tersvenn Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Kort fortalt: Jeg kan bruke bilen normalt, men så kan det skje etter et besøk feks på butikken at den ikke starter igjen. Dette skjer ikke ofte, og kun bare etter parkering . Har aldri stoppa v/normal kjøring. Hadde bilen inn på merkeverksted for 60.000 service da de fikk samme problem og fordeler ble byttet. - Problemet er der ennu og VW verkstedet har sett på problemet igjen uten å finne noe feil. Har selv i ettertid konstatert at gnist mangler når den ikke vil starte. Må nok prøve å feilsøke litt selv. Trodde først at det kunne være alarmen, men den er utkoblet. Forøvrig ikke koblet til motorsystemene i allfall....synd. Har hånboka, men den er på tysk så det er ikke så lett for meg. Trenger noen innspill på hvordan jeg skal gå frem nu, eller det aller beste - at noen forteller meg hva som er feil Lenke til kommentar
stians Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Er det foreksempel fukt i været når du ikke får start på den etter på ? det kan være flere ting som kan være årsaken. men når du har funnet ut at det ikke er gnist på pluggen når den ikke starter har du klart å eliminere en god del. Du vet da at med all sansynlighet er benisn tilførselen ok dvs. pumpe, filter, rør, dyser, galleri osv. Du vet også at med all sannsynlighet er luft tilførselen ok dvs: Co potenitometer, luftfiler, vakumslanger, gasspjeld, fullgass og tomgangsbryter, Det du bør kontrolere er følgende: Du har nå begynt i en ende av systemet og bør jobbe deg videre utover. Du har konstatert at der ikke er gnist i pluggene.. Prøv da å ta en plugg å sett den i enden av coilcabelen (den i midten av fordeler lokket) er det gnist der er det en av 3 ting: Tennplugg kablene, Rotor, Fordelerlokk.. Er det ikke gnist der kan du ta å sjekke hallgiveren. Det er en føler som står på fordeleren (når du står foran bilen er den på hs av fordeleren 3 polt stikk) på de to ytterste pinnene i stikket skal den ha minimum 10v+ med tenning på. det er 10v+ som kommer fra styreenheten til motoren. har den det kan du kontrolere at den sender de rette signalene: Sett på stikket og ta en prøvelamper og sett i ledningen i midten. så får du en til å prøve å kinne motoren. den skal da blinke (ikke så viktig hvor fort så lenge den blinker) Blinker den er hallgiver ok Blinker den ikke er hallgiver defekt den får du desverre ikke lø så du må ha hel fordeler.. Viss den er ok så står vi i grunnen igjenn med kun 2 ting coil kabel og coilen. du kan jo velge selv hva du vill bytte først Men coil kabelen kan du ohme den skal ha ca 15ohm men viss den er så gåend at du ikke får start på bilen din har den sikkert ikke gjennomgang i det hele tatt.. Coilen kan du også ohme gjennom primær og sekundær viklingene nå husker jeg ikke akkurat i hode hvilket klemme nr det er på de to. men det klarer du kansje å lese deg fram til i boka di men viss alt det overnevnte er i orden sjekker du at coilen får + og - viss den får det er det sannsynlig vis den som er defekt.. Håper dette har vert til hjelp Endret 8. januar 2005 av stians Lenke til kommentar
tersvenn Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Tusen takk for et kjempefint svar Stians Har funnet ut at feilen ikke ligger i tenning eller i motorkontroller`n. Mysterienes tid er ikke forbi skal du tro - hør her: Med tenning og parkerinslys på¨målte jeg Hallgiver (+pinne 1 og 3), Coil(+15), drivspenninger til kontroller, kontakter, pluggledninger og andre "mistenkelige" saker og ting; og fant ut at alt var tilsynelatende OK. Satte alle plugger på plass, fjernet utstyret og idet jeg lukket panseret med et "smell" (i frustrasjon - understøttet av div unevnelige gloser)ser jeg i "øyekroken" at noe skjer med parkeringslysene. Om det var det venstre som kom på eller det høyre som slukket kan jeg ikke si. Noe skjedde ihvertfall. Hmmmmm... Inn å prøve - START! Maler som en katt. Hva nu da??? Stopper motoren og prøver en gang til - joda - starter fint den. Venter 10min og da er den død. Sjekker parkeringslysene og de er svart (foran). Åpner panseret og lukker med det nu så kjente smellet og der tenner venstre p-lys og bilen starter. Hva i h...te har nu p-lysene med tenningen å gjøre. De går faktisk på egen sikringskurs (nr8), og den er ok for det er lys i p-lysene bak. Forstå det den som kan Det er/har vært en DEFA alarm i bilen som jeg ba verkstedet om å koble ut - noe de bekrefer utført. Kan det virkelig være at det er ett eller annet her som skurrer. Lysene skal jo blinke som besatt når alarmen går. Kan det bety at det fremdeles er en åpen/aktiv "alarmbakdør". Merk at startvanskene bare kommer etter at bilen har vært stoppet for en stund. Når jeg slår av tenninga så kommer det en varselpiping fra et eller annet. Har alltid trodd at det er noe som tilhører bilen originalt. Ikke til å undres at bilen har startet etter jeg har sjekket ledninger og div i mottorommet. Det hadde vel i grunnen vært nok å slamre med panseret. Nu venter jeg virkelig i spenning på spørsmål, evnt innlegg om dette Endret 8. januar 2005 av tersvenn Lenke til kommentar
agvg Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Nu venter jeg virkelig i spenning på spørsmål, evnt innlegg om dette Dette kan være en jordingsfeil, defekte hovedsikringer, reele eller noe lignende i og med det reagerer på vibrasjonene fra panserlukkingen Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Har ikke lest alt men: Hvortid byttet du tennplugger, tennkabler, rotor og fordelerlokk? Lenke til kommentar
tersvenn Skrevet 8. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2005 agvg, Er enig med at det kan være jordfeil eller et rele som henger, kan bli vrient å finne i så fall. Er gammel elektromann selv og jordfeil er noe av det verste som finnes. Skal kanskje ikke henge meg så opp i det, men det utelukker ikke at det er noe med alarmen. Sjekka nettopp under dekslene v/sikringsboksen, og der er det litt av vert som slenger rundt. Noen releer som ikke hører til, noen sladdkoblinger m/elendige loddinger. Tar tak i dette i morgen. Kong Basse, Hadde 60.000Km service i November 2004. Da ble t.o.m. fordeleren skiftet - nettopp pga dette problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå