Palantir_ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Vurderer å vente med kjøp av bærbar til Sonoma blir lansert. Derfor lurer jeg på om det finnes estimater på hvor mye mer man må legge ut dersom centrino2-teknologien skal være inkludert. Altså: Hvor mange tusenlapper snakker vi om her? Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Skal ikke Sonoma komme ut denne eller neste uke? Har fått det for meg at produsenter allerede sitter på dette klart til å sende ut så fort Intel annonserer release offentlig i og med at Intel har gjort det andre veien denne gangen. Sendt ut teknologien først, ikke til test, men ferdig til bygging, og så bare venter på å annonsere det nå. Har jeg misforstått ? Er det bare meg, eller høres "Sonoma" ut som en kjønns-sykdom eller lignende. (Sodomi, Somorra, Gonorra(Gonorre) osv.) Karmacom. Lenke til kommentar
deep750 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 hva er det som er "nytt" ved centrino 2 vs centrino? eller har de forbedret noe radikalt? Lenke til kommentar
Palantir_ Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 hva er det som er "nytt" ved centrino 2 vs centrino? eller har de forbedret noe radikalt? Følgende er sakset fra digi.no: Centrino er i motsetning til de fleste av Intels produkter ikke en brikke, men en felles navn på det selskapet kaller en "plattform". Plattformen består av prosessoren Pentium M, en trådløs nettverksadapter og et omfattende brikkesett, Alviso. Nyhetene i Sonoma omfatter blant annet at hastigheten forsidebussen er økt fra 400 MHz til 533 MHz. Kommende utgaver av Pentium M-prosessoren kan utnytte dette. I tillegg skal maskinene leveres med støtte for alle de tre vanlige WLAN-variantene, 802.11a/b/g. Gjennom brikkesettet Alviso, som er blitt kraftig forsinket, skal maskinene gis dobbelt så høy grafikkytelse, langt bedre lydegenskaper og støtte for raskere minnemoduler. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) hva er det som er "nytt" ved centrino 2 vs centrino? eller har de forbedret noe radikalt? Følgende er sakset fra digi.no: Centrino er i motsetning til de fleste av Intels produkter ikke en brikke, men en felles navn på det selskapet kaller en "plattform". Plattformen består av prosessoren Pentium M, en trådløs nettverksadapter og et omfattende brikkesett, Alviso. Nyhetene i Sonoma omfatter blant annet at hastigheten forsidebussen er økt fra 400 MHz til 533 MHz. Kommende utgaver av Pentium M-prosessoren kan utnytte dette. I tillegg skal maskinene leveres med støtte for alle de tre vanlige WLAN-variantene, 802.11a/b/g. Gjennom brikkesettet Alviso, som er blitt kraftig forsinket, skal maskinene gis dobbelt så høy grafikkytelse, langt bedre lydegenskaper og støtte for raskere minnemoduler. Hvorfor slår ikke bare Intel til med integrert GPU-chip som er på linje med nådagens beste GPU-ytelse for bærbare? GPU-chippen på Alviso-chipsettet som kommer vil jo allerede være utdatert og tilsvare fjorårets ATI 9200 brikke når den slippes, blir jo litt meningsløst som "pakkeløsning" for de som kanskje har lyst til å spille litt moderne spill med grei FPS og effekter. Alle som vil ha rå GPU-ytelse med Centrino 2 må jo da allikevel uansett kjøpe seg ett rått PCI-E kort. Eneste relle forbedringen jeg ser med Centrino 2 er FSB økningen og at PCI-E GPU-kort kan da enkelt byttes ut uten å måtte bytte hele maskina. Karmacom Endret 5. januar 2005 av Karmacom Lenke til kommentar
ferik Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det er ikke bare snakk om intrigrert grafikk, men hvis jeg ikke husker feil, vil maskinen få pci-e skjermkort og muligheten til å skifte skjermkort uten å skifte hovedkort. også får den også ddr2 minne Litt mer om Sonoma brikkesettet Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det er ikke bare snakk om intrigrert grafikk, men hvis jeg ikke husker feil, vil maskinen få pci-e skjermkort og muligheten til å skifte skjermkort uten å skifte hovedkort. også får den også ddr2 minne Litt mer om Sonoma brikkesettet Ja, men mente mere i retning av at når et såpass nytt brikkesett blir sluppet, så ville det jo vært greit at også den integrerte GPU-chipen hadde vært i det minste opp til dagens standard, slik at man ihvertfall de 2 første månedene kunne klart seg uten noe PCI-E GPU-kort i det hele tatt. Dette ville gitt produsentene litt mere tid på å teste ut og utvikle litt modne PCI-E GPU-løsninger fra begynnelsen av, uten å bruke hele forbrukermarkedet som testkaniner fra dag 1 av. De første PCI-E GPU-kortene for bærbare vil jo være labrotter mere eller mindre, dvs. en dyr og antageligvis ulønnsøm affære på lang sikt for de som ikke klarer å vente 3-4 mnd. Karmacom. Lenke til kommentar
kenthlar Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ville aldri kjøpt denne nye teknologien for det foreligger masse tester og erfaringer... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå