Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Audigy 2 ZS, sammen med Logitech Z-5500

Anbefalte innlegg

Heisann, fikk for ikke så lenge siden Logitech Z-5500 anlegget jeg bestilte. Må si jeg er veldig fornøyd med lyden dette anlegget gir!

Men for å få fullt utbytte av dette så tror jeg at jeg må bytte ut mitt gamle 5.1 lydkort, som mangler mange av de nye effektene som man finner på f.eks Creative SB Audigy 2 ZS.

Jeg tenkte det hadde vært kjekt hvis jeg gikk over fra det analoge systemet til det digitale, siden det skal gi litt bedre lyd, og at jeg får brukt de andre modusene som finnes på både høytalerne og lydkortet.

Siden Logitech kontroll senteret både har koblingsmuligheter for optisk og coax kabel så er det ikke akkurat her problemet ligger. Problemet ligger når jeg skal finne et lydkort som gir meg muligheten til å bruke en av disse. Creative SB Audigy 2 ZS har ikke optisk utgang. Men jeg ble usikker om den kan kobles med coax. På komplett sin hjemmeside står det at dette kortet har "1 x lyd - SPDIF-utgang - 2-pin digital lyd" er dette coax ? Eller er det andre muligheter for å koble Z-5500 anlegget opp mot det kortet der? Har veldig lite peiling på dette her, og det hadde vært kjekt hvis jeg fikk noe navn på hva slags kabler som kan brukes :blush:

mvh

Tor-Børge Bendiksen

Endret av Gurk86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann, fikk for ikke så lenge siden Logitech Z-5500 anlegget jeg bestilte. Må si jeg er veldig fornøyd med lyden dette anlegget gir!

Men for å få fullt utbytte av dette så tror jeg at jeg må bytte ut mitt gamle 5.1 lydkort, som mangler mange av de nye effektene som man finner på f.eks Creative SB Audigy 2 ZS.

Jeg tenkte det hadde vært kjekt hvis jeg gikk over fra det analoge systemet til det digitale, siden det skal gi litt bedre lyd, og at jeg får brukt de andre modusene som finnes på både høytalerne og lydkortet.

Siden Logitech kontroll senteret både har koblingsmuligheter for optisk og coax kabel så er det ikke akkurat her problemet ligger. Problemet ligger når jeg skal finne et lydkort som gir meg muligheten til å bruke en av disse. Creative SB Audigy 2 ZS har ikke optisk utgang. Men jeg ble usikker om den kan kobles med coax. På komplett sin hjemmeside står det at dette kortet har "1 x lyd - SPDIF-utgang - 2-pin digital lyd" er dette coax ? Eller er det andre muligheter for å koble Z-5500 anlegget opp mot det kortet der? Har veldig lite peiling på dette her, og det hadde vært kjekt hvis jeg fikk noe navn på hva slags kabler som kan brukes :blush:

mvh

Tor-Børge Bendiksen

Jeg har akkurat samme problemet, hjelp hadde blitt satt pris på!

Lenke til kommentar

Har samme oppsettet selv, men har ikke rukket å vurdere problemstillingen enda.

Dersom noen skal over til creative sitt hovedkvarter med en bombe så send meg en pm, jeg er fly forbannet på websida dems som har vært dårlig gjennom mange år og bare er blitt værre.... cd'romen min virker ikke nå, så jeg får ikke innstallert alle programmene, og det er "#¤"#¤ umulig å finne dette på websida dems, finner kun vanlig driver. DØD over creative..... jeg ser for meg at det ville kostet "utrolig" mye for dem å legge ut dette blandt driverne

Lenke til kommentar

SB Audigy 2 ZS har faktisk digital utgang på baksiden. Problemet er at de benytter en egen type kabel virker det som. Det er hverken coax eller optisk.

S/PDIF utgangen alle webshops og slikt snakker så fint om, er faktisk et tilkoblingspunkt for en S/PDIF sokkel på selve lydkortet (intern). Du må altså ha en S/PDIF plugg/bracket som du igjen må plugge på lydkortet. Sikkert noe som følger med på Platinum utgavene der frontpanelet følger med (Det er S/PDIF utgang der).

Aner ikke helt hvordan en skal få brukt digitalutgangen på baksiden av kortet, da jeg ikke vet hvilken kabel det er. Leste litt på Creative sin hjemmeside, der stod det "Optional cable" som ble brukt, altså noe en sikkert må kjøpe i tillegg... Problemet er og få tak i slikt her i Norge...

Sliter nemlig med det samme selv, må bruke analog ut, uansett.

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Audigy 2 ZS har "elektrisk" digital ut i form av en minijack plugg.

Z-5500 har digital inn i form av: toslink(for optisk tilkobling) OG RCA-plugg (for elektrisk tilkobling).

For å koble disse sammen trenger du en kabel som har minijack i ene enden, og en RCA plugg i andre.

Lenke til kommentar

Litt mer nyansert svar:

Prøv en slik kabel som du pleier å ha for å koble et videokamera til fronten på tv'en din. Minijack i ene enden, og 3 stk rca (phono) plugger i andre.(Rød, hvit og gul). Plugg den gule til coax på Z-5500. Regner med at den kabelen som fulgte med de gamle creative surround settene funker også.

T

Endret av toennes
Lenke til kommentar
Litt mer nyansert svar:

Prøv en slik kabel som du pleier å ha for å koble et videokamera til fronten på tv'en din. Minijack i ene enden, og 3 stk rca (phono) plugger i andre.(Rød, hvit og gul). Plugg den gule til coax på Z-5500. Regner med at den kabelen som fulgte med de gamle creative surround settene funker også.

T

Takk for hjelpen! Mulig å oppdrive et bilde av en slik kabel du mener?

Lenke til kommentar

Fant dette på Logitech sin side:

How can I get Digital 5.1 Surround Sound on my Z680/Z5500 via a Sound Blaster Audigy 2?

Answer :

The Z680/Z5500 come equipped with both digital coaxial and optical inputs. The unit also contains a digital decoder that can decode either Dolby Digital or DTS signals, which you may connect to your computer by a 75ohm digital coaxial cable or standard optical cable. The onboard decoder must be used in order to experience true 5.1 surround sound. To use the Z680/5500 onboard decoder, the speakers must be connected to your sound source or PC via digital optical or coaxial cable and the "effect" setting must be set to PL2 Movie for DTS and Dolby Digital on the Control Pod. In general, you must disable any software and/or hardware decoder on your PC. You will need to do this because the Z680/Z5500 decoder will not be able to decode an already decoded signal. If a software or hardware decoder on your PC is active, the Z680/Z5500 will play the audio in only 2 channels, rather then 5.1. You must also remember that the source of the audio must also support 5.1 Dolby Surround or DTS, such as DVD movies and some video games.

Step 1: Before configuring your Sound Card

As stated above, you'll need to disable your onboard hardware decoder. To do so, you'll first need to go to the Creative Labs website and download the latest software and firmware update for your Audigy 2 sound card.

Step 2: Configuring your Sound Card

Once you've downloaded and installed the latest updates for Creative Labs, click the Start button, go to Programs, select Creative, then to Sound Blaster Audigy 2 menu, and finally select Creative Audio HG. A window will pop up; double-click on the "device controls" icon. Another window will appear in which you'll need to select the Decoder tab. In there, you will see two options. Select the second option, which states "SPDIF Passthrough (dolby digital/DTS out)". This will turn off your onboard decoder and let the Z680/Z5500 do the work. Then click close.

Step 3: Configuring your Speaker Settings

Now, you'll need to go into the speaker settings control panel. To do this, you'll need to go to the Start menu, Programs, Creative, Sound Blaster Audigy 2, and then click on Creative Sound Mixer. In this new window, you'll see three icons at the bottom. Click on the second speaker icon. Now from the drop down menu, select 5.1 as your speaker selection. Then check "synchronize with control panel". Also, make sure "digital output only" is selected. Close the speaker settings window and restart your machine.

Step 4: Testing your Sound Card

Once your computer has restarted, go back into the speaker settings. This time, click on the "channel" button. This will test all your speakers one by one. You should hear "front left"... "center" ..."front right" and so on, coming from each speaker.

Notes:

Now you should be setup for digital surround sound although there are a few things that you'll need to take note of to get DVD's and games to work properly on your computer. Inside your computer, there must be a digital audio cable connected to your DVD-ROM to your sound card. Also, the DVD-software may have an option for software decoding and this option must be disabled. Finally, the DVD movie or game you are using must support 5.1 Dolby Digital or DTS. Sometimes you must go into the audio menu of the movie or game and set it to 5.1 DTS or Dolby digital. If you are still experiencing problems with digital 5.1 surround sound, you'll need to contact Creative Labs or the software player manufacturer you are using.

Her er direkte link til siden: logitech om audigy2

Enda en link mer om generell tilkobling til systemet: logitech

Regner med dette vil funke hvis en bruker kabelen som toennes fant, og konfigurerer slik som Logitech beskriver. Har ikke fått testet dette selv, siden jeg ikke har pc'en min i umiddelbar nærhet. Håper det funker. Kan ikke noen poste hvis de får det til.

Endret av avalencia
Lenke til kommentar

Jupp, det skal funke slik. (som avalencia postet)

Har det slik på min maskin nå(HTPC). Hadde opprinnelig planer om å kjøre prosessering på Audigy kortet for musikk o.l. og samtidig benytte ren S/PDIF for DVD avspilling. Ble mye kabler og pes i konfigureringen, kjører nå utelukkende ren S/PDIF (digital ut) og lar Z-5500 gjøre all prosessering/dekoding (DPL II Music for musikk og DD/DTS for DVD) funker bra!

Savner ikke DTS Neo6/ES (tror jeg :-) )

Endret av toennes
Lenke til kommentar

Tror den er nødvendig hvis du skal få lyd når du spiller av dvd'er.

Fant en interessant ting på creative sin hjemmeside: http://no.europe.creative.com/shop/product.asp?prod=773

Det må jo være mulig å koble denne til digitalporten bak, da har du jo muligheten til å bruke digitale coax og optiske kabler. Ikke bare til høytalere, men til md spillere og slikt for å ta inn og ut lyd. Jeg bestiller en sånn og prøver.

Det er jo også mulig og kjøpe en Drivebay, men den er jo ganske dyr, og så har jeg heller ingen ledige 5,25" plasser i kabinettet. Vet ikke helt om jeg gidder å ha den liggende å slenge på gulvet....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...