Gå til innhold

P4 S755 3,4ghz eller AMD64 A3500+ (90nm)

h0lg

Anbefalte innlegg

Hvilken av de to prossessorene er best til spill, film ol og hva er forskjellen mellom de to? Skal oppgradere nå så jeg må velge mellom intel-baserte chipsets og AMD baserte.

Noen tips, oppsett ol er velkommne :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rar eller?

Intel systemet knuser det oppsettet der easy. Hvorfor kjøper man ikke s478 i dag?

1) Intel systemet er stabilt som et fjell og kan klokkes med vann opp til 4 Ghz....

2) AMD systemet er ustabilt med en gang du drar litt på.

3) Intelsystmet knuser AMD systemet i film og tunge program

4) ffdshow vil flyte smertefritt på Intelsystemet.

5) I spill vil du ALDRI merke forskjell, uansett hvor ekstrem spiller du er.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller tro at det er ditt oppsett som blir knust easy. S939 gir rett og slett mer for pengene enn et S478-system.

1) Er nok ikke alle som har vannkjøling. Dersom man også skal gå til innkjøp av vannkjøling vil prisen øke betraktelig. Mange når 2,6-2,7Ghz med AMD 64 3500+. Da vil denne enkelt passere en P4 4Ghz.

2) "AMD systemet er ustabilt med en gang du drar litt på." Begrunnelser!

Vil påstå at AMD er akkurat like stabil som Intel.

3) Det gjør det nok ikke. Jeg kan si meg enig i at den har en liten fordel i program som utnytter HT på en god måte. Hva legger du i tunge program?

4) Kan godt hende.

5) Jo, det kan du nok i visse tilfeller gjøre. Forskjellen er faktisk ganske stor når det kommer til antall FPS som disse klarer å "pushe ut". Så når grafikkortet ikke har mer å gi, kan en AMD prosessor avlaste dette på en mye bedre måte enn en P4-CPU. Lurer på hvorfor mange hardcore-gamere velger AMD-CPU'er? Det er nok fordi at disse rett og slett yter bedre når det gjelder spilling.

På dette systemet har du også doble PCIe-porter, noe som kommer godt med i fremtiden. Du slipper sannsynligvis også å bytte hovedkort ved neste bytte av cpu og skjermkort.

Endret av apwr
Lenke til kommentar

@Dahle: Du kan ikke mene at en 3,2 "Prescott" knuser en 3500+ "Winchester". Det simpelthen nekter jeg å tro. Dessuten vil en Winchester klokket til 2,6 (forutsatt at man har en klokkevillig prosessor) "overkjøre" en P4E 4,0GHz.

Endret av Dingot0m
Lenke til kommentar

Interessant diskusjon faktisk.. det er prosessorer i denne klassen jeg har kikket på som oppgradering til å drive et x800xt PE. Hva vil gjøre susen ?

Sitter nå på en T-bred 2400+ klokket til 2,2 GHz.. vil jeg merke forskjell med nevnte prosessorer?

Lenke til kommentar
Interessant diskusjon faktisk.. det er prosessorer i denne klassen jeg har kikket på som oppgradering til å drive et x800xt PE. Hva vil gjøre susen ?

Sitter nå på en T-bred 2400+ klokket til 2,2 GHz.. vil jeg merke forskjell med nevnte prosessorer?

Ja, du vil nok få en relativt god "ytelsesboost" med begge overnevnte prosessorer. Jeg vil uansett vanbefale deg å gå for AMD 64 3500+ og S939. En slik kombinasjon er meget framtidsrettet i motsetning til S478 som begynner å dra litt på årene. CPU'en kan kjøre 64bits-instruksjoner, mens hovedkortet støtter PCIe. Alt i alt gir dette mye for pengene i motsetning til Øyvind Dahle's S478-oppsett.

Lenke til kommentar

2) AMD systemet er ustabilt med en gang du drar litt på.

Fanboy? :roll:

Ingen grunn til å kalle noen fanboy her , Dahle er nemmelig inne på noe her ,nemmelig stablitet ved klokking for det er ikke tvil om at det er lettere å kjøre en P4 på maks klok mye mer stabilt en en A64 på maks ,dette har jeg selv erfart ved bruk av utallige P4 prosessorer og en god del A64 , begge utprøvd på det meste som finnst av hk til disse .

Når det så gjelder hva som "knuser" hvem er det vel øynene som ser , men jeg vil våge påstanden om at ingen her på forumet ville klart å skille disse i en blindtest der en kjører feks 4-5 forskjellige spill på begge maskinene .

Når det gjelder tunge oppgaver feks når jeg redigerer film så er det ikke til å stikke under en stol at jeg savner min P4 3,2 @4,0 , ikke fordi min A64 3400 er dårlig , men ja jeg merker forskjell der .

Men som sagt det er smak og behag og det er ikke til å stikke under en stol at det er mere akseptert å ha en A64 enn en P4 her på forumet ,dette skyldes vel mere status en at den er så fremtidsrettet , dette sier jeg fordi få ingen av de som er så opptatt av dete har fått benyttet denne fremtidsrettede cpuèn enda og når det kommer operativsystem til den er jo de fleste på tur over til dobbeltkjerneprosessor uansett . Så her kan vi vel si "fremtiden" som ingen/få fikk brukt :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...