Rolf_OLE Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg fikk endelig levert 8MBit'en fra nextgentel her om dagen. MEN, bravida-installatøren sa at jeg skulle få to linjer ettersom telefon-boksen lå ca en km unna. Så ringte jeg NGT for å høre hvordan i svarte jeg skulle få to telefonledninger inn i ett uttak på Alcatel Modemet, men de hadde jo selvfølgelig aldri hørt om en sånn løsning. Jeg ser for meg disse alternativene: * Å kjøpe en DSLAM multiplexer, som sikkert koster 10000++ * Bruke to ADSL modem, en på hver kabel. Koble dem sammen via en ethernet switch, og bruke en pc til å multiplexe IP via software. Har noen der ute prøvd å koble sammen to ADSL linjer før? Finnes det noen enkel software (win/lunix) som kan brukes til slik multiplexing? Hva er forventet høyeste overføring på en ADSL linje over en km kobber? Lenke til kommentar
petterg Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvor bra ytelse oppnår du på den ene linja du får brukt nå? Hvis du får den ytelsen du betaler for er det jo ikke noe å stresse med to linjer for. Lenke til kommentar
Rolf_OLE Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg får ca 3,7Mbit på hver telefonlinje Lenke til kommentar
Mosess Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jøss.. har ikke hørt at denne løsningen har blitt brukt til privatkunder før..? Jaja.. i værste fall får du multiplexe litt.. tvilsomt at ngt sponser deg med en DSLAM da Lenke til kommentar
john.einar Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Er det 1 linje som er spiltta eller er det 2 linjer? For om du har en single logisk linje over 2 kabler så kan du lett bruke f.eks. Linux til å multiplex'e. Om det er 2 forskjellige linjer så vil ikke ting load-balance over de 2 linjene og du vil kun få 3,7Mbit/s peak på en session. Siden du sier at du får 3,7Mbit/s på hver linje så tyder det på at hver av kablene fungerer hver for seg, ergo signalene fra de 2 linjene skal ikke "blandes" sammen til 1 som dsl boksen skal få. Så du må vel ha 2 dsl bokser. Høres veldig snodig ut dette. Lenke til kommentar
Rolf_OLE Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Det er to logiske linjer, og jeg kan leve med at jeg maks får ut 3.7Mbit per tråd. Men sånn det er nå, må jeg velge mellom om jeg skal bruke den ene eller den andre linjen. På en eller annen måte må jeg få ordnet at det automatisk velges hvilken linje det sendes over. Hvis ikke er det eneste alternativet å dedikere en linje til hver enkelt pc (eller program), og det vet jeg at jeg aldri gidder. Lenke til kommentar
JPedro Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Skaff deg en ruter som har DUAL WAN og kan loadbalance, jeg har testet ZyXEL ZyWALL 70 og det fungerer fint, men det finnes også på ZyXEL ZyWALL 35. Men hvis linja de er 1 km lang så burde det gå greit å få tilnærmet 8Mb på den, så fremt kvaliteten er rimelig ok. Dog hvordan montøren kom til konklusjonen at du måtte ha to linjer skjønner ikke jeg, så vidt jeg vet så garanterer ikke NGT for 8Mb bare at du kan få opptil. Endret 5. januar 2005 av JPedro Lenke til kommentar
petterg Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Har du prøvd å teste begge linjene samtidig? (med to pc'r) Får du da 2x3,7Mbit eller blir under 4Mbit tilsammen da også? Lenke til kommentar
Rolf_OLE Skrevet 6. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2005 Har du prøvd å teste begge linjene samtidig? (med to pc'r)Får du da 2x3,7Mbit eller blir under 4Mbit tilsammen da også? Jeg har ikke skaffet meg et modem #2, så jeg har bare testet en og en telefonkabel. Men jeg ville tippe at siden jeg får over 3Mbit på begge hver for seg, at jeg får opp mot 8 MBit. Jeg har googlet litt rundt og funnet et par alternativer for DUAL WAN. En Zyxel Zywall 35 koster 7000 og er langt utenfor det jeg kunne tenke meg å betale. En XINCOM XC-DPG402 koster 900 og en XC-DPG502 1900 DKK, men det er ikke godt å vite om jeg må kjøpe den dyreste der. På Broadbandreports.com snakker de også om en Hawkingtech DUAL WAN router til 60$. Men jeg regner med man må kjøpe et ekstra modem for å bruke denne, hvor modemene kobles inn i WAN-kontaktene? Hvor mye koster et billig ADSL modem som går opp mot 4Mbit? Vil Nextgentel tillate at jeg kobler til et eget modem eller xincom-psyko-DSLAM-router? forslag? Til de som kommer senere på denne tråden med samme problem kan jeg anbefale å ta en titt her på BroadbandReports.com Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Jeg fikk endelig levert 8MBit'en fra nextgentel her om dagen. MEN, bravida-installatøren sa at jeg skulle få to linjer ettersom telefon-boksen lå ca en km unna.Så ringte jeg NGT for å høre hvordan i svarte jeg skulle få to telefonledninger inn i ett uttak på Alcatel Modemet, men de hadde jo selvfølgelig aldri hørt om en sånn løsning. Du har bestilt 8 Mbit, og får levert dette over to linjer. Oki, men NGT har ikke hørt om det...... De vet ikke hva de leverer!!!! Ville tatt en telefon til jeg. Sett om jeg treffer noen som skjønner seg på hva det går ut på. Hos NGT følger det jo med modem/ruter også. Har du fått en eller to fra dem? Evt en med mulighet for å koble til to DSL linjer? Lenke til kommentar
joakimbs Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 (endret) For å sette opp en linux-boks med routing og load balancing av to linjer, sjekk følgende URL: http://muse.linuxmafia.org/netsane/ Hjemme har jeg 2048/256 ADSL og 4096/512 kabel XP støtter dette dårlig selv om det visstnok er mulig å leke seg med routing. Står noe om load balancing på XP her: http://channels.lockergnome.com/it/archive...erver_2003.phtm Win2K/Win2K3 server støtter visstnok load balancing også, som et slags alternativ til linux. Har fire bokser på nett her, men trenger en til for å teste 2K3 server som jeg har image av, men ikke en maskin til for øyeblikket. Har derfor ikke erfaring å dele på det området. Vurderer å kjøpe en dual WAN router. Har akkurat fått linje nr. 2 så jeg har ikke fått satt opp noe ordentlig ennå. Søkte rundt etter tips på gode dual WAN routere når jeg kom over denne tråden. Joakim Endret 28. januar 2005 av joakimbs Lenke til kommentar
pine Skrevet 28. januar 2005 Del Skrevet 28. januar 2005 hmm, speed touch 610 eller no klarer bundle flere linjer, nå er jeg ikke sikker om det er bare shdsl eller kan den bundle adsl linjer også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå