Gå til innhold

Stille PC: Zalman Reserator og kobber


Anbefalte innlegg

Jeg har en Zalman Reserator og bruker den til å kjøle CPU (AMD 3000+), grafikkort (Sapphire Radeon 9800 Pro) og chipset (MSI K8N Neo Platinum, ved bruk av den andre VGA-kjøleblokken i VGA-pakken fra Zalman). Jeg har en Etasis vifteløs PSU fra pcstyling.no, og de eneste lydene jeg kan høre er ørlite summing fra vannpumpa (veldig avhengig av underlag) og lyder fra harddisken (en Seagate Barracuda 200GB).

 

Jeg sover på samme rom som PC-en og kunne gjerne tenke meg å bli kvitt susing og knatring fra harddisken også, og har derfor gått til innkjøp av en Watercool Silentstar harddisk-kjøler og lyddemper fra Komplett: http://komplett.no/k/ki.asp?sku=301626&cks=PRL. Her er en test på tysk med masse bilder: http://www.dexgo.com/site/index.php?site=a...w.php&showid=74. Jeg liker den fordi den demper både vibrasjoner og susing fra en eller to harddisker.

 

Problemet med denne er at kjøleelementene er av kobber. Alle Zalman Reserator elementene er derimot av anodisert aluminium (CPU-kjøleren inneholder kobber men så vidt jeg forstår er bare anodisert aluminium i kontakt med vann). Jeg har sett noen stygge bilder av galvanisk korrosjon: http://www.overclockers.com/tips1153/index03.asp og http://www.dansdata.com/burning.htm. Jeg har derfor gått til innkjøp av et aluminiumsrør som jeg har tenkt til å kjøre inn i kobberelementene slik at ikke noe kobber kommer i kontakt med vann.

 

Det er tre ting jeg lurer på om noen har synspunkter på:

 

1) Vil Reseratoren klare å kjøle en eller to harddisker i tillegg til CPU, VGA og chipset? Temperaturen på min CPU er nå typisk 36 grader og på chipsettet 40 grader. Jeg har ikke tenkt å overklokke.

 

2) Vil det bli galvanisk korrosjon hvis introduserer kobber i vannkretsen? Jeg bruker nå ikke noe tilsetning i vannet men bruker iallfall destillert vann fra apoteket.

 

3) Vil det bli korrosjon eller andre problemer hvis jeg setter inn et relativt ubehandlet aluminiumsrør i vannkretsen, når det bare finnes anodisert aluminium i resten av kretsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar og link. Jeg hadde ikke sett den artikkelen selv om jeg har lett en god del.

 

Blir det elektrisk kontakt mellom kobber og aluminium i mitt tilfelle? Watercool Silentstar er laget slik at kobberblokkene skal være i fysisk kontakt med begge sider av harddisken. Harddisk og kobberblokker ligger inne i en metallkasse som er skumgummipolstret, hvilket skulle forhindre elektrisk kontakt via kassa. Det kan muligens bli elektrisk kontakt hvis harddisk-veggen er koblet til jord via strømledningen til harddisken, og CPU-kjøleren også er koblet til jord via kjølepastaen eller via festeskruene?

 

Hvis konklusjonen blir at jeg risikerer galvanisk korrosjon ved å koble inn kobberelementene vil jeg bruke min (nokså dristige) plan om å sette inn et aluminiumsrør. Men nå skjønner jeg at det er veldig viktig at dette røret da dekker over all kobber, siden det er i direkte fysisk kontakt med kobberet. Det vil gjør det litt mer nervepirrende å sette det inn. Røret har utvendig diameter på 10 mm og hullet gjennom kobberblokkene har innvendig diameter på ca 10 mm. men det er ørlite for trangt. Det går an å lirke røret inn ca 5 mm. Jeg har kjøpt en slags slipepapir av nylon eller noe, og har tenkt å jobbe litt på det.

 

Planen er så å legge kobberblokkene i komfyren ved 200 grader, og legge røret i fryseren, og satse på at disse temperaturforskjellene endrer dimensjonene nok. Så skal jeg dunke røret inn med helst bare ett eneste kraftig slag. Fordelen med dette er at hvis jeg får røret helt igjennom vil det sitte helt tett når kobberet kjølner og røret tiner, slik at varmen overføres godt fra kobberblokken til røret. Men hvis jeg av en eller annen grunn ikke får røret helt igjennom så får jeg det aldri i verden ut igjen, siden røret da har utvidet seg. Og siden kobber og aluminium nå er i direkte kontakt så blir det 100% sikket galvanisk korrosjon og grums i systemet. Jeg synes jeg kan se en liten hump i hullet i kobberblokkene - hvis røret stopper der så er det nok bare å kjøpe en en annen harddiskkjøler. Og den blir i så fall av aluminium.

Lenke til kommentar

Mye hysteri om korrosjon på forumet.

Leter du litt så finner du mange tråder om dette.

 

Kjølesystemet på en bil kan se slik ut:

Radiator og rør i kobber. Motorblokk av støpejern.

Denne er koblet direkte til -polen på batteriet.

Toppen av aluminium.

 

Her er flere metaller og strøm i tillegg. Man bruker

vann fra springen og frostvæske. Frostvæske hindrer

også korrosjon.

 

Hvorfor skulle ikke dette funke på en PC?

Lenke til kommentar
Takk for svar og link. Jeg hadde ikke sett den artikkelen selv om jeg har lett en god del.

 

Blir det elektrisk kontakt mellom kobber og aluminium i mitt tilfelle? Watercool Silentstar er laget slik at kobberblokkene skal være i fysisk kontakt med begge sider av harddisken. Harddisk og kobberblokker ligger inne i en metallkasse som er skumgummipolstret, hvilket skulle forhindre elektrisk kontakt via kassa. Det kan muligens bli elektrisk kontakt hvis harddisk-veggen er koblet til jord via strømledningen til harddisken, og CPU-kjøleren også er koblet til jord via kjølepastaen eller via festeskruene?

 

Godt spørsmål! :ohmy:

 

Om det blir kontakt mellom CPU-kjøler og HD-kjøler er vel ikkje så nøye sidan begge er laga av kobber. CPU-kjøleren er i tillegg overflatebehandla slik at den er passiv - på samme måte som ein plastbit.

 

Eg er enig med OogaBooga (sjølv om det ikkje har vore ein kobberradiator i ein bil sidan middelalderen), korrosjon er ikkje noko stort problem. Likevel er det av og til problemer. Dette kan komme av uheldige konstruksjonar og feil montering. I dette tilfellet ser det greit ut. Sidan allt av Zalman sitt utstyr er overflatebehandla slik at det er tilnærma passivt. Med ein liten dose korrosjonshemmande middel burde det gå bra.

Lenke til kommentar

Takk for korreksjonen Kvakksalveren.

Var ikke 100% sikker på det der med radiatoren. :blush:

Flere metaller og strøm er det åkkesom.

Og mye pes om korrosjon. :whistle:

 

Men biler fra middelalderen er vel ikke mest

plaget med korrosjon i kjølesystemet :hmm:

Der sitter den vel helst i "kabinettet" :D

Endret av OogaBooga
Lenke til kommentar

@Kvakksalveren: Det jeg mente var at det er viktig hvorvidt kobberblokken er i elektrisk/metallisk kontakt med det anodiserte aluminiumet. Dette fordi det øker hastigheten på den galvaniske korrosjonen. Jeg har tenkt på å legge en slags hinne mellom kobberblokkene og harddisken, kanskje et plastlag (jeg håper i så fall varmen fra harddisken slipper gjennom).

 

@OogaBooga: Jeg er enig i at det er litt hysterisk. Men jeg har nå et veldig stille og stabilt system. Det står på 24 timer i døgnet og har ikke krasjet på fire måneder. Jeg har en viss interesse av å fjerne den siste biten støy, men jeg liker ikke tanken på å innføre en mulig "tikkende bombe" i systemet, nesten uansett hvor liten sjanse det er for at systemet bryter sammen på et uvisst senere tidspunkt.

 

Hvis jeg skal bruke Watercool Silentstar kjøleren som jeg har kjøpt så bør jeg altså bruke kjølevæske, og er har i tillegg muligheten til å sette inn et aluminiumrør. Er dere enig i at det ville være mindre sjanse for galvanisk korrosjon hvis jeg faktisk klarer å sette inn røret? Da vil vannkretsen altså inneholde både anodisert og ubehandlet (tror jeg) aluminium, og det vil forhåpentligvis ikke være elektrisk/metallisk kontakt mellom disse.

 

@Kvakksalveren: Du skriver i tråden du sendte at oksidasjonslaget i anodisert aluminium vil korrodere galvanisk med rent aluminium. Vet du den galvaniske spenningsforskjellen mellom disse materialene? Blir dette et problem hvis jeg setter inn aluminiumsrøret, og er det i så fall bedre eller verre å sette inn røret enn å ikke sette det inn?

Lenke til kommentar

Blir det noko elektrisk kontakt mellom hd-kjølar og aluminium? Eg har mine tvil. Eg trur ikkje det er elektrisk/metallisk kontakt GPU&NB-blokkene og resten av kabinettet. Du kan jo male HD-kjølaren innvendig.

 

Spenningsforskjellen veit eg ikkje uansett har den lite å sei for hastigheten.

For å være heilt ærleg er eg ikkje noko stor ekspert på anodisert aluminium. Likevel vil eg tru at det alu-røyret kan gjere meir skade enn nytte. Særlig i lys av at det ikkje er nødvendig å montere.

 

OogaBooga:

Mykje galvanisk korrosjon og elendighet i middelalderen. Koparradiatoren forsvant vel når bilane fekk aluminiumstopp trur eg. Uansett er alutoppen ei støypt legering, der det sikkert tatt høgde for korrosjon.

 

Korrosjon kostar Norge ca 10 mrd kroner kvart år :no: , så litt gnål må vi tåle.

 

Btw: Brukernavnet mitt er ikkje Kvakksalveren, men det er kanskje ein viss betydning for sannhetsgehaltet i innleggene mine.

Lenke til kommentar

Leste litt om emnet jeg har i ei bok, men dette blir bare et veldig kort trekk fra det som stod der.

 

Galvanisk korrosjon dempes\hindres ved å benytte væske med lav elektrisk konduktivitet. Batterivann e.l. er da midt i blinken.

 

Korrosjonen er etter det jeg forstod også redusert når metallene ikke er i direkte kontakt med hverandre.

 

pH er også avgjørende, "Cu vil ha det best " når pH økes.... Al har et bunnpunkt rundt pH 7.

 

Korrosjonsdempende additiver vil selvfølgelig dempe ytterligere.

 

Ut fra det jeg leste og som er dårlig sammenfattet her, tror jeg det ikke er noe problem med både Cu og Al i samme system når pH på kjølevæska er riktig, det benyttes batterivann e.l., og du bruker korrosjonsdemopende additiver.

 

For mer om emnet kan du låne f eks på et høyskole- eller universitsbibliotek (vet ikke med vanlig bibliotek) boken "Fouling of Heat Exchangers" av T.R. Bott, ISBN 0-444-82186-4

Lenke til kommentar

Takk for tipset!

 

Hvis noen skulle være interessert så fikk jeg følgende svar fra Zalman angående mine tre opprinnelige spørsmål. De bekrefter at det kan være problemer med korrosjon av aluminiumsrøret.

 

----------------------

 

Thank you very much for your enquiry.

 

Please refer to below answer messages for your question

 

1) There are no specific model name for your CPU. Therefore, if we assume the maximum thermal value based upon AXDA3000DKV4E ( 68 .3 W), it is okay to use our reserator 1 with your system. But depend on ambient temp. and the location of reserator 1, the temp. may vary.

 

2) For the Galvanic corrosion, Our Reserator 1 is made of aluminum, and CPU water block is made of aluminum + copper with gold plated. This is due to prevent galvanic corrosion. We do not take responsibility for the corrosion if our product used with other manufacturer's water block.

 

To avoid corrosion, you can use special water coolant for computer cooling. When you buy this special water coolant, you must check the below points.

 

l Do they have copper, aluminum, SUS, plastic anti-corrosion additive?

l Is it safe for human?

l Procedure of refilling and usage. (eg, add distilled water with original solution, etc.)

l What is this water coolant’s exchange period.

 

If you insert aluminum tube inside water block, this can help prevent corrosion but we assume that you might have to sacrifice the efficiency of this water cooling method.

 

3) If you insert aluminum tube inside our reserator 1, below problems may occur.

 

l Corrosion occurred by non-anodized aluminum tube

l Decrease pump’s life time.

l Produce noise.

l Etc.

 

We do not provide A/S for the problems on RST1 occurred by defect of other manufacturer's product.

 

Best regards,

 

Support/Zalman

 

>I have a Reserator and the VGA block and I use it for cooling the CPU (AMD 3000+) and VGA chip (a Sapphire Radeon 9800 Pro), and also - using the second VGA block - the chipset (on a MSI K8N Neo Platinum board). This makes my PC very quiet, but as I have it in the bedroom I can still hear the hard disk working in the night. I'd like to get rid of that noise too, so I bought a Watercool Silentstar hard disk cooler and silencer (a review in german with lots of pictures here: http://www.dexgo.com/site/index.php?site=a....php&showid=74). However, it has copper elements which are in direct contact with water. Now I have two questions before I include it in the water circuit together with the three other water blocks from Zalman:

>

>1) Is the Reserator capable of cooling that much?

>2) Will the inclusion of copper cause noticable galvanic corrosion?

>

>In case the answer is yes on both accounts, I have bought an aluminium tube which i plan to insert into the Watercool Silentstar copper elements so that no copper will be in contact with water. A final question:

>

>3) Will inserting an non-anodized aluminium tube into the Zalman Reserator circuit cause any problems?

>

>Thanks in advance for any help.

Lenke til kommentar

en ting til her:

 

Når det gjelder Reserator1 er ikke pumpen så veldig kraftig. For at den skal være effektiv nok - gjelder det å ha så korte vannledningsstrekk som mulig. Hvis du vil bruke den til mer enn to blokker, bør du kanskje vurdere å bruke en ekstern og kraftigere pumpe?? Og vær oppmerksom på at du kan tape noe på lyd her... Som nevnt over og i andre tråder - Reseratorens lydnivå er 100% avhengig av underlag. Min står på 4mm gummi, 10 mm lydisolasjonsmatte fra Biltema og en bit teppeflis på toppen. Umulig å høre!

 

Reseratoren min kjøler CPU og Northbridge (den siste med den minste GPU-blokka til Zalman). Jeg hadde drøyt en meter slange til overs da jeg var ferdig med monteringen.

 

Dersom jeg går for vannkjøling av HD'er etc... har jeg planer om å skaffe en Reserator til.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

For den som måtte være interessert tenkte jeg at jeg skulle fortelle hva jeg gjorde med harddisk-kjølingen. Jeg droppet planen om å tvinge aluminiumsrøret inn i kobberblokkene og kjøpte istedet en harddisk vannblokk med produktnummer MIHDWBK01SB fra microplex:

 

http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...BK01SB&toc=5434

 

Jeg pakket så harddisken inn i noe skumgummi som brukes til å dempe lyden fra båtmotorer og surret masse tape rundt. Det eneste som stikker ut er vann-, strøm- og S-ATA-ledningen. Den har jeg nå i samme vannkrets som cpu, gpu og chipset-kjøleblokker, alt sammen kjølt av en eneste Zalman Reserator. Det finnes ikke en vifte noe sted i eller ved maskinen.

 

Dette oppsettet fungerer helt fint og Zalman-en er kraftig nok til å kjøle alt. Akkurat nå er det en regnfull sommerdag og temperaturene for harddisk, CPU og chipset er hhv 38, 33 og 42 grader i følge programmet "Everest Ultimate Edition", og RAM-temperaturen er på 50 grader i følge en temperaturmåler som jeg har i kabinettet.

 

Det eneste problemet jeg har hatt var på en av de varmeste dagene i Oslo i sommer da jeg skulle kjøle meg litt innendørs med dataspillet "Rise of Nations". Etter en time frøs PC-en og jeg måtte restarte maskinen. Dette skjedde et par ganger, hver gang etter ca en times spilling, men harddisk, CPU og chipset var alle på ca 50 grader. Reseratoren sto ved et vindu der solen lyste rett på (men gardinene var trukket igjen).

 

Problemet tror jeg isteden var RAM-brikkene, ford de var på over 70 grader. Det var veldig varmt i luften, og siden det ikke er en eneste vifte i maskinen ble RAM-brikkene veldig varme. Jeg tenkte etterpå at jeg kunne ha satt en bordvifte ved maskinen og senket temperaturen på den måten, for jeg har et aluminiumskabinett som har masse huller i seg og luften ville blåst rett inn på hovedkortet. Men jeg har ikke fått testet den løsningen fordi det har dessverre ikke vært noen flere så varme dager i sommer. Maskinen har vært helt stabil siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...