Gå til innhold

Den beste VIFTE\VANN kjøleren til amd socket 754?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjører selv med CNPS7700-CU. Kan trygt si at denne ikke er bare laget for å være stille. Jeg klokker 3920MHz på min LGA775-P4-3200 og får 51 grader etter tre timer CPU Burn-in, målt med digitalprobe (lagt i "hullet" mellom cpu/hsf som blir på LGA775. Suveren kjøler, men krever _GOD_ luftgjennomstrømning. Setter jeg ned turtallet på PSU og kabinettvifter daffer jeg fort opp i 68 på CPU :(

Lenke til kommentar

Skal glatt inrømme at jeg har skummet lynfort gjennom

innleggene her, men merket meg en ting. Du (Gainwarderobe)

er livredd for at vannslanger skal løsne ved en eventuell vannkjøling.

Det er vel (nesten) like sannsynlig som at kjøleribben din (m/u vifte)

faller av. Eller at du får full pott i Lotto. Altså tar nok du, jeg og de fleste

andre, større risker i løpet av en ganske vanlig dag :D

Kos deg med luftkjølingen din du, men du skal vite at vi er mange på

forumet som unner deg noe bedre, VANN :dribble:

Lenke til kommentar

Hmm, ja :whistle: Vann er fristende! Har bare hørt noen ille historier hvor det har vært en produksjonsfeil og vann har dryppet å ødelagt for tusener av kroner! Hvor stor forskjell er det egentlig på den BESTE luft kjøleren og et vannkjølings system?

Ellers er vel dette den beste kjøleren på markedet: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303661&cks=PRL :dribble:

Endret av Gainwardrobe
Lenke til kommentar

Hei Daniel ,

Selv om bøyde heatpipes sikkert ikke er fordelaktig, så har ingen sagt at dette skal være avgjørende for en kjølers ytelse . Thermalright XP120 er faktiak langt (4° C) bedre enn Coolermaster Hyper 6 på lav luftgjennomstrømning , ganske enkelt fordi den har en ribbekonstruksjon som er mere åpen for gjennomtrekk og like mange heatpipes (mens vekten er det halve) .

Testdata fra http://www.hartware.net/review_436_6.html viser altså at ribbekonstruksjonen er viktigere enn formen og orienteringen til heatpipene (de skal helst stå vertikalt så tyngdekraften hjelper væskesirkulasjonen) , og at godt designet Aluminium kan slå dårligere designet Kobber . Den kraftigste kjøleren er kanskje Thermaltake Tower 112 cl-p0024.jpg(kjøletårn i kobber med 6 heatpipes og 60 ribber) , men den er for stor og tung til praktisk bruk , og vil fungere best på et liggende hovedkort.

Thermaltake Fanless103 cl-p0019.jpgkan også være verdt å se på .

Lenke til kommentar

det er helt sikkert riktig det du sier Petvar, men vil gjerne prøve forklare hvorfor jeg mener det jeg gjør.

Har lest noen tester med "Hyper 6" kjøleren, som da viser særdeles gode temperaturer, og kan dermed til å anbefale den videre (syns jeg).

ExtremeMHz

PC Perspective

Og når da alle skriver at detter en beste, hva er det å diskutere? Selv ville jeg hatt en kjøler som kjølte godt ved lavt OG høyt turtall. Hvorvidt XP120 kjøler bra ved "low speed" går meg hus forbi, ettersom jeg er ute etter best mulig kjøling.

Nå skal jeg si med en gang at det er mye mer som virker inn enn bare hvor bra en CPU-kjøler klarer seg. Som bl.a. ekstra vifter, stor PSU, varmegenerende HD etc.

Men alt i alt, kjøleren ligger på rundt 35grader, på 32dB (/24dB leser jeg enkelte steder), som ikke er særlig høyt.

Eneste gjennomgående argument i mine øyne for ikke og kjøpe "ZALMAN 7000CU"/"Hyper 6", og da XP120 istedenfor, er vekta. (7000CU=750g, Hyper6=950g og da XP120=350g).

Les gjerne litt flere tester før du sier:

...og at godt designet Aluminium kan slå dårligere designet Kobber.

For designet i hverken 7000CU eller Hyper6 er dårlig, det er rett og slett feil.

MvH Daniel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...