willbend Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg er helt fersk når det gjelder java , og har ikke helt forstått konsepetet ennå, men håper dere kan hjelpe meg med et problem: Jeg syns det virker tungvint å bruke repaint() hele tiden for å få frem en text når jeg trykker med musa, så fins det ikke noe annen kode som ligner dette: public boolean mouseDown(Event e) { public void paint(Graphics g) { g.drawString("Dette skal komme fram når jeg trykker med musen",30); } return true; } Jeg lurer også på hvorfor dette ikke funker, for jeg synes det virker helt logisk. Lenke til kommentar
Iyon Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg syns ikke det virket logisk... metodedeklarasjon inni en metode? Lenke til kommentar
Banzaii Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei willbend. Jeg anbefaler at du lærer deg Swing før du begynner med 2d grafikk. Det du holder på med virker litt retro-java. Har du en java 1.1 lærebok? Applet: import java.awt.*; import java.awt.event.*; import javax.swing.*; public class ClickMe extends JApplet{ public void init(){ addMouseListener(new MouseAdapter(){ public void mouseClicked(MouseEvent e){ getGraphics().drawString("Dette skal komme fram når jeg trykker med musen", 10, 30); } }); } } Html tag: <applet code="ClickMe.class" height="50" width="300"></applet> Lenke til kommentar
willbend Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Nei har ikke d, driver bare å søker litt på google og låner bøker fra biblioteket Lenke til kommentar
ametyst Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) ikke definer paintmetoden inni mouseDown. Hold tegningen for seg selv som egen metode, og kall den i metoden der du sjekker på museklikket. Har du alle importsetninger? Endret 8. januar 2005 av ametyst Lenke til kommentar
zulo Skrevet 10. januar 2005 Del Skrevet 10. januar 2005 kall på repaint() metoden så utføres paint() metoden. i paint metoden putter du alt som skal tegnes. Husk også at du må ha x og y koordinatene for plassering av stringen som skal tegnes opp med drawString() metoden. drawString(String tekst, int x, int y); public boolean mouseDown(Event e) { repaint(); } public void paint(Graphics g) { g.drawString("Dette skal komme fram når jeg trykker med musen",100,100); } Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå