Gå til innhold

CD-Interactive brukere i Norge?

plankeby

Anbefalte innlegg

Philips og Sony (m.fl.) hadde rundt 90-tallet en konsoll som tok CD-I media. Dette var diverse multimedia plater og spill, boksen tok også Video-CD.

Jeg eier en Philips CD-I maskin og skulle gjerne vite om det er andre her i landet som sitter på en slik. Jeg tør påstå at spillene hadde grafikk som var laaaangt føre sin tid, og er ganske bra også i dag. Noen spill var også basert på ekte video med ekte mennesker!

Sitter du eller noen kjente på spill og programvare i CD-I format, så hør i fra dere her.

Håper dette ikke er helt utenfor tema i dette forum. :roll:

Jeg vet at spill på CD-I plattformen kan skaffes i utlandet, men det vil være fint å kunne komme i kontakt med noen som sitter på slike spill her.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Philips og Sony (m.fl.) hadde rundt 90-tallet en konsoll som tok CD-I media. Dette var diverse multimedia plater og spill, boksen tok også Video-CD.

Jeg eier en Philips CD-I maskin og skulle gjerne vite om det er andre her i landet som sitter på en slik. Jeg tør påstå at spillene hadde grafikk som var laaaangt føre sin tid, og er ganske bra også i dag. Noen spill var også basert på ekte video med ekte mennesker!

Sitter du eller noen kjente på spill og programvare i CD-I format, så hør i fra dere her.

Håper dette ikke er helt utenfor tema i dette forum. :roll:

Jeg vet at spill på CD-I plattformen kan skaffes i utlandet, men det vil være fint å kunne komme i kontakt med noen som sitter på slike spill her.

Er det ingen her inne som har, eller vet om noen som har en slik maskin ??

!!!

Lenke til kommentar

CD-I formatet ble lansert av Philips og Sony mot slutten av 80-tallet. Skikkelig lansering av formatet, med mange ulike spillere, ble gjort i 1991 (USA) og 1992 (Europa og Japan).

En CD-I spiller kan ta bl.a. følgende formater: CD-I, CDI-video,CD-DA,CD+G, PhotoCD, CD-rom (i modus2), CD-rom XA (i modus2) og video CD.

Selve CD-I formatet kombinerer tekst, grafikk, video m.m. (Green Book standard).

Grafikk: opptil 768x560, 16 mill. farger. Lyd: 16 Bit, stereo, 44,1Khz, og dolby surround.

Google etter "CD-interactive" og du finner en del info.

Konsollene er i playstation2/ "spillekonsoll"-størrelse eller DVD-avspiller/"stasjonær"-størrelse.

Selv har jeg kun et spill, dette spillet er ekte videoopptak hvor man beveger seg rundt og skal skyte banditter i Wille Vesten. Ingen grafikk kan hamle opp med ekte video og ekte mennesker! Jeg har en pistol hvor man så skyter i vei med å sikte på det som skjer på skjermen.

Les om spillet jeg eier her: http://www.classicgaming.com/blackmoon/rev...mdm/review.html

Synd ikke flere har dette formatet her i landet....!! Mye av det er flott selv i dag, år 2005.

Bildet er samme spilleren som jeg har.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...