jabbadabb Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg ønsker en ny telefon. Jeg trenger: Funksjoner: -Kalender: Ja, men trenger ikke være superavansert. Dagnotater kan være brukendes, men alt ifra en viktig faktor. -MMS: Ja. -GPRS: Ja. -EDGE: Vet jeg ikke hva er engang, så kan ikke være så viktig -WAP: Likegyldig. -Kalkulator: Ja. -JAVA: Likegyldig. -Email klient: Likegyldig. -Spill: Likegyldig. Form: -Vanlig alternativ. Klapp er en mulighet, men helst vanlig. -Vekt: De fleste nye mobiler veier vel sjelden over 150g. Så likegyldig. -Antenne: Integrert. -"Støt/sprut/støv-sikker": Skader ikke, men ikke en nødvendighet. Skjerm: Farge -Over 65000 farger. (Vet egentlig ikke så mye om hvor mye farger som er bra, men regner med mye vil ha mer, så ) -Størrelse på skjerm: Likegyldig - Ikke liten. -Touchscreen: Nei, men er også en mulighet. Pris: Jeg har mellom 0,- og 1600,- kroner til rådighet. Med abonnementsbinding): Kan godt være med abb. og. Hvis med abbenoment, hvilket? Tenker egentlig på djuice nonstop i så fall. Har family business nå, med sms pris på 0,79(?),- og ringepris på ca. 0.40-50,-. Diverse: -Merke: Likegyldig. -Kamera: Ja. -Videokamera: Likegyldig, men skader ikke med et som er bra. -Symbian: Likegyldig. -Triband: Likegyldig. -Infrarød port: Delvvis likegyldig (sikler enda etter tanken på å styre tv og anlegg med mobilen:) ) -Bluetooth: Likegyldig, får jeg virkelig så mye bruk for det? -Minne: Likegyldig. -Minnekort?: Ja. -Polyfoniske ringetoner: Vil helst ha mp3/musikk som ringetone. -MP3: Ja - Viktigste kriteriet -Radio: Likegyldig. -3g(UMTS): Likegyldig. -Wlan: Likegyldig. -Batterilevetid: Viktig - Hvertfall så at det kan gå en dag eller to uten at det kutter. -Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag? Kun SMS og ringing egentlig. Bruker og alarmklokken. Men ettersom jeg er lei av å drasse på både mobil og mp3 spiller vil jeg gjerne ha begge i ett. Av det jeg har sett på til nå er Ericsson K500i til 1,- med djuice nonstop, Motorola E398 til 1499,- med djuice nonstop, Nokia 6230 til 999,- med djuice nonstop Siemens SX1 til 1, med djuice nonstop De på Spaceworld er utsolgt på nettet, men vet ikke om de er det i butikkene også. Sony K500i føler jeg er litt "felles". Motorola E398 er jeg ikke helt sikker på. Hørt både godt og vondt om den. Nokia 6230 er jeg heller ikke helt sikker på, men fra testen her på amobil, så var jeg ikke helt fornøyd med kameraet. Siemens SX1 har jeg og hørt mye bra og mye dårlig om, men det som plager meg er at tastene muligens blir et problem? Om dere har noen andre forslag, så for all del kom med dem! Er åpen for alt! Høyttalere på mobilen kan også være gøy - Slik at andre og kan høre på mp3 spilleren. (på dette området har jeg hørt best om E398). Eller bør jeg bare vente til slutten av kvartalet, eller til sommeren, siden det da muligens har kommet ganske masse nytt? Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Tja... Jeg ser at det viktigste for deg er mp3 på telefonen. Men hvorfor har du da valgt K500 her? Den har mp3, men ikke noe minnekort, så den duger ikke som noen mp3 spiller med de 12mb innebygd. Er det fordi den er såpass billig, eller skal ikke bruke telefonen din som mp3 spiller? Skal du ha mp3 spiller på telefonen, og bruke den som det, så vil jeg si at 6230, E398 og SX1 egner best her. SX1 er i en egen klasse, ettersom denne har symbian og større skjerm enn de andre. Alle telefonene er å anbefale Selv har jeg testet SX1 og 6230, som er begge gode! Lenke til kommentar
edonis Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Jeg vil anbefale E398. Flott skjerm (176x220, 65k farger), høytallere som faktisk kan spille høyt, mulighet til å ha mp3 både som ringetone OG som meldingslyd. Mobilen kommer med et 64mb trans-flash kort sånn at selv om du ikke kjøper mer minne er det plass til en del sanger, dette er mye større minne enn de andre kommer med standard tror jeg. Det eneste minuset med E398 er mangelen på radio... Videokamera er det heller ikke gjort plass til, men den spiller av mp4 filmklipp. Slik kvaliteten er på de fleste videokameraene på mobilene i dag så tror jeg ikke du går glipp av all verdens. Endret 5. januar 2005 av edonis Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Tja... Jeg ser at det viktigste for deg er mp3 på telefonen. Men hvorfor har du da valgt K500 her? Den har mp3, men ikke noe minnekort, så den duger ikke som noen mp3 spiller med de 12mb innebygd. Er det fordi den er såpass billig, eller skal ikke bruke telefonen din som mp3 spiller? Visste jeg faktisk ikke.. K500i strykes herved fra lista Jalleks, vet du om du kan ha mp3 som meldingslyd på SX1 eller 6230? edonis; Er den verdt 1499,-? Vet du om en plass den selges billigere? Endret 5. januar 2005 av duxo Lenke til kommentar
edonis Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hm.. Det kommer helt ann på hvilket abbonement du velger. Jeg har ikke kjennskap til Djuice Nonstop, men skal du ha det abbonementet kan du få K700i for 495,- hos Lefdal! (40mb minne, men ingen mulighet til å bruke mp3 som meldingslyd) Da ville jeg jo heller valgt K700i når den er 1000 kroner billigere enn E398, men det er jo helt avhengig av abbonementet. Jeg kjøpte min E398 med Netcom Active Talk til 699 (Gikk så tilbake til Elkjøp tre dager etterpå og fikk 300 kroner igjen, prisgarantien:)) Så jeg mener jo den er verdt 400.. Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jalleks, vet du om du kan ha mp3 som meldingslyd på SX1 eller 6230? Jeg vet faktisk ærlig talt ikke dette Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jalleks, vet du om du kan ha mp3 som meldingslyd på SX1 eller 6230? Jeg vet faktisk ærlig talt ikke dette Man kan i hvertfall ha mp3 som meldingslyd på 6230, tipper det går bra på SX1 også! Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Det at du kan bygge på minnet er også en nødvendighet. Jeg må ha minst 64 mb dedikert til mp3. Helst mer også. Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det at du kan bygge på minnet er også en nødvendighet. Jeg må ha minst 64 mb dedikert til mp3. Helst mer også. Det er jo inget problem hvis du går for 6230 eller SX1, begge disse har minnekortplass og støtter MMC på opptil 1GB (finnes unntak blant kortlevrandørene). I tilegg er disse kortene nokså billige. Jeg har 6230 + MMC på 256MB, funker veldig bra som mp3-spiller. Storfornøyd med den! Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Hvordan er 6230 sine høyttalere? Noen som kan sette opp 6230 vs. E398? Så i amobil sin test av 6230 at den hadde en utrolig dårlig batteritid? Hvordan er det med det? Siden det er ofte jeg ikke får ladet den på både 2 og 3 dager.. ? Endret 5. januar 2005 av duxo Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Tja... Jeg kan jo svare på noen av spørsmålene dine 6230 sin høytaler er helt ok, ikke akkurat noen stereo, men en vanlig god høytaler vil jeg si Ikke noe spesielt skurring og slikt. Batteritiden til 6230 er vanskelig å bedømme, alt ettersom det kommer an på hvordan du bruker den. Skal du høre MYE på mp3 er det klart at det trekker strøm, men det gjelder ikke bare på 6230, men også alle andre mobiler med mp3 spiller. Men 2-3 dager vil jeg si at den hvertfall holder til normal bruk av ringing, sms og litt musikk Lenke til kommentar
håvard87 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Batteri holder 2 - 4 dager med endel bruk, ikke så værst batteritid etter min mening - alle sier jo at batteritiden på 6230 er så dårlig, jeg må si meg uenig. Den er ikke noe dårligere enn på mange andre modeller. Men som sagt før bruker mp3-spiller og radio mye strøm så hvis du skal bruke de funksjonene mye vil batteritiden begrenses kraftig. Jeg husker jeg gjorde en test her for en tid tilbake; jeg undersøkte hvor lenge batteriet funket når jeg bare brukte mp3-spilleren. Stoppeklokka mi kunne stoppes etter ca. 12 timer hvis jeg ikke husker helt feil og det synes jeg er imponerende nok til mobltelefon å være. Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Hmm.. Jeg kommer nok til å bruke mp3 spilleren en veldig god del. Jeg har sammenlagt ca. 100 minutter med buss nesten hver dag til trening hvor jeg kommer til å høre på musikk. Attpå kommer gåing fra buss til trening og til hjem. Og diverse venting. Og diverse når jeg kjeder meg på skolen. Såpass batteritid må den kunne ha Men 12 timer konstant spilling er jo nesten bedre enn jeg har på min vanlige mp3 spiller nå jo Så det høres veldig bra ut. Noen som kan svare lignende på hvordan dette er med E398 og SX1? Hvordan er det med ørepluggene til 6230? Har hørt at de ikke er så veldig bra, og at det er veldig vanskelig å få tak i nye, pga. de må ha en spesiell nokia-kontakt? Hvordan er det med ørepluggene på de andre mobilene? Må de også ha spesielle kontakter? Hvordan ligger det ann med kameraet på 6230? Var i helt fornøyd i testen her, men har aldri hatt kamera på mobil før, så jeg vet ikke egentlig hva som er bra og dårlig kvalitet. Kan du forresten spille av filmer på 3260? Er ikke så veldig viktig, men kan være gøy det og Hvordan er det med støt og fuktighet? Tåler de en liten sprut, og å bli mista i bakken en gang? Har hatt 3210 og 3510i til nå, og de er jeg ganske så fornøyd med når det gjelder støt og fukt. Endret 5. januar 2005 av duxo Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Ingen som hadde noen svar på det jeg spurte om, eller andre mulige innspill? Hva synes dere jeg burde gå for da? Om dere bare kunne valgt en? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Ville valgt SX1 pga symbian. Tasteoppsettet venner du deg til etterhvert. Trenger du ikke symbian så utelat SX1, den er mye større enn 6230 og E398. Hvordan er det med støt og fuktighet? Tåler de en liten sprut, og å bli mista i bakken en gang? Har hatt 3210 og 3510i til nå, og de er jeg ganske så fornøyd med når det gjelder støt og fukt. De tåler ikke noe mer enn andre vanlige mobiler, men de fleste tåler likevel å bli mistet i bakken en gang. Lenke til kommentar
edonis Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Hva synes dere jeg burde gå for da? Om dere bare kunne valgt en? Nå har det gått én uke siden jeg kjøpte min E398, så jeg hadde jo valgt den hvis jeg var deg. Jeg vet ikke hvor lenge E398 kan spille mp3 før batteriet går tomt, men jeg kan si at lyden er bra. Høytallerne overgår de andre mobilene med "stereo"-lyd. Headset følger med, men jeg har kun brukt disse i 5 minutter så jeg har ikke så mye å si om dem, verken positivt eller negativt. Kan du ikke ta deg en tur til en butikk og få demonstrert og tittet litt på disse telefonene da? Så kan du jo se for deg selv, høre hvordan lyden blir o.l...? Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) Hvilke "store" fordeler gir Symbian i forhold til en mobil uten egentlig? Trenger jeg det, for å si det slik? Hvor stor er mobilene i forhold til 3510i ? Jeg vil nødig ha en som er større. Endret 6. januar 2005 av duxo Lenke til kommentar
jabbadabb Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 Blitt veldig lysten på E398 nå jeg, ettersom det skal være beste mp3 alternativet. Men er ikek så lysten på å betale 1399,- for den. Noen som vet om noen plass dne selges billigere? Lenke til kommentar
jalleks Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 E398 er mindre enn 3510i. Symbian er ikke noe du MÅ ha hvis ikke du trenger muligheten for å kunne installere og bruke programmer til f.eks. å redigere word og excel filer. Men hvis du bare er på utkikk etter en mobil med de vanlige funksjonene samt mp3 spiller er det ikke nødvendig å gå for en SX1. Da er heller 6230, eller som sagt E398 bedre alternativer. Lenke til kommentar
Ram's Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Hvorfor ikke bare kjøpe en mp3 spiller til 349kr? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå