Gå til innhold

Guide: Hvordan ta på kjølepasta riktig!

B4stian

Anbefalte innlegg

Først så vil jeg si at dette er ingen ny guide, men velger å legge den ut fordi at det er sikkert et par poster i uka om dette emnet! ;)

Hvilken goop skal jeg kjøpe?

Mange er sikkert vel og bra, men ingen slår Arctic Silver 5, fordi den inneholder nesten kun sølv som leder veldig bra!

Hvor mye goop trenger jeg på prosessoren?

Et lite tynt lag på hele kjernen er ok, som hos SOcket A som har den lille avlange flaten i midten, mens på P4 og AMD 64-bits ser hele ut som kjernen, men kjernen ligger under laget på toppen som kalles heatspreader. På P4 og AMD64 kan du ta en liten dæsj i midten også tar du på kjøleren og dreier den til venstre og høyre så goopen fordeler seg utover og dekker ujevnheter og liknende. Det med å vri den til side til side kan også være greit på alle egentlig siden da kan du få dekt ujevnhetene bedre.

Hva skal jeg smøre det ut med?

Til det kan du bruke det meste, men fingeren er ikke så lurt siden det er fett i huden. Et kredittkort, et stykke papp/papir eller nesten hva som helst kan brukes til det!

Jeg har startet maskinen, men merker nesten ikke forskjell: Hva har jeg gjort galt?

Sannsynligvis ingenting, men de fleste trenger opptil 200 timer før goopen er "kjørt" inn og yter maksimalt, men etter et døgn burde du merke litt forskjell på load temp'en, idle temp'en er ikke sikkert blir noe lavere! Men hvis det ikke bedrer seg kan du jo sjekke om kjøleren står rett på, mange som sliter med å få dem rette spesielt på Socket A. Hvis ikke noe forbedrer seg kan du jo også ta av goopen, og ta på ny (kanskje du tok på for mye forrige gang?)

Resultat etter goop

.......................Idle......Max

Uten goop..........63........73

Med goop...........55........62

Som du ser gikk temp'en veldig ned på min AMD Athlon XP 2500+ Barton, etter et døgn hadde temp'en nesten synket til max load sånn den er i tabellen (etter 200 timer!)

For mere detaljer foreslår jeg at du leser Overklokking.no goopguide sin!

Endret av datating
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men til vanlig bruk er det ikke noe vits å kjøpe AS5.

Bruker man en PC normalt vil en hvilkensomhelst kjølepasta være mer enn bra nok.

Og kjernen på P4 er ikke mye anderledes enn AMD sin mht. størrelse.

Men P4 har sånne fancy heatspreadere, det har forresten A64 også.

På de holder det å ta litt kjølepasta på midten og så bare dytte nedpå kjøleren. ;)

Lenke til kommentar
Grei guide, men for guds skyld: det heter HVILKEN goop!

Ganske sikker på at han skrev "hvem goop" som en spøk, og ikke alvorlig.

men bilder er nesten et must i en guide :)

Okey skal forandre til hvilken (dårlig uvane å skrive hvem... :blush:) og skal få lagt ut noen bilder også!

Lenke til kommentar
Fint forklart. :yes:

Takker. :)

Men noe annet jeg burde ha med?

Det er et par ting som bør pusses litt på.

Et lite tynt lag på hele kjernen er ok, som du sikkert vet er AMD Athlon sine kjerner mindre enn bl.a. Pentium 4 sine, men den blanke flaten er den som skal dekkes, og husk kun et tynt lag.

P4 og A64 har heatspreader. Hele det blanke området som du kaller det er en heatspreader, det er ikke kjernen (den ligger under heatspreaderen :p).

På a64 så er det anbefalt at man tar en lite "dæsj" goop midt på heatspreaderen (mao rett over kjernen) så setter man kjøleren over og vrir litt til høyre og venstre (for å spre goopen litt) før man setter den fast.

Guiden er i seg selv en god ide og du har begynt bra. Det er nok mange som vil ha nytte av den, men jeg foreslår at du gjøre litt mere research sånn at du får litt mere "kjøtt på beina"

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...