Audio-styler Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei Jeg vurderer å kjøpe meg denne bassen "pioneer TS-W121SPL". http://pioneer.no/no/product_detail.jsp?pr...nomy_id=430-467 Jeg lurte på om det er noen som har noen erfaringer med denne bassen, el denne serien. Styrke, tålegrense, frenkvensområde(hvordan den takler høye og lave toner, spiller den like høyt på alle) Den bassen jeg har nå er en Sony bass, den femkantede 15" med 1400W pmpo. Jeg synes denne bassen spiller helt sinnsykt, men bassen er mer beregnet på de helt lave frekvensområdene (hvor den spiller sinnsykt høyt) og den spiller da i forhold ikke så høyt på de lave tonene. Men for all del, bassen er helt sinnsykt bra den. Hvis du har noen erfaringer med Pioneer bass, plz skriv disse erfaringene her. Takk!!! :!: Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Suben er ok den, men det finnes helt klart suber som spiller renere. 1400 pmpo watt sier meg ingenting. Kom med sikringsstørrelse, navn, link til forsterker eller lignende. Det som teller mest er tross alt hvor mye strøm forsterkeren kan avgi, effekten i watt er overvurdert som mål på hva som er "bra". Antagelig vil ikke den forsterkeren du nevner være egnet til å dra subben i det heletatt. Personlig ville jeg heller sett på Infinity, Soundstream,Peerless, Morel og Eton for å nevne noe. Alt avhengig av budsjett selvfølgelig, men med den ampen du trolig har ville nok en Infinity Kappa Perfect 12.1 Eller Peerless XLS308SWR være tingen. Spiller garantert penere enn Pioneersaken. Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Jeg sitter pr dags dato med Norgesrekorden i db-drag klasse Street A hvor jeg bruker to stk TS-W101SPL som er 10" versjonen av samme serien som du lurte på.. Dette er en sub som spiller veldig høyt med en god forsterker. Skal vel og merke si meg enig med Jalla om at det er subber som spiller renere enn disse, men faktisk så er de ikke så værst og holder nok til folk flest. Hvorvidt en sub spiller høyt på alle frekvenser avgjøres som regel ikke av elementet selv, men kassen man bygger. db i forhold til frekvens daler som regel ikke før ett stykke rundt 200Hz, og siden man likevel deler subben ved 60,80 eller 100Hz så blir ikke dette ett problem. Bygger du en lukket kasse vil den spille relativt like over hele frekvensområdet. Bygger du en portet kasse vil den spille høyere på enkelte frekvenser, alt etter antall liter på kassen og åssen du har tunet porten. Har også 2 stk Infinity Kappa Perfect 10.1 og disse spiller renere enn Pioneerene, men spiller ikke fullt så høyt. Endret 5. januar 2005 av Techpoint Lenke til kommentar
Audio-styler Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 okey... men til jalla, jeg snakket ikke om noen forskerker her!!. Den sonyen jeg snakket om er den gamle bassen min Den forsterkeren jeg har nå, og som jeg kommer til å kjøre pioneer bassen på, hiv jeg kjøper den er ne Rockford Forsgate 401s 1200W. Jeg personalig synes dette er en veldig bra forsterker!! ??? Men har seff ikke prøv ut denne på pioneer bassen da. Hvordan trur dere dette vil gå? Takker Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) okey... men til jalla, jeg snakket ikke om noen forskerker her!!. Den sonyen jeg snakket om er den gamle bassen min Den forsterkeren jeg har nå, og som jeg kommer til å kjøre pioneer bassen på, hiv jeg kjøper den er ne Rockford Forsgate 401s 1200W. Jeg personalig synes dette er en veldig bra forsterker!! ??? Men har seff ikke prøv ut denne på pioneer bassen da. Hvordan trur dere dette vil gå? Takker Aha, men først litt basiskunskaper om stereo generelt: 1. Et element avgir, eller innehar ikke evne til å avgi effekt, det har en tolleranse for tilført effekt. Det er en passiv komponent! 2. Effekt opgitt i andre verdier enn FTC, RMS er verdiløse! pmpo, din o.l. er det bare å se bort fra! Som jeg skrev lenger opp er det viktigere med en robust evne til å levere strøm for vanlig bruk. 3. Ikke la deg lure av BlingBling og store tall! Du får det du betaler for uansett! RF 401S yter 2x100W/4Ohm 0.05% THD, 200W/2 Ohm 0.0%% THD og vil nok yte ca 1x 375W i 4 OHM 0.05% THD. Grei til å drive en mindre sub som infinityen, men vil ikke pirke Pioneersaken i lilletåa engang. RF er ok saker det, men det finnes både billigere og bedre produkter. Av forsterkere jeg vil anbefale til en rimelig penge er nok Soundstream og DynaBel de som popper frem. Musicaltrtansparency fører også SPL Audio, og Audio Link fører Hifonics, Audison er også godsaker, det samme er TRU. Alt beror på økonomien... Endret 6. januar 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Defus Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Du altså den der forstekern holder ikke til å drive den der pioneer subben. Snakker av erfaring, hadde en gang den der 401s å den sko bare drive EN RF HE2 12" å den klarte bare akkurat å gi lyd i den. Di der 1200 watt som står på forsterkern skal du ikke bry deg så mye om. Skal du sette en RF forsterker på den der subben må du nåkk ha noe kraftigere, noe som er tilnærmet like kraftig som en 851s. Men helst mye større enn det Lenke til kommentar
Audio-styler Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 ok...hmm...så dere tror ikke RF klarer jobben. Tror egentlig ikke det jeg heller, men tror den driver den litt. Men kanskje ikke!!! Brokobler å da......Seff RF drev Sony Xplod bassen min ganske bra(15" 1400 pmpo 400 Rms Femkantet, husker ikke navnet) ganske bra. Men prøved bassen på en MYE bedre forsterker en gang. Helt kalt en mye bedre opplevelse!!!....men men, så var det pengene da. Litt ålright med "punch" RF til Sony da Gikk ikke ann å snakke for å si det sånn, stemme båndene vibrerte!!! ...hehe......men ikke NOE behagelig å høre på i det heletatt. Angående Pioneer bassen så hørte jeg den på en Sony 600W forsterker en gang, FY FAEN så sinnsykt Dårlig det ble, klarte ikke å dra bassen i det hele tatt. Hadde vært bedre uten bass. .....hehe Kommer i førsten til å prøve med RF ihvertfall......til det kommer mer penger!!!! Lenke til kommentar
Defus Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 det kommer nåkk til å lage lyd, men når finansan kommer i orden bør du nåkk vurdere å oppgradere den subforsterkeren Lenke til kommentar
Audio-styler Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Okey... :D Får vurdere økonomien etterhvert Takker for hjelpen!!! Yeah!!! Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Du bør nok også vurdere SPL-Dynamics forsterkere når du kommer så langt... Lenke til kommentar
Tobby Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Angående subber så er det vel DD (Digital Designs) som banker de fleste...å da mener jeg de fleste...over 70% av verdensrekordene i spl i 2004 bør vel si sitt... Er vel bare Restyle som importerer/forhandler det i øyeblikket trur jeg...sjekk ut hjemmesida te Restyle (www.restyle.no) viss du er intressert..så fikser de det meste=) Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Angående subber så er det vel DD (Digital Designs) som banker de fleste...å da mener jeg de fleste...over 70% av verdensrekordene i spl i 2004 bør vel si sitt... hehe, sant nok,, MEN ETT FÅTALL AV NORGESREKORDENE :!: Du skal huske på at de som stiller i VM har ENDEL større kapital på sine anlegg. Hvis jeg vil spille høyere enn 143,2 dB med min bil holder det å kjøpe en enda større SPL Dynamics, som gir det dobbelte av effekt, som gjør at db'en vil øke med ca 3 dB. Jeg sitter med ett anlegg hvor sub, forsterker og kasser koster under 10 000kr, og likevel har jeg norgesrekorden. Men vi får jo se hva slags smarte ting jeg finner på i denne sesongen som kommer nå Det er enkelt og greit ett spørsmål om penger når det kommer til verdensrekorder. Kan nevne at SPL Dynamics hadde mange verdensrekorder før DD kom sterkt inn der, men så har ikke SPL-D gjort så mye med saken. Mens DD sannsynligvis har spyttet inn endel penger i sine prosjekter for å bli kjent. Om Audio-Styler er intr. i å delta på noen db-konkurranser så skal han gjerne få noen gode priser av meg, med tanke på sponsing og slikt Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 Lyst til å spille høyt og rent? etpar 15" RE XXX + Tru SH-1 er tingen. men da bør en ha et større budsjett. Det å til daglig sitte i en bil som bare durer og blafrer uten å spille rent blir direkte plagsomt. Hadde heller satsa på et mer SQ orientert oppsett. Kan godt få 135 db+ på sånt også og strengt tatt så er det høyt nok for de fleste. Det er nå mitt syn på saken da Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 8. januar 2005 Del Skrevet 8. januar 2005 (endret) Angående subber så er det vel DD (Digital Designs) som banker de fleste...å da mener jeg de fleste...over 70% av verdensrekordene i spl i 2004 bør vel si sitt... Glemte en ting SPL Dynamics har spilt over 180dB Hvor mye over er det vel ingen som vet siden måleren ikke gikk lenger enn det Tenkte bare jeg skulle nevne det Endret 8. januar 2005 av Techpoint Lenke til kommentar
Audio-styler Skrevet 9. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2005 Da begynner vi å snakke MYE db....hehe Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 9. januar 2005 Del Skrevet 9. januar 2005 Da begynner vi å snakke MYE db....hehe Tror ikke jeg ville stått i nærheten av bilen engang, blir kvalm bare ved tanken Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Vil 2 stykker av Dynabel BF1702 (530w rms brokoblet på hver spole) holde til å klare denne subben greit? For har en kamerat som har driti seg ut og kjøpt sub som var ENDEL større enn forsterkeren da, for å si det mildt (Uscarvor huff ) Endret 29. august 2006 av bjaa Lenke til kommentar
Defus Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 Av forsterkere jeg vil anbefale til en rimelig penge er nok Soundstream og DynaBel de som popper frem. Musicaltrtansparency fører også SPL Audio, og Audio Link fører Hifonics, Audison er også godsaker, det samme er TRU. Alt beror på økonomien... 3441235[/snapback] At jeg ikke så tidligere at det finnes importør av hifonics forsterkere i norge! Ah, nå blir nok ikke ps2 i bilen til dama til sommerferien. Hadde riktig nok to 15 tommere i bilen for en stund siden, men har blitt eldre og klokere. DB er ikke like artig som før *Kremt*dårlig hørsel*kremt* Så over til bjaa: Hvis du skal bruke to forsterkere til å drive en subb, må du nesten vite hva du driver på med. Spolene må få samme signal og nøyaktig samme gain, ellers kommer det til å bli ulyd til slutt av det. Men det skal gå tror jeg. Men det beste er nok å kjøpe en forsterker som er stor nok. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Vil 2 stykker av Dynabel BF1702 (530w rms brokoblet på hver spole) holde til å klare denne subben greit? For har en kamerat som har driti seg ut og kjøpt sub som var ENDEL større enn forsterkeren da, for å si det mildt (Uscarvor huff ) 6762495[/snapback] Nei! Ikke prøv, det ender garantert med katastrofe. Gå heller for en stor forsterker som gjør jobben skikkelig. Fjøsmekk og hesjestrengrep fører somregel bare i retning av Franzefoss og containerfyll Spar heller penga til en Sinfoni om du skal ha lydkvalitet Defus, hehe Endret 29. august 2006 av Jalla Lenke til kommentar
Defus Skrevet 29. august 2006 Del Skrevet 29. august 2006 (endret) Ser absolutt ut som gode saker, men måtte jo spart i flere år for å få råd til noe slikt. Om jeg ikke får spesial rabatt Endret 29. august 2006 av Defus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå