Gå til innhold

Elkjøp- prisgaranti ikke mot internettbutikker?

Anbefalte innlegg

Jendor, hva du opplever i 1 butikk har lite å si for hva som skjer i resten av elkjøp sine butikker, mulig det bare har vært en glipp, mulig butikken ikke helt vet hva de gjør, jeg vet ikke. At elkjøp har sluttet med prisgaranti er uansett grov feilinformasjon.

Prisgarantien er i full live den, men elkjøp har ikke lenger prisgaranti mot sin egen nettbutikk. Dette fordi den skal være en konkurrent mot andre nettbutikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp har ikke lenger offisiell prisgaranti. Det har forbrukermyndighetene satt en stopper for. Derimot skal butikkene praktisere lokal prisgaranti (selv om de ikke får lov til å reklamere med den i annonser).

Reglene er :

- Finner du samme modell eller tilsvarende modell fra samme produsent hos en lokal konkurrent (dvs. med fysisk utsalgssted) og du kan kjøpe varen til en lavere pris (dvs. være på lager), vil Elkjøp betale tilbake mellomlegget (hvis du har kjøpt varen hos Elkjøp) eller gi deg enda lavere pris.

- Prisgarantien gjelder IKKE mot nettbutikker. Heller ikke Elkjop.no (!!)

Dette gjelder ihvertfall alle Elkjøp Stormarked X butikkene. Elkjøp <dittendatten> butikkene kjører ofte sitt eget løp (de er ikke eid av Elkjøp Norge, og bestemmer derfor en god del mer).

Lenke til kommentar
Elkjøp har ikke lenger offisiell prisgaranti. Det har forbrukermyndighetene satt en stopper for. Derimot skal butikkene praktisere lokal prisgaranti (selv om de ikke får lov til å reklamere med den i annonser).

Reglene er :

- Finner du samme modell eller tilsvarende modell fra samme produsent hos en lokal konkurrent (dvs. med fysisk utsalgssted) og du kan kjøpe varen til en lavere pris (dvs. være på lager), vil Elkjøp betale tilbake mellomlegget (hvis du har kjøpt varen hos Elkjøp) eller gi deg enda lavere pris.

- Prisgarantien gjelder IKKE mot nettbutikker. Heller ikke Elkjop.no (!!)

Dette gjelder ihvertfall alle Elkjøp Stormarked X butikkene. Elkjøp <dittendatten> butikkene kjører ofte sitt eget løp (de er ikke eid av Elkjøp Norge, og bestemmer derfor en god del mer).

Jeg skjønner for det første ikke hvorfor Elkjøp skal ha noen prisgaranti... Prisgarantien har lenge gjort at kundene har fått DYRERE varer. Her er et scenario slik ting har vært:

Tenkt scenario: "hvor skal vi kjøpe tingen? Jo, vi går på Elkjøp, for der har de prisgaranti, da må de være billige!"

99% av alle de som tenker slik gidder ALDRI å sjekke pris. Og den 1 prosenten som sjekker pris og kommer tilbake får tilbake mellomlegget. Men om man går ut ifra at butikker flest selger med fortjeneste (om enn en veldig liten en) så vil Elkjøp fortsatt tjene på dette salget. Og det at de ikke tjener så mye på det salget veies opp av de 99%'ene godtroende fjomper som har betalt mer enn de egentlig burde. (Meg inkludert, alt for ofte.)

Den "uoffisielle" prisgarantien som elkjøp har mot lokale forhandlere er neppe verdt en dritt den heller. Det eneste som er 100% sikkert er at man alltid bør prøve å prate prisen ned hos Elkjøp. Går det ikke, så kjøper man varen et annet sted.

Personlig har jeg etter diverse negative opplevelser begynt å følge oppfordringen til mange forum-medlemmer om å boikotte Elkjøp. Om jeg noen gang skal kjøpe et produkt hos Elkjøp igjen, så er det isåfall fordi jeg VET de selger med tap ...

Lenke til kommentar

EDIT: Etter nærmere ettertanke så lar jeg være å uttale meg om dette, da jeg muligens vil kunne få advarsler og eller flaming for (snik)reklame. Men innlegget inneholdt iallefall forsvar for elkjøp sin matching av konkurrerende firmas priser.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...