body {
margin: 0;
font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
color: black;
background-color: #EDD6C2;
border-top: 15px #B18B66 solid;

skal være

body {
margin: 0px;
font-family: verdana, arial, helvetica, sans-serif;
color: black;
background: #E3D1C7;
border-top: 15px #B18B66 solid;

Prøv, og vær rask, må legge meg nå :p

Lenke til kommentar

Altså... Hvis du bruker en annen ICC(International Color Consortium)-profil (sRGB IEC61966-2.1 vanligst, og best) i PS enn det du har på skjermen f.eks., så kan dette gi utslag når du lagrer. Er ikke sikker, men det er jo også mulig at du har jobbet i CMYK, ikkke RGB. Er litt for trøtt til å se på det nå, må vel ta kvelden snart, skole i morgen.

Mine små «råd», er ikke en gang sikker på om de fungerer, eller kan ha noe med dette å gjøre i det hele tatt :) Er som sagt trøtt, og jeg tar forbehold om feilopplysninger ;)

Lenke til kommentar

ÅÅÅÅ eg blir gal!

Har sittet med dette hjemmeside greiene så lenge nå uten at det har fungert skikkelig. Siden ser jo ut som en dass i opera! Det vil si at jeg må begynne på scratch for 5. gang nå...vet ikke om jeg har tolmodighet til det, kommer til å klikke på maskinen. Eg reiser i militæret nå på mandag, og eg vil ikke stresse livet av meg for å få siden ferdig til då.

:no::cry:

Noen barmhjertige sjeler som kan gi meg enkel og grei kode som fungerer i IE FF og Opera, der følgende er med:

en div til "logoen"

en div til hovedinnholdet

og en enkel navigasjonsmeny til venstre

Jeg er veldig nybegynner på CSS og vet ikke om mange av disse fancy avanserte kodeteknikkene for å få siden til å bli pen. Vel, får vel begynne selv, og se hvor langt jeg kommer før jeg faller sammen ;)

En liten ting bare, hvorfor skal det være "background" og ikke "background-color"? (har prøvd begge, og med den nye fargekoden du gav meg Ingardj, men det skillet er fortsatt der. Har oppdatert http://privat.bluezone.no/kitiara/ med bilde av hvordan skillet ser ut på den andre maskinen (skille.jpg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...