Gå til innhold

Ny bærbar- maks 25000, mac/pc/tablet

Anbefalte innlegg

Hallo

Nå sier sikkert tittelen svært mye om min problemstilling. Jeg skal nemmelig ha en ny ultraportabel. Har kommet på visse krav, men klarer helt ikke å bestemme meg for hva jeg skal gå for (Apple PB, 'vanlig' bærbar eller tablet). Litt om kravene:

Jeg er først og fremst ute etter en nokså liten maskin, som først og fremst skal brukes til skriving (eller med andre ord office), notater på forevisninger og nettsurfing (på bla. hw.no nettverket ;P). Ellers vil den nok også bli utsatt for fildeling og noen lettere/medium grafiske applikasjoner av og til.

Av selve "utganger/komponenter" på pcn så trenger jeg minimum 2 usb porter, 1 firewire port, skriver ut, video ut, utgang for skjerm, 1 PCMCIA, innebygget wLAN og evt. bluetooth. Intern cd/dvd/cd brenner/dvdbrenner er ikke et must men sees som et pluss. Pcmcia er heller ikke et absolutt must, men en klar fordel. Dette var utgangene :p

Rent specs messig så vil jeg egneltig ha en pc som kan takle mine krav og samtidig ha litt å gå på når det trengs, ha en lysterk/god skjerm, (nok ram), helst over 40 gb's hardisk (har et par eksterne på lager.. ;) og samtidig være liten (12" eller lignende, evt. 14" er mest optimalt),, tynn og lett nok til å drasse rundt på og ha god nok batteritid for å overleve noen timer uten pluggen. Er forøvrig åpen for både forslag på 'vanlig' bærbar, tablet og apple, gjerne en eller flere.

På forhånd takk, håper virkelig ikke at jeg druknet dere med krav her, men tror nok det meste her er oppnåelig.

PS: Har en eller annen fobi imot HP/Compaq så de kan dere slippe å foreslå, med mindre den er svært god ;)

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IBM X40,

Centrino Low voltage 1,4Ghz \738 yter som en P4 2.0 og bør holde i LANGE baner.

Intel extreme Graphics II bør holde til lettere grafiske applikasjoner.

1,2 kilo, 12" XGA skjerm.

512 ram, 40GB 1,8" HD

Nydelig liten tass :love:

OG når det gjelder Kvalitet, er det INGEN som slår IBM.

Jeg selger Acer Ferrari bl.a til vanlig, dette er en av toppmodellen til Acer,

og mens den er fancy å se på, så er kvalitetetn Plastic fantastic.

Navigasjonsknapp faller av, tastatur fungerer ikke osv.

en IBM er laget for å VARE!

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Tenker litt selv på en IBM X40 men tenkte å sammenligne litt fler pcer før jeg endelig bestemte meg. Har litt delte erfaringer fra de fleste merkene, men IBM er alltid bra.

Tenkte å "legge" til noe til det jeg skreiv som krav, den bør ikke bråke for mye (grunnet forelelesnings punktet ;)) og med "lettere" grafiske applikasjoner så tenker jeg ikke på spill, men "profesjonelle" verktøy, til grafisk design, videoredigering ol. men siden dette brukes relativt skjelden så krever jeg ikke for mye av pcn på dette punktet, da dette går ut over andre og mer prioriterte punkt.

Grunnet at denne pcn vil bli brukt litt til "notater" under forelesninger ol. så tenkte jeg litt på en tablet pc, men størrelse, batteritid og ytelse har gidd meg litt ettertanker.

Vel, takker for GRendals innspill men er selvsagt fortsatt åpne for andre valg. Gjerne med personelige erfaringer ;)

-

edit:

Har ikke noe imot å spytte inn litt penger i maskina ( eller har egnetlig planlagt det uansett), særlig når det gjelder ram, så det gjør egentlig ikke noe om den ikke har 512 mb. ram ol.

For å presisere litt Maskinen skal helst koste noe under 25000 uten eventuelle "oppgraderinger".

Den skal være liten nok til at jeg skal drasse rundt på den, absolutt ikke større enn 14" , men helst 12", flere som er små her, ikke bare PB, men den er selvsagt interesann.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Tenker litt selv på en IBM X40 men tenkte å sammenligne litt fler pcer før jeg endelig bestemte meg. Har litt delte erfaringer fra de fleste merkene, men IBM er alltid bra.

Tenkte å "legge" til noe til det jeg skreiv som krav, den bør ikke bråke for mye (grunnet forelelesnings punktet ;)) og med "lettere" grafiske applikasjoner så tenker jeg ikke på spill, men "profesjonelle" verktøy, til grafisk design, videoredigering ol. men siden dette brukes relativt skjelden så krever jeg ikke for mye av pcn på dette punktet, da dette går ut over andre og mer prioriterte punkt.

Grunnet at denne pcn vil bli brukt litt til "notater" under forelesninger ol. så tenkte jeg litt på en tablet pc, men størrelse, batteritid og  ytelse har gidd meg litt ettertanker.

Vel, takker for GRendals innspill men er selvsagt fortsatt åpne for andre valg. Gjerne med personelige erfaringer ;)

-

edit:

Har ikke noe imot å spytte inn litt penger i maskina ( eller har egnetlig planlagt det uansett), særlig når det gjelder ram, så det gjør egentlig ikke noe om den ikke har 512 mb. ram ol.

For å presisere litt Maskinen skal helst koste noe under 25000 uten eventuelle "oppgraderinger".

Den skal være liten nok til at jeg skal drasse rundt på den, absolutt ikke større enn 14" , men helst 12", flere som er små her, ikke bare PB, men den er selvsagt interesann.

den ligger vel på rundt 21000 veil....kjøp en DVD-brenner ekstern, et ekstra batteri, dockingstasjon og kanskje en 512 brikke ekstra, så er du oppe i rundt 27000.....

og du: IBM er ikke bare bra, de har verdens beste Laptoper rent kvalitetsmessig.

Det er ikke en påstand, det er et faktum.

En maskin er mer en summen av delene.

( utenom 1557 og barebone-laptopene selvsagt :p )

Endret av GRendal
Lenke til kommentar

Jeg hadde en liknende "problemstilling" mot slutten av fjoråret og valgte til slutt en Fujitsu-Siemens Lifebook P7010. Betalte i underkant av 20.000 for modellen med innebygget DVD+-RW. Vurderte selv IBM X40 men ønsket en "alt-i-ett" løsning uten for mange løse deler (les ekstern DVD-ROM) så da ble det til slutt Lifebook'en. Fikk den levert midt i desember og er så langt strålende fornøyd. Det hele veier kun 1.3 kilo og ser i tillegg veldig bra ut. La deg ikke skremme av den lille skjermen (10,4"). Den har bra oppløsning (1280x768), "wide-screen" format og er sylskarp.

Batteritiden er den suverent beste jeg har opplevd på noen bærbar. Den er oppgitt til 7.5 timer men til mitt noe varierte bruk så holdt den i overkant av 5 timer.

Det eneste lille "problemet" jeg opplever er at tastaturet er noe mindre enn normalt. F.eks. IBM X40 har "full size" tastatur mens denne har noe redusert tastestørrelse (ca 2/3 av hva som er normalt). Men etter 4 uker har jeg sånn nogenlunde klart å venne meg til dette.

En ting den imidlertid mangler er innebygget bluetooth. Jeg løste dette ved å kjøpe en ekstern "bluetooth pinne" til at par hundre kroner. Ellers så har denne alt du kan tenke deg av tilkoplingsmuligheter.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Jeg hadde en liknende "problemstilling" mot slutten av fjoråret og valgte til slutt en Fujitsu-Siemens Lifebook P7010. Betalte i underkant av 20.000 for modellen med innebygget DVD+-RW. Vurderte selv IBM X40 men ønsket en "alt-i-ett" løsning uten for mange løse deler (les ekstern DVD-ROM) så da ble det til slutt Lifebook'en. Fikk den levert midt i desember og er så langt strålende fornøyd. Det hele veier kun 1.3 kilo og ser i tillegg veldig bra ut. La deg ikke skremme av den lille skjermen (10,4"). Den har bra oppløsning (1280x768), "wide-screen" format og er sylskarp.

Batteritiden er den suverent beste jeg har opplevd på noen bærbar. Den er oppgitt til 7.5 timer men til mitt noe varierte bruk så holdt den i overkant av 5 timer.

Det eneste lille "problemet" jeg opplever er at tastaturet er noe mindre enn normalt. F.eks. IBM X40 har "full size" tastatur mens denne har noe redusert tastestørrelse (ca 2/3 av hva som er normalt). Men etter 4 uker har jeg sånn nogenlunde klart å venne meg til dette.

En ting den imidlertid mangler er innebygget bluetooth. Jeg løste dette ved å kjøpe en ekstern "bluetooth pinne" til at par hundre kroner. Ellers så har denne alt du kan tenke deg av tilkoplingsmuligheter.

Anbefales!

DU HAR RETT..denne glemte jeg...kvaliteten er det beste du får på denne siden av X40...litt mindre skjerm og tastatur...

FOR:

-Integrert Optisk drev

- Bedre batteritid

- enda mindre

- Widescreen ( for de som ser på film)

Ulemper:

- Noe mindre tastatur

- Noe mindre skjerm

- IBM tåler mer juling

velg selv :)

Lenke til kommentar

Takker først for alle 'tilbakemeldingene' som har kommet så langt.

-

P7010 er utvilsom en meget snerten bærbar pc, men jeg har selv prøvd denne i virkeligheten og må nesten konkludere med at den blir [k]for[/k] liten for mitt bruk. Jeg har fingre av det litt større slaget og derfor skremte tastaturet meg vekk. Greit nok, man blir vel vant med det, men når jeg fra før av er nogenlunde mer fortroelig med "full size" tastatur så blir nok det mitt førstevalg. Itillegg er nok skjermen litt i det minste laget (i fysisk størrelse altså :))

Så pågrunn av dette tror jeg at jeg heller har en liten finger på IBM'en.

Venter litt spent på MacWORLD messen i L. A. (USA), der det nok kan dukke opp en oppgradering av Apples Powerbook.

Men har fortsatt ikke hørt noe om Tablet pc'ene (fra dere altså). Er disse noe å anbefale?

Må nesten inrømme at det er Fujitsu Siemens T4010 som frister mest på denne fronten, men samtidig så er den noe større størrelsen litt negativt, men alle de nye mulighetene virker svært lokkende... Eller?

Remerzer

Edit: Ja, jeg liker å være heeelt sikker :p Derfor jeg spør så fælt.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar
Takker først for alle 'tilbakemeldingene' som har kommet så langt.

-

P7010 er utvilsom en meget snerten bærbar pc, men jeg har selv prøvd denne i virkeligheten og må nesten konkludere med at den blir [k]for[/k] liten for mitt bruk. Jeg har fingre av det litt større slaget og derfor skremte tastaturet meg vekk. Greit nok, man blir vel vant med det, men når jeg fra før av er nogenlunde mer fortroelig med "full size" tastatur så blir nok det mitt førstevalg. Itillegg er nok skjermen litt i det minste laget (i fysisk størrelse altså :))

Så pågrunn av dette tror jeg at jeg heller har en liten finger på IBM'en.

Venter litt spent på MacWORLD messen i L. A. (USA), der det nok kan dukke opp en oppgradering av Apples Powerbook.

Men har fortsatt ikke hørt noe om Tablet pc'ene (fra dere altså). Er disse noe å anbefale?

Må nesten inrømme at det er Fujitsu Siemens T4010 som frister mest på denne fronten, men samtidig så er den noe større størrelsen litt negativt, men alle de nye mulighetene virker svært lokkende... Eller?

Remerzer

Edit: Ja, jeg liker å være heeelt sikker :p Derfor jeg spør så fælt.

jeg har bestilt X40

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor mye det haster for deg å handle. Personlig er jeg på utkikk etter noe liknende det du har beskrevet, og har sett en del på noen Samsung-modeller. Mer konkret X10 plus og Q30. Sistnevnte er vel den som frister mest. Ulempen er at disse ennå ikke er tilgjengelig for salg i Norge, men Komplett har fortalt meg at Samsung planlegger å lansere sine bærbare PCer i Norge i løpet av første halvdel av 2005. Personlig liker jeg Q30 så godt at jeg nok kommer til å vente på denne (eventuelt handle fra England).

Tester av Q30 og X10plus finner du på trustedreviews:

Samsung Q30

Samsung X10 plus

Lenke til kommentar

Når jeg ser allt det du vill ha på din bærbare pc tenker jeg bare på en maskin.

Acer ferrari 3400 (kansje for det jeg har den men men)

den er ikke noe "plastic fantastik" Det er skikkelig kvalitet og veldig fin og se på

sammen med en kraftig cpu og du kan eventuelt opgradere ram siden du har så mye du kan bruke på bærbar.

Hd en er 80gb 4200rpm og dette kan også oppgraderes lett til en 7200rpm vis det er ønskelig.

Men den har 4 usb2 porter,1 firewire, 3timers batteri ,DVD brenner , tar de fleste formater , WinXP pro følger med , skriver port osv

Bluetooth og wlan er det selvølgelig innebygget :thumbup:

NB : har ikke lest andre innlegg en det første

Lenke til kommentar

den er ikke noe "plastic fantastik" Det er skikkelig kvalitet og veldig fin og se på

sammen med en kraftig cpu og du kan eventuelt opgradere ram siden du har så mye du kan bruke på bærbar.

Hd en er 80gb 4200rpm og dette kan også oppgraderes lett til en 7200rpm vis det er ønskelig.

Men den har 4 usb2 porter,1 firewire, 3timers batteri ,DVD brenner , tar de fleste formater , WinXP pro følger med , skriver port osv

Bluetooth og wlan er det selvølgelig innebygget :thumbup:

hahaha.....

Ferrari...

den veier 3 kilo og har 2,5 timer batteritid

Lenke til kommentar

Er ikke spesielt glad i ferrari serien fra Acer, stor og tung. Har tidligere eid en Acer 803LcI med litt blandede erfaringer. Denne har i bunn og grunn nesten samme chassi som Ferrari serien.

Uansett så er jeg ute etter en pittelitt mindre pc enn en 15 tommer :)

Lenke til kommentar

Bluetooth og wlan er det selvølgelig innebygget  :thumbup:

hahaha.....

Ferrari...

den veier 3 kilo og har 2,5 timer batteritid

den har 2:50 minutter med surf og Wlan enabled

så det er 20 minutter mere det har hatt den i 3:10 når jeg lot den stå stille med deaktivert alt av signal greier

Og 3 KG er nesten ingen ting for så rå kraft i en bærbar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...