Gå til innhold

Hvilken CL på RAM sammen med P4 ?

aspyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

aspyr - topic i tråden din passer til spørsmålene mine så jeg fortsetter på den for deg :)

Ozelot, du skriver at P4 ikke er så kresen angående timings (CL) er dette siden PC3200 RAM 200MHz (DDR400) jobber 1:1 siden Pentium4 CPU'en har FSB 200MHz?

Jeg har vanligvis 3-3-3-8 i 1:1 på mine 2x512 CL3 brikker, men nå har jeg klokket min Pentium4E Prescott fra 2.8 til 3.1, og FSB er nå 220MHz med timing 3-4-4-8 i 3:2

Siden jeg har 4xDual Channel Memory slotter på hovedkortet mitt (Asus P4P800-E Deluxe) har jeg vært inne på tanken å kjøpe meg 1GB mer i RAM, og synes at Corsair TWINX1024-3200XLPRO (400 MHz PC3200) virker som ett godt kjøp. Men disse brikkene har jo CL2 og en kar fortalte meg bastant at de var laget for AMD pga den strame timingen og ikke ville fungere godt til en Pentium4. Han var veldig skråsikker på dette så jeg ble litt usikker. Noen som kan bekrefte eller avkrefte dette?

Dersom det stemmer at de vil jobbe 1:1 bør jo ikke timingen ha så mye og si mener jeg da, og dessuten vil vel hovedkortet justere dem til slakkere timing siden de andre 2 brikkene mine har CL3?

Skulle det være en dårlig ide å sette disse CL2 brikkene sammen med CL3 brikker vil jeg vurdere å kun kjøre Corsair brikkene alene. Så er det noen som kan fortelle meg om jeg er inne på noe her, eller har jeg tatt feil og burde gå for en annen type RAM?

Lenke til kommentar
Det jeg mente, var at på Pentium baserte løsninger ikke fikk noen særlig "ytelses-boost" hvis du satte timingsen fra f.eks. 3-4-4-8 til 2-2-2-5.

På AMD derimot, tror jeg du kan tjene mer ved å sette ned timingsen.

Men det er vel ene og alene fordi en Pentium4 prosessor kjører på høyere frekvens enn en AMD, og jobber 1:1 dersom FSB er satt til 200MHz på PC3200 RAM?

Det jeg lurte på var om minnet jeg nevnte over her er tilpasset AMD og vil fungere dårlig til Pentium 4 som det ble påstått.

Det er jo vanlig PC3200 DDR minne bare med CL2 i Latency, og Pentium4 bryr seg jo som sagt ikke om timings.. ;)

Lenke til kommentar

Det jeg lurte på var om minnet jeg nevnte over her er tilpasset AMD og vil fungere dårlig til Pentium 4 som det ble påstått.

Det er jo vanlig PC3200 DDR minne bare med CL2 i Latency, og Pentium4 bryr seg jo som sagt ikke om timings.. ;)

Men det er vel ene og alene fordi en Pentium4 prosessor kjører på høyere frekvens enn en AMD, og jobber 1:1 dersom FSB er satt til 200MHz på PC3200 RAM?

Nei, ikke som jeg vet.

Og har ikke hørt om minne som er spesialtilpasset Intel cpu`er.

Men såklart, har sett tester der du kan kjøre strammere timings på en Intel maskin, enn en AMd maskin, men det har (etter det jeg tror) blitt "fikset" på, slik at du skal kunne komme like høyt på fsb`en på et Amd oppsett enn et Intel oppsett.

Lenke til kommentar

Jo lavere timings jo bedre, enkelt og greit. Ytelsesboosten er bare målbar, ikke merkbar uansett om det er p4 eller amd.

Cluster1: Du kan fortelle han som sa at det var laget til amd pga. stramme timings å ryke å reise. har en p4 3,2E og den funker utmerket med corsair XL-ram. Men ramen vil alltid kjøre så fort som den svakeste. så hvis du kjøper 1 gig til vil de nye brikkene kjøre på samme innstillinger som de gamle. Derfor burde du kjøpe 1 gig til av samme ram som du har.

Mye rare spekulasjoner ute og går :hmm:

Herr Brun

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...