Gå til innhold

Ram til Compaq??

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-10 08:44, amahp skrev:

Har en Compaq 5441 og vil utvide minnet. Hva slags brikker kan jeg og bør jeg kjøpe?????

Ja, jeg er grønn!

Her har du vidundret:

http://www.compaq.com/athome/support/msgs/5423-5465/

Den tar 64mb PC100 brikker http://www.compaq.com/athome/support/msgs/...5465/brds2.html ...men trolig kan du bruke PC133-brikker også, men det må du undersøke nærmere.

Ville ikke stole utelukkende på en Compaq forhandler, siden de helst selger Compaq-ram til blodpris, selv om det er unødvendig.

HER kan du se etter en bios oppdatering - de kaller den ROM-Paq eller SoftPaq.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-06-10 16:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-10 16:46, Zink skrev:

Quote:

Den 2002-06-10 16:13, Mad Wolf Magnux skrev:

Er ikke sikkert det fungerer med vanlige minnebrikker, men kanskje du finner en brikke som er kompatibel her:

Blir ikke rimelige brikker på dèn måten ( så kan man likegodt kjøpe Compaq-ram ).

Tøys. Kingston-minne er alltid mye billigere enn originalt Compaq.

Viking og Transcend er også gode alternativer. Det er ihvertfall brikker som er verifisert og testet på akkurat den maskinen. Standard-minne funker ikke alltid på sånne pc'er.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 12:09, Holmesdale End skrev:

Tøys. Kingston-minne er alltid mye billigere enn originalt Compaq.

Viking og Transcend er også gode alternativer. Det er ihvertfall brikker som er verifisert og testet på akkurat den maskinen. Standard-minne funker ikke alltid på sånne pc'er.

Poenget er ikke at Kingston er dyrt, men å kjøpe Compaq-testet Kingston ram fra utlandet. Du skal ha flaks, om du får en normal webshop til å lete fram ram pesielt for Compaq.

Tipper 'amahp' blir fornøyd, om du kunne legge inn en norsk link her, til billig ram han kan bruke.

[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-06-12 13:11 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Poenget er ikke at Kingston er dyrt, men å kjøpe Compaq-testet Kingston ram fra utlandet. Du skal ha flaks, om du får en normal webshop til å lete fram ram pesielt for Compaq.

Tipper 'amahp' blir fornøyd, om du kunne legge inn en norsk link her, til billig ram han kan bruke.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Zink på 2002-06-12 13:11 ]</font>

Greit poeng forsåvidt. De fleste web-shoper har dog Kingston's standard-ram liggende ute, så de har full mulighet for å kjøpe inn de andre brikkene. Om de vil avhenger vel fra plass til plass, og mulig de tar seg godt betalt for akkurat det. Komplett har vært behjelpelig med dette før, så hør evt. med dem.

Sitter på forhandler-siden i bransjen, så tenkte ikke på at det kunne være et problem som privatperson å skaffe sånt rimelig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-12 13:36, Holmesdale End skrev:

De fleste web-shoper har dog Kingston's standard-ram liggende ute, så de har full mulighet for å kjøpe inn de andre brikkene. Om de vil avhenger vel fra plass til plass, og mulig de tar seg godt betalt for akkurat det. Komplett har vært behjelpelig med dette før, så hør evt. med dem.

Sitter på forhandler-siden i bransjen, så tenkte ikke på at det kunne være et problem som privatperson å skaffe sånt rimelig.

Av nysgjerrighet så ringte jeg Komplett.no ( som kjøper av ram til Compaq uansett merke ).

Jeg brukte din 'agitasjon' når de avviste første forsøk ( vi fører ikke Compaq ) - svaret var kategorisk 'det har vi ingen mulighet til'... hvem pokker vil ha Compaq.

Joda, jeg vet nyere modeller kan bruke standard ram, men lurer på om det gjelder alle.

Lenke til kommentar

Hei

Har en bekjent som installerte ekstra minne i en compaq fra samme serie (tror jeg) Han ble rådet til å benytte standard PC100 Ram, dette funket for ham i hvertfall. Han ble frarådet å bruke Pc133 minne, uten at jeg kan forklare hvorfor dette skulle gi problemer. (Hovedkortet hans støttet på den annen side ikke større brikker enn 128Mb (tror jeg), samt at maks mengde var 384 Mb)

Vet at det å tro er noen en skal gjøre i kirka, men poster dette allikevell

[ Denne Melding var redigert av: Cueball på 2002-06-12 21:01 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-13 11:30, Yngvejos skrev:

Gamle compaqer kan bare bruke kingston ram (muligens apacer og twinmos oxo.)

Det er vel ikke helt riktig...

De kan i enkelte tilfeller bruke vanlig standard-minne, og de kan garantert bruke Kingston, Viking og Transcend, som alle lager "kopier" av den originale Compaq-brikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...