Gå til innhold

Hvilket operativsystem på gammel pc?

Anbefalte innlegg

Noen som har gode forslag til hvilket operativsystem jeg kan installere på en gammel pc?

AMD K6 266 mhz

320 mb Ram

4 mb skjermkort

40 gb +4 gb hd

Vil helst at maskinen skal være stabil samtidig med at operativsystemet ikke stjeler alle ressursene. Dvs at det må gå relativt raskt å starte opp og å laste programmer.

Takknemmelig for gode forslag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg ville ha prøvd win98 SE. Win2000 blir nok for tungt å drive. Win Millennium er såvidt jeg husker mer ustabilt enn win98 SE, så det bør du nok unngå.

edit: har bare erfaring med windows, men konkurrenter kan ofte være minst like gode. Andre har sikkert erfaringer om det.

Endret av Zardoz
Lenke til kommentar

Selv om prosessoren kanskje er litt i svakeste laget, anbefaler jeg Windows 2000. Bjønn stabilt, og mengden RAM veier litt opp for svak CPU da NT-baserte OS først og fremst spiser dette fremfor prosessorkraft. Dette er i alle fall min oppfatning. Det kan være at å starte maskinen går litt tregere enn med et eldre OS, men når du først kommer inn i Windows vil du neppe merke den helt store forskjellen. Eller er Windows 98 SE en nødløsning, men en eller annen Linux-distro hadde kanskje vært like greit dersom dette er et alternativ.

Lenke til kommentar

VectorLinux er en linux-distro som er beregnet på litt eldre maskiner. Jeg har installert VectorLinux 4.3 på den gamle PC'en til foreldrene mine (PII 400 MHz, 64 MB RAM) med Fluxbox som windowmanager, og det fungerer helt utmerket.

Installasjonsprogrammet tar seg av partisjoneringen.

Endret av Garathor
Lenke til kommentar

Den kjedelige, lettbrukte løsningen er Windows 98se

Den litt mer spennede utfordringen er Linux. Da helst med en lett vindusbehandler.

Noen nevnte Vector, godt alternativ, men lite brukt her til lands tror jeg!? Prøvde å installere den på en laptop en gang. Kom aldri igjennom installasjonen. LiveCD'en kjørte fint dog.

Ville nok godt for Fedora eller Ubuntu. Valgt en minimal installasjon, også brukt f.eks. Fluxbox e.l.

Har selv en 266Mhz maskin med kun 128MB RAM. Med Fedora og Fluxbox fungerer den som en drøm. Jeg brukte RPM pakkene til Arny. Anbefales.

Lenke til kommentar

Ønsker du å kjøre gamle spill og programmer for win32, er det unødvendig å velge et annet OS enn Windows 9x. Hvis du ikke er knyttet til noen spesielle programmer og ønsker å lære noe nytt er GNU/Linux et godt valg. Debian og Slackware er ganske enkle å forme etter ditt behov. Det eneste du trenger å gjøre er å krysse bort et par pakker for å spare plass på harddisken, kompilere en ny kernel og bruke en "lett" vindushåndterer ala Fluxbox. IceWm er også populær blant de som ikke liker tungvekterne Gnome og KDE.

edit: Nå fikk jeg lyst til å teste VectorLinux på en gammel PC med Pentium 200Mhz og en harddisk som er så stor at BIOS ikke engang klarer å detektere den riktige størrelsen (får bare 8gb av 12gb) :D

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...