Gå til innhold

server sikkerhet mot virus?

Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette blir postet rett, men prøver…

Far min har for en liten stund siden skaffet seg ADSL til sitt kontor (driver eget regnskapsbyrå, men en ansatt). Han har 2 datamaskiner (en selv og en til den ansatte), all data ligger lagret på hans datamaskin og den andre maskinen jobber mot den (kjører programmene fra den også så vidt jeg husker, satt opp med nettverksdisker). Nå var det en annen bekjent som mente at han burde sette opp en egen server til datalagring og lignende, siden begge maskinene han har nå også brukes til mail-sjekking og litt internettsurfing, og han mente at virusfaren var stor (vell det er det jo også da…)

Så det jeg lurte på, har det noe forseg å sette oppe en egen server for datalagring, og hvordan skal denne i så fall settes opp? (hvis en setter oppe en server, og setter opp nettverksdisker mot den, så vil en vell fremdeles kunne få virus på serveren også, og virus kan vell slette filene på serveren også på samme måte som en lokal disk?)

Noen som har noen tips for å sette opp et sikkert nettverk hos han? Sikkert mot hacking og lignende mener jeg det er.. har jo ruter med firewall (skal sjekke om noen porter er åpne, har ikke åpnet noe selv, så jeg trur ikke det er det), kjører også nis2k4 på begge maskinene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er kontakt med internett så er det såklart alltid fare for virus. Skal det settes opp en filserver her og ønsker sikkerhet mot virus med en sentral administrasjon av antivirusprogrammet anbefaler jeg Norton Antivirus Corporate Edition 9.0. Det installeres på serveren og klientene installerer anitivirusprogrammet fra serveren. Da vil serveren alltid oppdatere klientene.Ikke ofte jeg er borti at virus sletter filer, faren er større for at den gjør dem korrupt

Slå av DHCP funsjonen i ruteren og sett oppp DHCP på serveren. Del ut de katalogene du trenger og mapp dem opp på klientene, gjerne gjennom group policy så har du et greit oppsett. Hvis de skal ha sentral datalagring på serveren er det også viktig å tenke backup

Lykke til

Lenke til kommentar
Så lenge det er kontakt med internett så er det såklart alltid fare for virus. Skal det settes opp en filserver her og ønsker sikkerhet mot virus med en sentral administrasjon av antivirusprogrammet anbefaler jeg Norton Antivirus Corporate Edition 9.0. Det installeres på serveren og klientene installerer anitivirusprogrammet fra serveren. Da vil serveren alltid oppdatere klientene.Ikke ofte jeg er borti at virus sletter filer, faren er større for at den gjør dem korrupt

Slå av DHCP funsjonen i ruteren og sett oppp DHCP på serveren. Del ut de katalogene du trenger og mapp dem opp på klientene, gjerne gjennom group policy så har du et greit oppsett. Hvis de skal ha sentral datalagring på serveren er det også viktig å tenke backup

Lykke til

For ett lite kontor blir denne løsningen noe dyr.

Sett opp en vanlig Windows boks, med antivrus.

Denne kan du bruke som filserver i en workgroup, og kan settes opp enkelt for å ta backup av ut på CD/DVD eller andre løsninger.

Det er ikke noe prob å dele ut mapper på denne burken og lage direkte mappinger inn fra de to maskinene.

Det å kjøpe inn ett server OS + Corp edition av Norton er ikke av de billigste løsnignene. Du kan også bruke en Linux burk til dette formålet.

Da kan du fortsatt ha DHCP på ruteren, men begrens antallet ledige ip adresser til kun det som er nødvendig på kontorets maskiner.

Dette er kun ment som ett alternativ til det som allerede er nevnt som jeg synes er noe overkill for ett kontor med to ansatte.

Just my 2 cent.....

Lenke til kommentar

Ikke det at jeg skal påstå at linux ikke er sikkert men jeg etter min erfaring vet at mange tror de kan linux ganske bra men ikke kan det og dermed ikke gjør et skikkelig oppsett. Du kan skrøyte så mye en bare vil av linux men for at det skal være skikkelig bra må du kunne det. Windows er mye enklere og dermed lettere å få sikkert

Lenke til kommentar

Vel, Linux er mye mer sikker en Windows som standard. Så klart et system er ikke bedre en den som bruker det, men diskusjonen her var filserver og hvordan slippe virus. Som de fleste vet så finnes det ingen virus på Linux (Ok, kanskje et par men de er ikke noe trussel), det finnes sikkerhetshull i Linux men de blir raskt tettet og trenger ikke være en stor trussel som på Windows.

Så den "enkleste" måten å sikre en filserver på er å installere Linux, dette forutsier at brukeren har erfaring eller kjenner noen som har erfaring med Linux.

Lenke til kommentar

Takk for alle innspill,

har sett litt på windows-servere, men de blir ganske dyre… (windows server er ikke billig)

har jo alt lisens på antivirus på alle Pcene, og de oppdateres jo hele tiden, en server med antivirus vil jo ikke oppdateres noe raskere så det blir vell ikke mye mer sikkert mot virus a like vell?

har snakka med en annen kammerat, og han foreslo at jeg kunne sette opp en proxy server for å sikre nettet enda mer (vell, han får gjøre det siden jeg ikke har mye peil på slikt da), det kan jeg jo bruke en gammel PC med linux til, så det vil jo ikke koste noe…

er vell nesten større fare for disk-krasj og lignende (var nære på en gang fjorhøst trur jeg det var, men fikk fiksa det…)

vet ikke helt hva det blir til enda, fattern snakker om å kjøpe noen nye PCer (de han har begynner å bli litt gamle og trege… så jeg regner med at de kan settes opp til noe server bruk om han kjøper noe nytt)

men hva med dette da: sette opp en filserver på linux (samba-server) med firewall, og bare åpne porten(e) som trengs for fildelingen på linuxen, og bare gi tilgang til de maskinene som er på kontoret.

(kan jo bruke en av windows-maskinene han har også med nis2k4, der vet jeg hvordan jeg setter det opp i alle fall, kommer litt an på hva han finner ut han skal kjøpe)

kjøper han noe nytt til server blir det i alle fall noe med RAID (0+1 eller 5, noe som tåler at en disk kasjer i alle fall)

får snakke litt mer med noen andre kammerater som arbeider med data/linux daglig om de kan hjelpe med oppsett av server og lignende…

backup har vi alltid tenkt på, og det tas daglig, nå bruker han en 1GB flash usb-brikke, og det funker fint…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...