Gå til innhold

Foskjel på gradene... AMD og Pentium

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har ikke mye peiling på vannkjøling... men jeg har fått meg det :)

Og det jeg lurer på er om det er stor forskjell på gradene mellom Pentium 4 og AMD??

For jeg har kjøpt den av en kamerat.. og han sin pc trur jeg lå mellom 25 - 33 grader..

og jeg har nettop satt den på å min marskin ligger nå på 39 grader.. :(

men så har jeg hørt at marskinen burde ligge under 35 grader for å få overkloket

og jeg vil overklokke...

glemte å si det men jeg har AMD XP

Takker for svar på forhond

Mvh Arne-Marius

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første så trenger ikke tempen til kameraten din å være riktig! Hvis han skal ha 25C på cpu tror jeg han må ha det veeeldig kaldt på rommet sitt! For det andre trenger du ikke å være under 35C for å klokke. Som sink sa, under 60 på load så er det bra.

AMD og Pentium er ikke like, men det er ikke mange W som skiller dem i effektforbruk. Prescott er vel en_del_varmere enn A64 winschester da men :p

Lenke til kommentar

Med en gang; Det er UHYRE vanskelig å manifestere / sammenligne temperaturer på "ditt og datt", eller for den saks skyld; AMD vs INTEL-prosessorer.

Svært mange forhold vil påvirke resultatet, begge veier;

Romtemperatur, radiatorstørrelse, v-core, pumpekapasitet, type vannblokk, monteringen av denne, riktigheten av avlest temperatur for innebygd sensor, sensorens nøyaktighet, program for avlesning, etc, etc, bare for å ha nevnt noe.

39grader er slett ikke ille, i den grad den avlesningen er riktig. Om kompisen din leste av mellom 25 og 33 grader, så tror jeg nok at det resultatet er mer "åt skogen" enn hva du selv har registrert.

Det er for så vidt ingen "fasit" mht max-temperaturer for overklokkingsforsøk, men i prinsippet bør jo CPU-temp være så lav som mulig. Da kommer man gjerne lengst.

Så prøv deg gjerne med 39 grader som utgangspunkt, men ikke forvent rekordresultater......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...