Qwseyvnd Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 CPUen min er ødelagt på grunn av venn min trykket på kjernen med fingeren sin, og jeg så fett på den av hans hender. Min CPUen var på 50-60c, og han syntes den var for varm, PGA han har samme CPU som meg, men med Coolermaster kjøler som tåler opptil 1,4ghz. Han har romtemperatur ca 21c. Han sa: "den går ikke an å ødelegge ved av en finger, og skal bare sjekke varmen". Han sa han har bygd datamaskinen fra 1996-1998. Skal jeg kreve penger av han???, jeg har ikke rørt kjernen, han gjorde det. Dere vet jo datakompontenter er følsom på statisk elektrisk. _________________ Min PC AMD T-bird 1,4ghz, 256mb DDR-SD-ram skal 512mb extra, ABIT KG7, Sony 52x S3 Savage4 PRO (for reserve hvis, noe er galt), GF3 <-- OVERLEVDE), 16x/48x DVD Memorex, LiteOn 24x10x40x, ABIT AU10, ABIT SP-50 [ Denne Melding var redigert av: Qwseyvnd på 2002-06-10 08:54 ] Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 LA meg sjekke om jeg har oppfattet dette rett: etter kladding på kjernen satte dere opp FSB fra 100 til 133 MHZ på en Athlon T-Bird? rart det ikke smalt... Lenke til kommentar
Excelsion Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Så altså, Cpu'en din er ikke ødelagt, men du mener att den er det fordi den blir varm? Uansett så ville jeg sagt det var ditt ansvar, jeg hadde **** ikke latt noen andre tukle inni pc'en min. Sånn er det med den saken. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det får deg og kameraten din ordne opp. Blir litt feil å spørre oss her på forumet og hjelp til slikt. [ Denne Melding var redigert av: shivac på 2002-06-10 08:51 ] Lenke til kommentar
www Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 du den cpuen er fucka pga dere satt opp til 133 , noe dere IKKE skulle gjort :sad: men men prøv nå først og sett ned til 100. Virker ikke dette er cpu gåen :sad: personlig er det ditt eget ansvar det med din maskin, og det er ikke statisk elektrisitet som har fucka cpuen, men som sagt feil innstillinger(100-133) :sad: _________________ MSI Turbo II AMD XP 1500+ Taisol CGK 760 256 MB Apacer SDram Samsung CD-RW/DVD Samsung 40 Giga 5400 RPM Samsung SyncMaster 950P 19" Aashima Miditower (350W PSU) Hercules 3D Prophet II GTS Pro [ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-10 08:59 ] Lenke til kommentar
vegge Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Fsb skal være på 133 (hvis du har 266 fsb versjonen) En 1400MHz vil selvsagt være varmere enn en 1050MHz. Fungerer pc-en? Hva klager du etter? Min Amd T-bird 1.4GHz lå på 68 grader med ei billig coolermaster. Kjører nå Alpha Pal og 40 grader... Rett meg hvis jeg misforstod problemet, men det var litt uklart. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg mener jeg bare flyttet en jumper fra 100 ril 133 på hans hovedkort inni hans maskin, og han påstår hans temperatur er det samme på 1050. Hans Hovedkortet er AOpen AK-73. Min PC, jeg skulle sjekke om CPUen min ikke var ødelagt, jeg tok av alt, og sjekket om CPUen ikke hadde svart flekker, nei ingenting. Så vennen min sjekket CPUen min, og følte på kjernen, DERE VET DATADELER TILER IKKE STATISK ELEKTRISITET!!!. Han gikk hjem og jeg fortsatte å sette alle kompontene sammen igjen, ingenting signal fra skjermen :sad:, og dere vet BIOSen er avhenging av CPU for å kunne boote. Forsøkt: * Prøve min reserve S3 Savage4 PRO * Resette BIOSen * Ta ut alle PCI kortene * Sjekket RAM * Ba Søsteren om hjelp med pipelydene. * Sjekke temperaturen (skal forsøke) Min PC er hos Moren, jeg er hos Pappa denne uken, og sender melding til hardware.no. PS: * hadde advart ham hivs han ødelegger mine Datadeler han vet kan bli død, og da må han betale (erstatning). * Socket A, nede på Socketen pinnen midten som festes med kjøleribberer knekt. SKJØNNER DERE NÅ? :???: Jeg har bare 1200,- i alt! _________________ Min PC AMD T-bird 1,4ghz, 256mb DDR-SD-ram skal 512mb extra, ABIT KG7, Sony 52x S3 Savage4 PRO (for reserve hvis, noe er galt), GF3 <-- OVERLEVDE), 16x/48x DVD Memorex, LiteOn 24x10x40x, ABIT AU10, ABIT SP-50 [ Denne Melding var redigert av: Qwseyvnd på 2002-06-10 12:22 ] Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 12:17, Qwseyvnd skrev:DERE VET DATADELER TILER IKKE STATISK ELEKTRISITET!!!* Ba Søsteren om hjelp med pipelydene. En CPU-kjerne tåler berøring, det er pinnnene som man ikke skal kjenne på... Men du sier at PCen piper? Da er det garantert ikke CPUen som er ødelagt, men det er kanskje skjermkortet som har tatt kvelden. _________________ Andre Skare Berg Duron 800 MHz -> 1000 MHz, 256 MiB SDRAM, 40 GB WD 7200 rpm, GeForce4 MX-440 [ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-06-10 12:37 ] Lenke til kommentar
Aderlig Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 12:17, Qwseyvnd skrev:PS: * hadde advart ham hivs han ødelegger mine Datadeler han vet kan bli død, og da må han betale (erstatning).* Socket A, nede på Socketen pinnen midten som festes med kjøleribberer knekt.SKJØNNER DERE NÅ? :???: Ååå! Jeg leste ikke hele innlegget, er den knekt så strever du... Lenke til kommentar
S-Blazer Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Uff... Nei, først må jeg bare si en ting. Om din T-bird 1400 er 200fsb, så skal den BARE kjøre på 100mhz i bios/jumper setting. Greit, du kan sikkert prøve å kjøre den noe fortere, men da svir du den stakkars fuglen om du ikke har god nok kjøling. Og videre: Det med kompisen din, syns jeg du skal prate med han om, for dette er noe du IKKE vil få igjen på garanti eller noe om du prøver å bytte den inn der hvor du kjøpte den. Om hovedkort eller cpu er på noen måte skadet eller brent, tviler jeg sterkt på at du får byttet den. (om ikke personen bak skranken virkelig er en fjott i huet...) Pr. idag, er det noe vanskelig å skaffe 1.4 ghz utgaver av T-bird, men denne prosessoren er ikke verdt noe mer enn toppen 800 kr på dagens marked. Du kan jo be han om å kjøpe en ny cpu til deg og nytt hovedkort. (ca 2500 maks..) S-Blazer Lenke til kommentar
hopless Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Qwseyvnd: det høres ut som du akkurat har fylt 12 år. Når du driver med så mye jallamekk så skjer det ting sånn som at cpuen ryker, det er en del av leken og morroa, ikke skyld på kameraten din, virker som du bare vil tyne han for penger jo.... LATTERLIG Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg mener jeg har 266fsb 1,4ghz. Jeg er 14år og kjøleribben er Glacialtech Igloo 2310. Kompisen sa garantien er 3 år uansett hva jeg gjør og jeg sa "nei, du tar feil, garantien gjelder ikke å tukle med pcen, og garantien gjelder produksjonsfeil, kjernen knust osv.". Han sa "nei, du tar feil, hør her: En kameraten av meg hadde CPUen brent, og fikk ny likevel" Han tok cpuen på hånden seg selv, og så at L1 broene er blyant på dem. Han sa "den kan bli ødelagt", jeg: "nei, jeg bare låser opp den, for overklokking, (en liten eksperiment). Han fikk et sjokk. NB: Han er veldig innbilsk, og nekter å ta i mot råd, tror alt på seg selv når dette gjelder data. Han tror overklokking skader maskinen og dreper den ved et bitte liten overklokking og låse opp er farlig. Kjernen er ikke knust (sjekket nøye). Jeg knekte socketen! Kan jo kjøpe TaiSol kjøler for 75 - 100,- Til Hopless: Han roter alltid med PCen når jeg går for å gjøre noe et øyeblikk. Og uforsiktig med pcen, og kompisen VET godt datakomponenter tåler ikke statisk strøm, er et reddhare og han våger ikke å la meg røre et eneste ting i rommet hans. KAN ALLE I FORUMET HJELPE MEG :sad:. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg hører ikke så godt på diskant, men på bass hører jeg bra nok, Og pcen piper ikke, vare summende lyd fra viftene. Pappa sin pc har make kjøler som kompisen min bruker, og den er glovarm, grader vet jeg ikke, og Pappa sin pc er Micro ATX formen med 92mm Delta vifte. Jeg tviler om han har bygd PC selv fordi han har kjøpt kompontene fra TCi og satt sammen selv tror jeg ikke på og sier jeg kan IKKE bygge et pc fordi den var ustabil PGA dårlig EPoX RAID kortet. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det er litt vanskelig å skjønne hva du mener... Men jeg tror jeg skjønner hva du mener, det er feste på siden av socketen som er knekt? isåfal hvis det er bare en av de festene som er knekt så kan det funke å kjøpe en taisol... Når det gjelder pipelydene så sjekk med manualen hva de betyr... Håper dette hjalp deg litt på vei.... Lenke til kommentar
viranth Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: NB: Han er veldig innbilsk, og nekter å ta i motråd, tror alt på seg selv når dette gjelder data.Han tror overklokking skader maskinen ogdreperden ved et bitte liten overklokking og låse opper farlig. Høres mer ut som det er DU som er uforsiktig og har skylden i dette. Å ta på kjernen er ikke farlig, har gjort det flere ganger om min Tbird flyr enda.. Og at en av pinnene har blitt ødelagt høres ut som din feil også. Du inviterte han til å hjelpe deg, da er det ditt ansvar! Har heller aldri erfart at komponenter har blitt ødelagt av statisk elektrisitet, men nå leker jeg ikke med plastposer og annet før jeg roter inne i maskinen. Men uansett, synes du skal prate med vennen din om dette, bare tåplig å spørre oss her på forumet. Lenke til kommentar
Heimdal Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 har tatt flere ganger på skjernen på min xp1800, har ikke skjed noe skade, :smile: tror no heller det er overclockingne som er feil, når man ikke har god vifte, kjøleribbe:( Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Ingen av pinnene er ødelagt på cpuen, jeg mener på Socketen der har 3 feste plass på hver sidene, der 1 midten er knekt, ikke CPUen. Jeg har ikke overklokket, og jeg er alltid meget forsiktig med kompontene. Det er noe jeg har glemt å si, når han ber om hjelp om data, så sier han: "hvis du ødelegger en av kompontene mine så må du kjøpe et ny". Men jeg trenger ikke å si det for han vet godt hva som skjer med datadeler mine Ødelagt=betale et ny identisk. Og kompisen min er ALLTID uforsiktig med kompontene mine, jeg sier ham mange ganger sagt til ham vær forsiktig eller ikke ødelegg noe vær forsiktig. GIDDER IKKE Å SI TIL HAM NÅR HAN VET DET GODT. Lenke til kommentar
ZubZerO Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg har flere ganger tatt på kjernen til min T-bird, og den homper og går fortsatt. Btw. Jeg mener at det er DITT ansvar viss du ga han lov til å mekke på maskinen din.... Han skulle seff. fått betalt viss han mekka på pc'en din uten at du ville det. Lenke til kommentar
zane Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hele innlegget må jo være en grov spøk. Dersom det ikke er en spøk foreslår jeg at vedkommende aldri mer rører en pc. Tankerekkene som kommer til uttrykk er jo en usammenhengende mengde med babbel. Det er slike som ham vår venn familieministeren tenker på når hun vil forby GTA3. Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Altså, bare for å se om jeg har fått med meg alt riktig; Han er forsiktig med SINE deler og ber deg være veldig forsiktig når du roter med delene hans. Han derimot er uforsiktig med dine ting, og du sier ikke noe ? Hvorfor i helsikke lar du han klå på tinga dine ? Han har ingen rett til å klå i maskina di hvis han ikke her din tillatelse, og det er noe du bør seriøst vurdere å ta opp med han. Men tilbake til maskina di: Hva er ødelagt ? Du sa noe om knekt sokkel? Er hele sokkelen knekt eller er feste-ørene for vifta knekt ? Hvis du ikke har de fire hulla rundt sokkelen, så sliter du med å få festa vifte på hovedkortet igjen:( Går greit å ta på kjerna, selv om det ikke er spesielt lurt. Tviler på at det er det som har knekt maskina di. Å sette fsb'n opp fra 100 til 133 Mhz krever krever at du samtidig setter ned multiplier'n. Du snakka om å ha låst opp cpu'n? Har du prøvd å starte maskina mens du holder Ins inne? Da skal den boote med default/fail-safe instillinger. Ang lydene, er det et pip, langt pip, flere pip, et lang og tre korte ? Hva disse betyr er står i manualen eller på nettet hos produsenten. Sjekk at skjermkort og RAM sitter skikkelig i... mvh Øystein Igeland Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå