Gå til innhold

Elkjøp- prisgaranti ikke mot internettbutikker?

Anbefalte innlegg

Det virker som om Elkjøp sin reklame har vært noe diffus, kombinert med at de har endret rammevilkårene for prisgarantien. Tradisjonelt har jeg bare gått innom butikken med en utskrift fra laveste pris på nettbutikken til en konkurrent, og fått produktet til den prisen. I dag har jeg kontaktet først Elkjøp lokalt i Tromsø med utskrift, derretter internettbutikken angående kjøp av en Phillips 32WP9509 (er en TV) der 3 internettaktører blant annet Siba tilbyr den for 11990, mens Elkjøp selv vil ha 13995.

Problemet er at betjeningen selv ikke kjenner til reglene. Ved Elkjøp Stormarked i Tromsø snakket jeg med begge som sto i TV avdelingen, og de påsto at kun prisgarantien til Elkjøp på nett gjelder mot internettkonkurrenter, slik at jeg måtte henvende meg til nettbutikken slik at jeg fikk den for 11990. Når jeg kontaktet internettbutikken via telefon nå nettopp stadfestet de at det er samme regler for nettbutikken som for utsalgsstedet, nemlig at prisgarantien gjelder kun mot lokale aktører, og IKKE internettbutikker.

Slik som det er nå er "prisgarantien" kun rettet mot butikkprisene til Elkjøp vs Elkjøp sine internettpriser, samt priser hos lokale konkurrenter. Er denne informasjonen riktig, eller har Elkjøp sine forvirrede ansatte som ikke kjenner til reglene sagt feil enda mer? Jeg synes dette er mildt sagt diffust for forbrukerne å skjønne siden de tradisjonelt har reklamert for prisgaranti, og så viser det seg at hele prisgarantien har store modikasjoner.

Grunnen til at jeg skrev dette innlegget er at jeg synes det er en fordel å kunne kjøpe produktet lokalt, eller å ha en avdeling lokalt der jeg kan henvende meg til i tilknytning mulige feil med en TV som er utrolig tung. Dermed hadde det vært en fordel å fått produktet til 11990 hos Elkjøp, istedenfor å kjøpe det hos Siba til samme prisen. Noen som har noe å kommentere i denne saken.

Endret av macklett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøps prisgaranti har alltid gjeldt bare mot butikker med eget utsalgssted. Ikke nettbutikker du kan hente varene hos heller. De trenger ikke befinne seg lokalt, bare det er i Norge.

Du har nok vært heldig tidligere. Hadde de hatt garanti mot nettbutikker også, hadde vel jeg omtrent sluttet å handle over nettet.

Lenke til kommentar
Elkjøps prisgaranti har alltid gjeldt bare mot butikker med eget utsalgssted. Ikke nettbutikker du kan hente varene hos heller. De trenger ikke befinne seg lokalt, bare det er i Norge.

Du har nok vært heldig tidligere. Hadde de hatt garanti mot nettbutikker også, hadde vel jeg omtrent sluttet å handle over nettet.

Det er kjekt at det er noen som kjenner til reglene, da Elkjøp sine ansatte tydeligvis ikke gjør det selv. Jeg har ALLTID tidligere ved kjøp av hvitevarer, CDer, Stereoanlegg o.l tatt med kvittering fra billigste internettbutikk og fått det for den prisen. Dette var første gang jeg faktisk opplevde å ikke få et produkt til laveste internettpris :)

Da ser det ut som jeg blir nødt til å kjøpe TVen på internett hos Siba, Elprice eller Best-buy (:

Endret av macklett
Lenke til kommentar
Kan slå fast at Elkjøps prisgaranti (i butikk) kun gjelder mot andre butikker som selger varen over disk. Ergo kan du ikke komme med pris fra komplett.no, men fra digitalimpuls.no som og er vanlig butikk vil det gå greit. (Dette var bare eksempler).

Og så kommer utfordringen. En av internettbutikkene som selger TVen til 11995 er elprice.no. Når du går inn på internettsiden og klikker "om elprice" kommer det klart fram at butikken har utsalgssteder i Asane Bergen, Fana, Bergen, Gågaten, Bergen Sentrum, Sotra, Sartorparken. Vil det si at prisgarantien skal gjelde i dette tilfellet? Og at jeg dermed kan kjøpe TVen for 11995 hos Elkjøp?

Føyer til at ingen av disse kan regnes som "lokale konkurrenter".

Endret av macklett
Lenke til kommentar
Ja så sant prisen i elpricebutikkene er den samme, altså at det ikke er billigere på elprice.no. Det hender jo at butikker har lavere priser ved bestilling på web. Ta å ring elprice og hør.

Jepp, vil bare si at jeg også mener dette er helt riktig.

Butikkene trenger ikke være lokale konkurrenter, bare det er butikker i Norge.

Lenke til kommentar
Ja så sant prisen i elpricebutikkene er den samme, altså at det ikke er billigere på elprice.no. Det hender jo at butikker har lavere priser ved bestilling på web. Ta å ring elprice og hør.

fra elprice.no , valgt om elprice linken

"Katalogbutikkene i Bergen vil være det første av sitt slag i Norden innenfor elektrobransjen. Her vil du finne den samme informasjon som du finner på internett, og prisene vil være de samme."

Med andre ord skal dette da være enkel sak, da jeg skal få produktetogså hos Elkjøp for 11995?

Noen andre som har noen linker å komme med, eller lignende som bekrefter at det virkelig fungerer slikt. For de ansatte ved Elkjøp stormarked i Tromsø sa at prisgarantien kun gjaldt for LOKALE konkurrenter.

Endret av macklett
Lenke til kommentar

Var litt uklar i stad. Som macklet skriver er det riktig at det må være en lokal over disk butikk som har varen til lavere pris. Dvs. at dersom du skal få varen til elprice.no prisen må den lokale forhandleren ha samme pris.

Men, et lite sidespor.

Om du finner varen så billig på nettet, hvorfor ikke kjøpe den der?

Lenke til kommentar
Men, et lite sidespor.

Om du finner varen så billig på nettet, hvorfor ikke kjøpe den der?

Fordi det ville være mye enklere å kjøpe den via Elkjøp siden de har en lokal butikk. Om noen feil eller lignende oppstår er det mye enklere å returnere en TV dit, samtidig som det er en del fordeler med å kunne kommunisere direkte/personlig med butikken. Jeg foretrekker lokale butikker framfor internettbutikker, om det er mulig å få produktet for samme pris.

Endret av macklett
Lenke til kommentar

Det er jeg forsåvidt enig i. Men husk at det koster å drive en butikk (disk butikk), det er mye dyrere å drive enn en nettbutikk, og derfor vil prisen og være noe høyere.

Vil dessuten påpeke at Elkjøp butikker ikke lenger er pliktige å følge elkjop.no prisene. Det står annmerkning nederst på nettsiden......

Lenke til kommentar
Med andre ord skal dette da være enkel sak, da jeg skal få produktetogså hos Elkjøp for 11995?

Noen andre som har noen linker å komme med, eller lignende som bekrefter at det virkelig fungerer slikt. For de ansatte ved Elkjøp stormarked i Tromsø sa at prisgarantien kun gjaldt for LOKALE konkurrenter.

Søkte litt: http://www.dinepenger.no/index.db2?id=2051

Den er altså lokal, men dette synes jeg er helt på trynet. Det betyr jo faktisk at jeg (som bor i Bergen) kan bruke denne prisgarantien på dette produktet, mens du kan ikke. :nei: Elkjøp Fana og Elprice Fana ligger ca. 50m fra hverandre.

Lenke til kommentar

lodott skrev: (fikk problemer med quotingen )

Søkte litt: http://www.dinepenger.no/index.db2?id=2051

Den er altså lokal, men dette synes jeg er helt på trynet. Det betyr jo faktisk at jeg (som bor i Bergen) kan bruke denne prisgarantien på dette produktet, mens du kan ikke. Elkjøp Fana og Elprice Fana ligger ca. 50m fra hverandre.

-> Jeg søkte også en del, og fant også blant annet samme link. MEN så kommer motstridende informasjon:

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbr...2/1023893542.85

" Elkjøp gir deg penger tilbake om du finner deres varer billigere et annet sted. Nå gjelder garantien også for tilsvarende modeller." "Garantiene lovte at kundene skulle få pengene tilbake dersom de innen 30 dager fant samme produkt til lavere pris hos en av konkurrentene". Da har i såfall også forbrukerrådet misforstått i tillegg til forbrukerne, da det ikke står spesifisert at det kun gjelder for lokale konkurrenter.

http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article733751.ece

Informasjonssjef Scott Engebrigtsen i Elkjøp:

"Vi mener det er en kjempefordel for kundene at de får kjøpt varene for markedets laveste priser, sier han."

Jeg tror ikke Elkjøp vet hvordan prisgarantien fungerer, heller ikke forbrukerrådet, og det virker som om folk her inne deriblant meg langt ifra er skråsikker :p

Endret av macklett
Lenke til kommentar
Kan slå fast at Elkjøps prisgaranti (i butikk) kun gjelder mot andre butikker som selger varen over disk. Ergo kan du ikke komme med pris fra komplett.no, men fra digitalimpuls.no som og er vanlig butikk vil det gå greit. (Dette var bare eksempler).

Er ikke komplett butikk lenger? Vet i hvert fall dem hadde butikk i blant annet Oslo og Tønsberg før..

Lenke til kommentar

Er ikke komplett butikk lenger? Vet i hvert fall dem hadde butikk i blant annet Oslo og Tønsberg før..

Butikkene heter vel Datakjeden nå

Lenke til kommentar

Elkjøp praktiserer med Prisgaranti i sitt nærområde.

Man kan ikke komme med et tilbud fra en butikk i bergen og kreve den billigere på en elkjøp i kristiansand.

En annen grunn til at Elkjøp ikke gjør dette er fordi det er forskjellig konkurranse i de forskjellige områdene. En Elkjøp avis er f.eks forskjellig fra Oslo til Drammen pga butikkene som ligger i området.

Butikkene i Drammen er ikke pliktig til å ha varen eller prisen butikkene i Oslo reklamerer med og omvendt, dette gjelder kun enkelte varer.

Men med tanke på at det er en elkjøp i så å si alle større byer så bør det ikke være noe problem uansett hvor man finner et produkt rimeligere.

Lenke til kommentar

Elkjøp har ikke lenger noen prisgaranti, verken mot konkurrenter eller nettbutikker. Jeg spurte i min lokale Elkjøp-butikk om de fortsatt har prisgaranti og om de matcher prisen til Expert som ligger tvers over gata.

Svaret var: "Nei, vi matcher ikke lenger priser, vi har sluttet med prisgaranti".

- "Men dere vil ikke gi meg det samme tilbudet som Expert kan gi?"

- "Nei, det kan vi ikke for da taper vi penger".

- "Javel, da får jeg handle på Expert da, siden det er billigere der".

- "Ja, dessverre".

Og "vår prispatrulje, som hver eneste uke året rundt sjekker prisene hos våre konkurrenter, sørger for at du ikke betaler mer enn du skal" (fra Elkjøp sin siste "kampanjeavis" - legg merke til at Elkjøp strategisk nok ALDRI bruker ordene salg eller tilbud), er bare bullshit... hvis de virkelig hadde en prispatrulje som fungerte på den måten, ville jo prisen hos f.eks. Expert og Elkjøp vært identiske - eller jeg ville få varen på Elkjøp til Expert sin pris, dersom Expert sin pris var lavere - ikke sant?

Det kan likevel hende at enkelte lokale Elkjøp-kremmere på eget initiativ velger å selge til en lavere pris for å unngå kundeflukten til konkurrenter.

Som Elkjøp selv sier: Det er dumt å betale for mye.

Jeg kan ikke si meg annet enn enig i dette, og handler derfor andre steder hvor jeg ikke betaler så mye som jeg gjør på Elkjøp :!:

Se forøvrig denne tråden: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=353682

Endret av jendor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...