Gå til innhold

Dilemma; Varme/Ytelse. Lite logisk det her?

Anbefalte innlegg

Hepp.

Jeg har byggd meg en ny boks her nå, som består av et Asus P5GDC Deluxe HK (socket 775) og en Intel P4 3GHz 800MHz FSB CPU, 1024 MB (2x512) DDR PC3200, og et ATi Radeon X700 PCIe-kort. Alt satt inn i et nytt kabinett også seff, som da er et Chieftech.

Mitt problem:

PC'n har stått en stund uten sidedeksel nå. Pga stadige justeringer etter nybyggd. CPU'n har ligget på en tempratur i mellom 44 og 50 grader intil vidre, alt utifra load. Da jeg skulle sette på dekselet på siden her en dag, økte farten på CPU-vifta mi nesten med det dobbelte, maskinen hopper nå nesten bortover gulvet av seg selv :D Men hvordan kan dette ha seg, i og med at CPU'n ble ikke stort varmere da jeg satt på dekslet. vifta økte bare hastigheten. før jeg så noe utslag på temperaturen på CPU. Etterhvert blir den seff sn smule varmere, men ikke noe betydelig. Men ytelsen synker til bunns! Tar jeg av dekslet på siden, roer alt seg. Med en gang jeg setter på det, øker viftehastigheten nesten 2x og ytelsen er ikke til å holde ut med. Om jeg installerer et program fra en cd, eller ser en film (ett av to, bare for eksempler) og da høyreklikker på desktoppen min i windows samtidig, tar det opp til 15-20 sec før den lille menyen dukker opp. Disken står å graver i det endeløse for ingen ting, og alt som egentlig ikke skal ta tid, og som som regel ikke tar tid heller, kunne plutselig ha vært en ultra heavy prosess :hmm:

Noen med en logisk forklaring her? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sensoren kan vise feil, og cpu kan være varmere enn du tror. Prosessoren klokker også seg selv ned for å hindre skader når den blir for varm. Har du kabinettvifter? Er det boxed kjøler du har på cpu? Det er varme komponenter du har, så kabinettvifter for å lufte i kabinettet er et must.

Lenke til kommentar
Sensoren kan vise feil, og cpu kan være varmere enn du tror. Prosessoren klokker også seg selv ned for å hindre skader når den blir for varm. Har du kabinettvifter? Er det boxed kjøler du har på cpu? Det er varme komponenter du har, så kabinettvifter for å lufte i kabinettet er et must.

Hum. Du sier noe... Så den klokker altså NED om det blir for varmt? hmmm.... da blir ting litt mer forståelig. visste jeg ikke ;)

Ja, er en boxed vifte som sitter på. Har SOLIDE planer om å bytte den ut. alltid bare dritt omtrent den boxed-vifta etter hva mine erfaringer har vist i vertfall. Kutta ned 5 grader bare å skrape vekk den medfølgende gurglemeia og legge på nytt tynt og fint lag med egen pasta btw :yes:

Men jeg skal skaffe noen kabinettvifter og ei ny CPU-vifte jeg så. Blir det vel saker :)

takk for tipsene :)

Lenke til kommentar

antageligvis har du cpu smartfan enabled. det vil si at cpu vifta kjører på halvparten av maks hastighet til en viss temperatur, og når den når/går over denne temperaturen begynner den å blåse med maks hastighet, kanskje ikke cool, men hvertfall quiet :thumbup: .

ps: jeg tror det pleier å være 50 grader

Lenke til kommentar
Eller omvendt? :)

ja, var litt dårlig formulert, mente egentlig 'cool when quiet' :thumbup:

hepp igjen. ja kanskje det :p men hvor kontrollerer jeg dette? I BIOS? har en funksjon der som heter Q-fan eller noe i den duren. den er ikke satt i drift. sjekka litt feauteres om jeg aktiverte den, og der kunne man sette opp vifte-management. Bør jeg ordne noe der, eller er det like greit at den fikser alt selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...