fondus Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei Vifta mi blåser lufta inn i ribba, men hva hvis jeg snur vifta slik at den drar luften ut fra kjøleribba, vil den da bråke kjøle bedre? Riktignok bråker den mer, men hva med levetiden på den, synker den da? takker for svar! Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 11:45, fondus skrev:HeiVifta mi blåser lufta inn i ribba, men hva hvis jeg snur vifta slik at den drar luften ut fra kjøleribba, vil den da bråke kjøle bedre? Riktignok bråker den mer, men hva med levetiden på den, synker den da?takker for svar! Egentlig så er det bare å prøve, og se hva som blir best! Levetiden vil ikke forkortes, men pass på så ikke viftebladene kommer nær kjøleribba. Jeg tror at den kjøler best som den står nå, og ikke når den suger varm luft ut fra kjøleribba. Jeg tror også at CFM'en blir noe lavere siden vifta får store problemer med å suge luft igjennom de tynne finnene på kjøleribba. Hvilken CPU-kjøler har du foresten? Men som sagt, bare å prøve! Lenke til kommentar
fondus Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg har en EKL vifte + ribbe som går opp til xp 1900+. jeg har fsb klokka min 1700+ til 1900+ og da ligger den på idle 43* med kab. temp på 26 grader. ingen dårlig temp det, men jeg har planer om mer klokking uten å bytte eksisterende kjøling, derfor prøver jeg å finne ut nye måter til å få den eksisterende kjøleren min til å yte mer. hva om jeg satte den på høyere enn 12v, den ville vel blitt ødelagt da? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Se om du finner noe spec. på vifta, de fleste vifter tåler høyere spenning vil tippe den kan klare 13-13,4v max. Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 12:17, fondus skrev:Jeg har en EKL vifte + ribbe som går opp til xp 1900+. jeg har fsb klokka min 1700+ til 1900+ og da ligger den på idle 43* med kab. temp på 26 grader. ingen dårlig temp det, men jeg har planer om mer klokking uten å bytte eksisterende kjøling, derfor prøver jeg å finne ut nye måter til å få den eksisterende kjøleren min til å yte mer. hva om jeg satte den på høyere enn 12v, den ville vel blitt ødelagt da? Vifta tåler nok helt opp til 15V, men da kan det hende a det lukter litt svidd av den, og den vil bråke noe helt sinnsykt! Jeg ville aldri gitt mer enn 12 V til vifta, den brenner opp på høyere. Tror egentlig du må holde deg til XP 1900 fart, siden det blir varmere og varmere i lufta rundt omkring nå... Lenke til kommentar
fondus Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Til info så har jeg ingen kab dører. så både "taket" i kabinettet og sidedøra er oppe. før jeg hadde opp dem og det var kab temp på 24 grader, lå cpu temp på 46 grader, men når jeg hadde opp alle dørene gikk altså cpu temp ned. tipper kab. temp gikk opp pga at det er sommer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå