Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Spiller vel ikke med skikkelig bøyd håndledd...men har da en liten knekk...rimelig vanlig det...har jo spilt sånn i 12-13 år, så noe skade har det ikke akkurat tatt. Bare tenkte på at uttøying hjelper veldig....men riktig som du sier om teknikk, er ikke det....jeg varmer kun opp ved å strekke og tøye...spiller aldri som oppvarming

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager å ikke ha utdypt problemet mitt skikkelig.

Problemet startet vel hovedsaklig at når jeg har øvd, har jeg kun sett på tabs, uten å lære meg teknikk.

Problemet ligger hovedsaklig på venstrehånda. I starten brukte jeg aldri lillefingeren, noe om førte til at jeg begynte å holde venstrehånda veldig skrått for at peke og ringefinger skulle strekke til bånd lengre borte. Har nå lært meg å bruke lillefingeren, men lillefingeren er mye svakere og klønete en de andre fingrene. Når jeg ser på proffe bassister spiller, ser jeg at de lar de fingrene som ikke spiller (trykker på bånda) sveve lavt over bånda. Når jeg spiller klarer jeg ikke helt å la de andre fingrene sveve rolig over bånda, men de følger på en måte bevegelsen til den nærmeste fingeren. Desuten har jeg også lest og sett at man helst skal trykke på bånda med insiden av fingrene sine, ikke fingertuppene som jeg hovedsaklig gjør. Når jeg prøver å trykke mer med insiden av fingrene føles dette litt tungt.

Teknikken min er ikke lite klønete som før, slik jeg beskrev, men jeg kunne trenge trening i å bevege fingrene mer "individuelt".

Vil dere anbefale meg til å til en spillelærer?, eller er det andre øvelser som er gode for å øve inn mer individuel kontroll og styrke i fingrene?

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar

Gjør lette øvelser som denne, med en metronom. Start sakte og øk tempo gradvis. Dette er også en fin oppvarmingsøvelse.

__1__3__2___4____

G-----7-7------8-8-

D-5-5-----6-6---------

A-----------------------

E-----------------------

1=pekefinger, 2=langfinger, 3=ringfinger, 4=lillefinger

Dette vil hjelpe deg med å bruke alle fingerene. En spillelærer vil sannsynligvis begynne med noe lignende, og jeg anbefaler å starte og gå til en. :)

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar
Beklager å ikke ha utdypt problemet mitt skikkelig.

Problemet startet vel hovedsaklig at når jeg har øvd, har jeg kun sett på tabs, uten å lære meg teknikk.

Problemet ligger hovedsaklig på venstrehånda. I starten brukte jeg aldri lillefingeren, noe om førte til at jeg begynte å holde venstrehånda veldig skrått for at peke og ringefinger skulle strekke til bånd lengre borte. Har nå lært meg å bruke lillefingeren, men lillefingeren er mye svakere og klønete en de andre fingrene. Når jeg ser på proffe bassister spiller, ser jeg at de lar de fingrene som ikke spiller (trykker på bånda) sveve lavt over bånda. Når jeg spiller klarer jeg ikke helt å la de andre fingrene sveve rolig over bånda, men de følger på en måte bevegelsen til den nærmeste fingeren. Desuten har jeg også lest og sett at man helst skal trykke på bånda med insiden av fingrene sine, ikke fingertuppene som jeg hovedsaklig gjør. Når jeg prøver å trykke mer med insiden av fingrene føles dette litt tungt.

Teknikken min er ikke lite klønete som før, slik jeg beskrev, men jeg kunne trenge trening i å bevege fingrene mer "individuelt".

Vil dere anbefale meg til å til en spillelærer?, eller er det andre øvelser som er gode for å øve inn mer individuel kontroll og styrke i fingrene?

Tenk at hver finger tilhører et bånd. Altså når du holder hånda over gripebrettet skal du kunne dekke alle tonene over fire bånd uten å bevege på hånden. Det er ikke noe vits i å flytte fingrene langt vekk fra gripebrettet når du er ferdig med å spille en tone. Du trenger bare la de fingrene du ikke bruker sveve såpass høyt over strengene at du akkurat ikke treffer dem. På denne måten gjør du så lite bevegelse som overhodet mulig og det blir lett å spille fort. Det fins også andre teknikker, men de gidder jeg ikke nevne nå dersom ingen kommer med noe ønske om det da de fleste stort sett benytter seg av den teknikken jeg har fortalt om nå.

Å øve på dette er veldig fint å kombinere med skalaøvelser.

Lenke til kommentar

Hei,

Min yngre bror på 13 har bestemt seg for å starte med bass.

I den sammenheng lurer jeg på om noen har noen tips på type bass, helst under 3000? Ikke metalltype anno Iceman (Ibanez) Spiller selv gitar men har ikke full peiling på dette feltet. Er det noe poeng i å kjøpe en mindre bass(3/4 størrelse) eller bør han gå for en long-scale sak med de små fingrene? Noen typer bass han bør unngå?

Forslag til sanger som er enkle på bass?

Takk på forhand!|-D

Lenke til kommentar

Norwegian Wood : Jeg ville uten tvil satset på en Yamaha BB-serie bass som en første bass. Kommer garantert til å få solgt den til en bra penge igjen hvis interessen ikke opprettholder seg. Jeg ville absolutt holdt meg unna de begynnerpakkene hvertfall, det er bare crap...garantert !!

Lenke til kommentar
Har fortsatt tapt penger med tanke på strenger + + +

Ikke hvis han gjør et godt kjøp. Dersom man undersøker man litt, kan man fort få solgt bassen for mer enn det man kjøpte den for når/hvis den tid kommer.

Netopp. De eneste tilfellene der jeg har tapt penger på slikt er når jeg har kjøpt nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...