Gå til innhold

NEC's nye HD brennere

Anbefalte innlegg

NEC presenterer neste generasjons DVD-format

Stockholm, 5. januar 2005 - I begynnelsen av januar presenterer NEC den første

kompatible HD DVD-prototypen. Med den nye teknikken er det mulig å spille både HD DVD-, CD- og DVD-plater med bruk av kun ett optisk hode. Enheten er det første eksempelet på en CD-/DVD-/HD DVD-spiller som er så liten at den kan benyttes i en datamaskin.

Enhetens optiske hode er kompatibelt med tre forskjellige bølgelengder som brukerblå, røde og infrarøde laserdioder til lyskilde. Dermed kan samme laserpickup lese alle tre formatene.

Den største utfordringen med å utvikle en teknologi som håndterer både HD DVD og detradisjonelle formatene, har vært å begrense størrelsen på enheten. Dette forditeknologien krever et stort antall komponenter. Nå er komponentene integrert i ett eneste hode, og takket være et svært kompakt kretskort har NEC klart å lage en spiller i samme størrelse som de eksisterende DVD- og CD-enhetene.

Den nye prototypen vil bli presentert på en messe i Las Vegas 6.-9. januar og er et

skritt på veien mot etableringen av HD DVD-formatet.

For et høyoppløst bilde, se:

http://www.nec.se/upload/bilder/produkter/..._hddvd_stor.gif

050105__NEC_HD_DVD_CD_DVD.doc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ironisk nok vil Pioneer demonstrere BluRay på samme messe - som er konkurrenten til HD DVD.

Enda mer ironisk er det at NEC og Pioneer samarbeider så mye sammen (blant annet er brennerene bygget på samme NEC brikkesett) og allikevel konkurrerer de mot hverandre på neste generasjons lagringsformat....

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Det er ikke ironisme, det er kapitalisme.

Men det skal bli gøy når å kikke på film fra HDDVD/BlueRay formatet.

Trur nok at jeg venter litt med å kjøpe Star Trek filmer inntil de er ute, og når jeg har fått kjøpt meg

en multispiller, men det blir nok noen år fremover så jeg får nøye meg med mine VHS-opptak!

Ellers takk for artikkel-referansen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...