FpsStu Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hey! Tenker å ha meg en ny data snart, lei av min ur-gamle K6-2 500mhz. Som mange andre sitter jeg fast ved valget av prosessor... AMD billigere usikker fremtid (hemmer oppgraderingsmuligheter) ikke så kraftig Bra grafikk Intel netopp halvert prisen kraftigere får snart en 3-4ghz prosessor også litt usikker fremtid (kjent for å lage nye pentiumer) Men det er også det at; Har ikke AMD utrolig mange feil? jeg har amd nå, data'en min klikker minst 2 av 10 ganger uten feil på hardisken eller Windows. Kan noen med AMD eller Pentium for guds skyld gi meg råd? _________________ Hvis du hater din nabo. Gi barna dens trommer [ Denne Melding var redigert av: King_mephisto på 2002-06-10 07:12 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Søk på forumet - det er skrevet mye om dette. Jeg har en AMD Duron 700, og har til nå ikke opplevd noe tull. Jeg har en effektiv kjøler (Zalman CNPS 6000 AlCu) og temp'en ligger stabilt på rundt 30 - 35 grader, alt etter romtemp. Jeg har montert inn vifte i front av kabinettet slik at kjølig luft kommer inn der. Så langt om mine erfaringer med AMD. Jeg ville valgt Intel om jeg hadde økonomi til det. Ikke for annet enn at jeg mener Intel - prosessorer har bedre støtte i spill og at AMD så langt meg bekjent har slitt med overopphetingsproblemer. Tror det er fikset på i de siste utgavene. Men som sagt - søk i forumet på dette. Lenke til kommentar
PlacidDragon Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Er du klar over hva du ber om, hehe. Dette kommer utvilsomt til å utvikle seg til nok et hylekor mellom fanatikerne (med mindre alle sammen plutselig har tatt til vettet).. Skal vi se.. AMD's prosessorer er billigere enn Intel ja, men du må legge til en vifte (med mindre du kjøper den nye BOXED utgaven). Hovedkortene pleier også å ligge litt høyere i pris enn socket 478 baserte kort. (har ikke sjekket den siste uka, men tidligere har forskjellen vært merkbar). Resultatet har blitt at prisforskjellen er veldig liten mellom de to (med mindre man går for toppmodellene, hvor Intel er SVINDYRE). Jeg er forsåvidt uenig i at fremtiden er usikker for noen av produsentene. Jeg tror heller ikke du skal bekymre deg om at det kommer til å begynne å skorte på oppgraderingsmuligheter til hverken socket A eller socket 478 baserte prosessorer. Jeg har aldri hatt en AMD prosessor selv, men jeg tviler på om de har mange feil. Hadde de hatt det, ville de ikke ha vært populære :smile: Det eneste negative jeg vet om AMD prosessorer er at de utvikler veldig mye varme, og at prosessorne deres er ganske skjøre (monter vifta på feil eller for hardt, og du kan knekke coren). Hvis vifta slutter å fungere, vil også prosessoren ofte brenne opp i løpet av sekunder. Det har vært snakk om automatiske systemer for å kutte strøm for å redde prosessoren, men i følge Toms Hardware (for en stund siden), klarte ikke disse systemene å slå inn tidsnok til å redde prosessoren fra å brenne opp. Annet enn det, har jeg aldri hørt om noen "feil", og jeg tror ikke at du kan sammenligne en AMD XP med en K6-2 :smile: Jeg satt lenge og vurderte tidligere i år når jeg oppgraderte maskina mi, men valgte til slutt Intel, fordi jeg bruker maskina mye, og ikke ville risikere problemer pga. for eksempel varmeutvikling. Det er vanskelig å gi en anbefaling uten å falle tilbake på hva man selv liker, og har personlig erfaring med. Mine personlige erfaringer (og kameraters) sier at AMD har et varmeproblem som er vanskelig å overvinne hvis du bruker maskina mye. Iallefall hvis du monterer noe mindre enn en jet turbin for å kjøle den ned. Når det er sagt, så kommer det vel en ny AMD prosessor nå, som er på 0.13 micron. Denne burde være mye bedre i så forstand, og varmeutvikling er det eneste "negative" jeg har å si om AMD. Ellers er de like bra, om ikke bedre enn Intel. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 AMD bruker fortsatt 0.18 micron teknologi, og trenger derfor bedre kjøling, Intel bruker 0.13 micron, og holder seg kjørligere, og man slipper så store vifter osv. Dessuten har Intel sine nye prosessorer 533 FSB, og kan kjøre pc 2700 ram på SiS645dx hovedkort. ;> Intel versus AMD rent ytelsesmessig gidder jeg ikke ta opp, gidder ikke kaste bort tiden på det .. ;> Lenke til kommentar
www Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Nå kommer hammer snart og da vant AMD tror vi, tra la la :smile: _________________ MSI Turbo II AMD XP 1500+ Taisol CGK 760 256 MB Apacer SDram Samsung CD-RW/DVD Samsung 40 Giga 5400 RPM Samsung SyncMaster 950P 19" Aashima Miditower (350W PSU) Hercules Prophet II GeForce 2 PRO [ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-10 08:04 ] Lenke til kommentar
Toset Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 AMD og overoppheting er etter min mening ikke et egentlig problem. T-Bird prosessorene var riktig nok ovner, og krevde mye kjøling, men AmdXP er mindre varm enn disse. Jeg har en AmdXP 1600+, og denne ligger på 35-40 grader idle nå i sommervarmen. Nå har riktignok jeg litt ekstra kjøling, men du trenger ikke det til en AmdXP. Min cpu-vifte er støydempet med Zalman Rheobus, og ligger på ca. 4000 rpm, og jeg hører den såvidt. Har også noen kabinettviften, alle på 19-20 dB (Papst og Zalman). Hvid du vil ha en maskin med lite lyd, bør du kjøpe en litt stille cpu-vifte, og noen kabinettvifter. Da kan jeg nesten garantere at du alrdi vil oppleve noe overopphetingsproblem, med mindre du overklokker da. Har hatt Amd i 1 år nå, og den er meget stabil, og meget god til spill. Grunnen til at amd er ustabil, er veldig ofte chipsettet sin feil. Via er kjent for at det er mye tull med deres chipset. Også er det selvfølgelig folk som har Amd og en for dårlig vifte som klager. Selvfølgelig kan cpuen bli varm hvis du bare har en elendig liten cpu-vifte i et varmt, lite, lukket kabinett. Men gjør som du selv vil :smile: An Amd vil ikke gi deg varmeproblemer, feil i spill eller ustabilitet hvis du kjøler den riktig. Det er alltid lurt med noen kabinettvifter, og gjerne litt kjølepasta (Artic Silver 3 anbefales), så får du en godt nedkjølt maskin uten mye lyd. Og en ting, Amd er kjent for at de yter bedre enn P4 i spill, spesielt dem med Direct 3d. Dette er ihvertfall min erfaring. :wink: Ohoh, here we go again! Lenke til kommentar
www Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Helt enig , man trenge bare god kjøling så er AMD best og billigst heheh ja da var vi i gang igjen The truth folks: :sad: (Intel) P4 = Tregt og slapt :smile: AMD = Compact pOOOwer _________________ MSI Turbo II AMD XP 1500+ Taisol CGK 760 256 MB Apacer SDram Samsung CD-RW/DVD Samsung 40 Giga 5400 RPM Samsung SyncMaster 950P 19" Aashima Miditower (350W PSU) Hercules 3D Prophet II GTS Pro [ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-10 08:27 ] Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 "Hvis vifta slutter å fungere, vil også prosessoren ofte brenne opp i løpet av sekunder. Det har vært snakk om automatiske systemer for å kutte strøm for å redde prosessoren, men i følge Toms Hardware (for en stund siden), klarte ikke disse systemene å slå inn tidsnok til å redde prosessoren fra å brenne opp" En helt standart kjøle ribbe vil forhindre at cpu'en brenner opp. Og ang Toms hardware sine test, var det ikke snakk om at de brukte HK som ikke støttet funksjonen? Vet hvertfall at K7D'en sitt thermenal protection funker som det skal. Vil bare si at amd cpu'en ikke er svak, men den har lavere klokke frekvens (noe som ikke har betydning hverken den ene aller andre veien). Hva slags spill er det du snakker om som ikke støtter amd? Velg ut fra lommeboka di du... ut fra mine erfaringer er begge systemene like stabile, så lenge man ikke går via ruten. [ Denne Melding var redigert av: DeViSoR på 2002-06-10 08:28 ] Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 07:11, King_mephisto skrev:...jeg har amd nå, data'en min klikker minst 2 av 10 ganger uten feil på hardisken eller Windows.... Hva f@en forventer du med K6-2? Alt før AMD Athlon var noe skikkelig søppel. A9wayz, når AMD kommer med 0,13 T-Bred i neste uke forsvinner nok et argument for å velge P4, og når Hammer kommer til høsten blir det total overkjøring i forhold til Intel: http://www.hardware.no/nyheter/juni02/hammer_test.html Lenke til kommentar
hasuwest Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 08:33, Ar`Kritz skrev: Quote: Den 2002-06-10 07:11, King_mephisto skrev: ... jeg har amd nå, data'en min klikker minst 2 av 10 ganger uten feil på hardisken eller Windows. ... Hva f@en forventer du med K6-2? Alt før AMD Athlon var noe skikkelig søppel. A9wayz, når AMD kommer med 0,13 T-Bred i neste uke forsvinner nok et argument for å velge P4, og når Hammer kommer til høsten blir det total overkjøring i forhold til Intel: http://www.hardware.no/nyheter/juni02/hammer_test.html Men tror du ikke Intel kommer til å komme med noe nytt og bedre? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 08:42, hasuwest skrev:...Men tror du ikke Intel kommer til å komme med noe nytt og bedre?... Det tror jeg faktisk ikke, i alle fall ikke foreløpig. Jeg kan ikke se for meg annet enn at de fortsetter å klokke på NW i alle fall ut året. En helt annen sak er selvfølgelig Itanium 2, men denne er for high-end serverne, så jeg tviler på at jeg får se noen større nyheter fra Intel på markedet før årsskiftet. Men, de jobber nok konstant med videreutvikling, så jeg skal ikke spille forbauset hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Ar`Kritz : Hørt om Prescott?? på CeBit ble den av journalister kalt en "hammer-killer"... Prescott kommer i midten av 2003 (om 1 år) med dual channel PC2700 DDR, 667MHz FSB, hyperthreading 2, PNI (sse3) og yamill (x86-64) om nødvendig. Vi som ikke bryr oss om hammer gleder oss til det :smile: http://www.chip-architect.com/news/2002_04...cts_.html#Intel versus AMD BTW: dette er LANGT inne i fremtiden - la oss ikke starte den evige diskusjonen over det... plz _________________ Andreas Grimsby Nerd! _____________2GHz [ Denne Melding var redigert av: Dollar på 2002-06-10 11:15 ] Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 King_mephisto eg vil si at det er ikke noe galt med amd,eg tror at det er brikke settet til amd som har ustabile drivere,der er intel meget bra,har sett her inne i forumet at mangen har problemer med de nye hovedkortene som har støtte for p4 533. Kjetil Lenke til kommentar
Holmgr3N Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Når kommer Barton? Vil det passe på For eks.Mitt ASUS A7V333 kort? Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 07:42, shivac skrev:AMD bruker fortsatt 0.18 micron teknologi, og trenger derfor bedre kjøling, I dag lanserte AMD sin XP 2200+ Thoroughbred prosessor på 0,13 micron :smile: Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det er ikke noe galt med AMD, men som kjetil nevnte over er det(eller var?) endel problemer med chipsettene,da spesielt VIA. Det finnes andre alternativer, som feks:Nvidia og SIS. Tempproblemet er ikke så stort som mange skal ha det til, men kan være lurt å ta med i beregningen. Hvis PC`n står i ett varmt rom og du må beggynne å kjøpe flere kabinettvifter og superkjøler til cpu, kan du like godt gå for Intel. Hvis du plusser på prisen til alle viftene vil du kanskje ende opp med ett biligere intelsystem.(som yter like bra) Hovedkort med intelchipset er noe dyrere enn andre produsenter,men alternativene er fullgode. Selv kjører jeg safe, og velger Intel cpuèr Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Leste nettopp test av den nye AMD'en på Tom's, kort sammenfattet: Det er ikke lenger noen "close race" mellom Intel og AMD, fordi Intel er såpass mye kjappere, AMD'en vant kun over Intels flaggskip i 4 av 32 benchmarks. Den eneste forskjellen mellom de nye til AMD er at den har 0.13 istedenfor 0.18. Mindre varmeutvikling er alt den er bedre på. Den er like elendig til overklokking som før, og Tom's mener designet på AMD'en er utdatert. Knuste kjerner blir nok et enda større problem nå, siden kjernen på AMD'en er ENDA mindre enn før. De har fortsatt ikke satt på en heat-spreader! Eneste fordelen med AMD'en er at den er billigere, litt billigere, men dette utgjør svært lite hvis man tenker på systemkostnaden av en hel PC. http://www.tomshardware.com/cpu/02q2/02061...ughbred-24.html Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Nåja, vil ikke si AMD er bare litt billigere.. Intel's stolthet, den største P4 NW'en på 2,56 eller.no ghz koster i overkant av 7000... Forøvrig har jeg så langt vært en ihuga AMD-fanatiker, men etter at jeg leste reviews av 2200+'en er jeg i ferd med å endre planene for nymaskina jeg skal bygge til å inkludere P4 NW 2,26ghz. Bedre ytelse enn 2200+'en, og faktisk en smule billigere, mener jeg å huske. Har aldri likt Intel særlig godt, men jeg kommer til å bruke "reserve-PC'en" mye til compiling og lignende, og da vil en Pentium Tallknuser være ypperlig. Denne maskina vil sannsynligvis bli degradert til LAN-kasse. Edit: Denne maskina som skal bli LAN-kasse er den jeg har i signaturen... ikke P4-systemet jeg skal ha. _________________ Soltek SL75 DRV4 XP1700+@1900+ 3x128mb Kingmax DDR 266mhz CAS2 Vannkjøling m Swiftech CPU-kjøler, Eheim 1048, Hayden 676 radiator, og 10l vanntank. :razz: Gainward GeForce4 Ti4600 @322/743 Chieftech Dragon Black fulltower Eizo F931 [ Denne Melding var redigert av: TVPR på 2002-06-10 12:19 ] Lenke til kommentar
decibel Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Quote: Den 2002-06-10 08:02, www skrev:Nå kommer hammer snart og da vant AMD tror vi, tra la la :smile:_________________MSI Turbo IIAMD XP 1500+Taisol CGK 760256 MB Apacer SDramSamsung CD-RW/DVDSamsung 40 Giga 5400 RPMSamsung SyncMaster 950P 19"Aashima Miditower (350W PSU)Hercules Prophet II GeForce 2 PRO<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: www på 2002-06-10 08:04 ]</font> Jeg håper ingen vinner jeg da... Konkurranse er sunt for oss som vil ha billige prosessorer :smile: Lenke til kommentar
balleklorin Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Nye AMD hovedkort er stabile har et ASUS A7V333 selv og det er veldig stabilt. Har kun hatt intel før så jeg var litt skeptisk men det ser ut som stabiliteten har kommet seg nå og at VIA chipsettene har modnet betraktelig siden starten.. Uansett, jeg hadde kjøpt Intel P4 nå i dag pga. bedre oppgraderingsmuligheter, det ser ut som de nye cpu'ene for socket A fra AMD (throubed og barton) desverre blir noen skuffelser så P4 er nok et mer fremtidsrettet valg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg