Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Speedo-/Surfometer unøyaktig på rask linje

Anbefalte innlegg

Jeg har Echo fra Nextgentel, og stort sett godt fornøyd. Jeg har jevnlig benyttet It-Avisens speedometer og Din Sides Surfometer til å måle hastigheten. I starten fikk jeg nokså ulike resultater fra dem, men nå har de stabilisert seg rundt 4200 kbs. Dette er jo et stykke fra de 8000 som er teoretisk max, så jeg kontaktet NGT. De påpeker at speedometrene er unøyaktige på høye hastigheter.

Dette sier forsåvidt IT-avisen:

Testen gir ikke spesielt gode resultater for hastigheter noe særlig over 2-3 Mb/s, ettersom feilmarginene blir større, og justeringer av operativsystem spiller en større rolle.

Din Side tar så vidt jeg kan se ingen slike forbehold.

NGT anbefalte meg å prøve med FTP fra en rask server (antagelig en de har gode erfaringer med. ;) ) Da fikk jeg nokså konsekvente resultater rundt 5900, det er slett ikke dårlig. Linjen min yter max 7040 sier de (har et stykke til sentralen.) Prøvde noen andre FTP steder også, Microsoft ga hele 240 kbs...

Et interessant poeng her, som støtter ideen om at der overnevnte "metere" er bedre på langsomme hastigheter, er at den opplastningshastigheten som Din Side rapporterer stemmer bedre med "virkeligheten" (hva nå den måtte være). Jeg får her 719 av 864. Det er prosentvis nesten nøyaktig det samme forholdet som mellom 5900 og 7040.

Mest til orientering dette, for de som bruker DinSide/IT-Avisen som sannhetsvitne når det gjelder bredbåndshastighet. Kanskje er det gammelt nytt...

Geir :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:innocent: her er svaret enkelt og greit, ingen isp er garanterer hastigheten du får på linja di over hele internett , ergo testen på itavisen er ikke et argument for lev da du ikke måler inne på isp din sine linjer.

de bruker ftp og laster ned fra sine servere for da får du den reele hastigheten ut .

er jo egentlig logisk da , kjøper du en bil som går tja 300 km t og du kjører den inne på fabrikk området i 300 , så kommer du ut porten og f du klarer ikke mere en 200 pga svinger å dårlig vei.

fabrikken har jo levert produktet innenfor de kriteriene du ville ha så det nytter jo ikke klage på fabrikken da.

sorry hvis det er noen skrive leifer her

Lenke til kommentar
:innocent: her er svaret enkelt og greit, ingen isp er garanterer hastigheten du får på linja di over hele internett , ergo testen på itavisen er ikke et argument for lev da du ikke måler inne på isp din sine linjer.

de bruker ftp og laster ned fra sine servere for da får du den reele hastigheten ut .

er jo egentlig logisk da , kjøper du en bil som går tja 300 km t og du kjører den inne på fabrikk området i 300 , så kommer du ut porten og f du klarer ikke mere en 200 pga svinger å dårlig vei.

fabrikken har jo levert produktet innenfor de kriteriene du ville ha så det nytter jo ikke  klage på fabrikken da.

sorry hvis det er noen skrive leifer her

Nå klaget jeg ikke. Jeg kontaktet dem for å finne ut hva slags ytelse jeg egentlig får, siden den ikke er absolutt for Echo men oppgis til "opp mot 8032 kbps etter som vi åpner slusene og lar Megabitene flyte fritt." Og ikke minst hva jeg teoretisk kunne forvente, siden ADSL er avhengig av avstanden og vi bor noen meter fra sentralen.

Eller for å bruke din sammenligning: Jeg var ikke interessert i hvor fort bilen går over Hardangervidda, jeg skjønner at det varierer med trafikk og føreforhold. Jeg var interessert i om når bilfabrikken markedsførte bilen med "opp mot 300km i timen" så kunne jeg klare det (i teorien, på flystripa på Gardemoen) eller om den faktisk bare var god for 200 uansett veiforhold. Da hadde jeg ikke fått den bilen jeg faktisk (trodde jeg) hadde kjøpt og betalt dyre penger for.

Poenget mitt var bare at IT-Avisen og DinSide ikke er noe sannhetsvitner i så måte. At de ikke er det for NGT sier seg selv.

Om jeg får 6mb ut av linjen er det verd de hundrelappene den koster mer enn en 3mb linjen (Delta 3000). Hvis jeg bare fikk 4mb er det ikke så sikkert jeg ville synes det. Spesielt i starten lurte jeg på det, da rapporterte Speedometeret bare 3,7mb.

Serveren de ba meg prøve var ellers ikke deres. De skal ha ros for at de valgte en offentlig tilgjengelig server utenfor deres nett som eksempel.

Geir :)

Lenke til kommentar

jepp enig i det

tror det er bare ngt som sier at de ikke garanterer full hastighet men at de prøver

mulig jeg tar feil men en venn av meg har ngt og der fikk han vite at de skulle prøve ,hvis de ikke fikk det til skulle han få et lavere abb med tilsvarende pris

for linja si.

men dette har med linje meter og kvalitet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...